Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen in Vietnam; aanrader of afrader? - Forum Wereldfietser

Fietsen in Vietnam; aanrader of afrader?

Hallo!
We zijn net terug van een half jaartje fietsen door Azië. Prachtige reis geweest, maar Vietnam zijn we met gemengde gevoelens uitgereden.
Kan gebeuren, misschien lag dat land ons wel gewoon niet dachten we... maar in Cambodja, Thailand en Maleisië kwamen we mede wereldfietsers tegen die vrijwel allemaal met de vraag kwamen: "What about Vietnam... is it really that worse..."
Er bleken veel, heel veel slechte verhalen over Vietnam als fietsland te circuleren. Een Australiër, een ervaren fietser, zei zelfs dat fietsers maar eens een wereldwijde "waarschuwing" moesten afgeven.
Onze ervaringen waren niet geweldig, maar gelukkig heeft reizen de eigenschap dat slechte momenten vervagen en de mooie herinneringen de overhand krijgen. Wij kijken nu al met al toch met plezier terug op een van de meest fotogenieke landen die we ooit aandeden.
Maar goed, wat beviel ons absoluut niet in Vietnam:
- Alles leek om geld te draaien, niets was geprijsd, alles was onderhandelbaar. Daarbij werd er echt alles aan gedaan om de buitenlander veel te veel aan te rekenen. Op markten begonnen kooplui naar elkaar prijzen toe te schreeuwen die we minimaal zouden moeten gaan betalen, winkeliers wilden vaak niet zakken met hun prijs tot een reëel niveau. Iets te veel betalen als rijke westerling vinden wij geen probleem maar het overvragen ging in Vietnam wel erg ver. De overheid gaf het voorbeeld, staatshotels en bootlijnen waren vaak voorzien van 2 prijslijsten, buitenlanders graag minimaal het dubbele betalen! Al met al vreselijk vermoeiend: op markten hebben we weinig meer aangeschaft. Na een vermoeiende dag fietsen een winkel in? Met 10 artikelen naar de kassa? Dan graag 10x stevig onderhandelen….
- De verkeersdeelnemers behoorden tot de slechtste die we ooit tegenkwamen, vers vanuit China waren we al heel wat gewend maar de Vietnamezen bleken in het verkeer totaal onbevreesd. Het ergste waren misschien nog wel de medefietsers en dan vooral de schooljeugd. Hele groepen achtervolgden ons, inhalen, afremmen naast ons rijden met gevaar voor eigen leven…. Er iets van zeggen had totaal geen zin. Na een week gebeurde het onvermijdelijke, een jongetje reed zo Ed’s voorwiel in met en val tot gevolg. Waterdichte tassen stuk, schaafwonden en een dreigende cirkel omstanders, gehavend en al maar snel weggereden.
- Bij vrijwel ieder hotel moesten (geen discussie mogelijk) we ons paspoort afstaan. Al snel kwamen we er achter hoe vreselijk onzorgvuldig men er daarna mee omsprong, paspoorten in een plastic tasje en hup op de brommer naar de politie of bij check-out een stapel paspoorten voor je krijgen met de mededeling “zoek hem maar op” waarna men vrolijk wegwandelde.
Vanuit Vietnam reden we het straatarme Cambodja in. Binnen een dag was ons gegroeide wantrouwen in de mens weer geslonken. De mensen leken zoveel vriendelijker en eerlijker dan in Vietnam..
Toen we maanden later terugkwamen op Schiphol ontmoeten we bij de oversized luggage band een ander Nederlands fietsstel. Wij waren de slechte herinneringen over Vietnam al weer grotendeels vergeten, bij hun was alles nog vers. “Nooit meer Vietnam” vertelden ze. We hopen dat ook bij hun het mooie en unieke van Vietnam zal bijblijven.

http://www.verrefietsers.nl

Ook hallo,

Ervaringen kunnen blijkbaar enorm verschillen; Vietnam was onze eerste fietsvakantie en wij hebben het reuze naar ons zin gehad, misschien ontbrak het ons aan ervaring om negatief te kunnen oordelen. Wij raden iedereen die ons naar onze ervaringen vraagt aan om in Vietnam te fietsen.

www.robert-jaap.nl/vietnam
Tja, volgens Tim Krabbé op de Op Pad-beurs vorig jaar ofzo (of het jaar ervoor), zou Bolivia alleen maar vreselijk aardige mensen moeten kennen. Maar dat is alleen maar als je veel geld op tafel legt. Als je echter gewend bent om zoals het hoort kritisch te zijn, dan is opeens iedereen minder vriendelijk. Als je als toerist de gewone prijs wilt betalen dus.

Datzelfde ervaringsverschil kan tussen de beide eerste berichtschrijvers het geval zijn.
Hallo,

ik was mei 2004 in het noorden van Vietnam en ik heb een prima vakantie gehad.

Alleen in de toeristische plaatsen (Sapa) werd er te veel gevraagd, in de kleinere plaatsen viel het mee. Het is beter staatshotels te mijden, ze zijn niet alleen duur ook de staat van het onderhoud is slecht. Ik heb meestal overnacht in door particulieren gerunde hotels.

Ik heb een kopie van mijn paspoort gegeven, nooit het paspoort zelf (behalve in Hanoi). Het werd meestal geaccepteerd, waarschijnlijk omdat ik ook meteen afrekende, zodat ik 's ochtends meteen kon vertrekken.

Ik fietste in bergachtig gebied en heb geen problemen met groepen kinderen gehad. Misschien komt het ook omdat ik meestal flink doorfiets op vlak terrein (> 20 km/u). Het overige verkeer viel ook wel mee, ik heb geen gevaarlijke situaties meegemaakt.

Wat Azië betreft ben ik behalve Vietnam alleen in Indonesië geweest, misschien dat ik daarom Vietnam niet negatief beoordeel. Misschien is de situatie in het overbevolkte zuiden toch anders dan ten noordwesten van Hanoi.

groetjes,
Frank
Hoi,wij zijn 3 dagen geleden Vietnam uitgefietst en Laos binnen gebold.We waren heel blij dat Vietnam achter de rug was. We zijn vanuit cambodia naar Saigon gereden en zo verder naar het noorden om in Laobao de grens terug over te gaan.We zijn het helemaal eens met het feit dat Vietnam helemaal geen aangenaam land is om als blanke in te fietsen> Je moet overal meer dan het dubbele betalen en onderhandelen is mogelijk maar gaat heel moeilijk.
Wij hebben highway 1 gefietst en daar wordt constant achter je geroepen en #. you# geschreeuwd. Het land op zich is uiteraard wel mooi en we zijn zeker blij dat we het gedaan hebben maar nog terug gaan voor het noorden zit er volgens mij toch niet meer in.

Laos daarintegen is wel super vriendelijk!

Kristien
www.traptrip.be

Ik heb de stellige indruk dat een enkele negatieve ervaring een hele reis kan kleuren. Een positieve ook, daarom moeten we voorzichtig zijn met dit soort algemeenheden.

Ben het in elk geval oneens met de verrefietsers. Wij bereikten Vietnam als laatste land na Thailand, Laos en Cambodja. Ontmoetten onderweg mensen die ons tegemoet kwamen, dus vanuit Vietnam, met slechte verhalen. Oei, wat hebben we ons schrap gezet. En wat viel de realiteit mee!

Vanuit Phnom Penh met de boot de grens over, bij Chau Doc. wel even wennen natuurlijk, de sfeer totaal anders dan in Cambodja waar we net vandaan kwamen, maar de eerste indruk, diezelfde avond? In een stortbui over straat op zoek naar eten, ergens aan een straatstalletje aangeschoven, geen enkel probleem, en helemaal geen gezeik over geld.

En in het hotelletje, zo vriendelijk!

- Waar kunnen we onze fietsen laten vannacht?
- Hier, in de receptie.
- Op slot zetten?
- (Brede lach) Welnee, wij passen er wel op.

Zes weken in Vietnam en nooit, maar dan ook nooit problemen gehad over geld. Ik snap die verhalen niet.

Ik vind Vietnam ook reuze meevallen hoor.
De druk ligt er inderdaad wel een beetje hoger als in de buurlanden, maar heej, kan je ze dat kwalijk nemen.
Enhet wordt inderdaad niet onaangenaam vond ik.
Als je het vergelijkt met het super-relaxte laos kan het wel wat imponerend overkomen natuurlijk.
Noord-Vietnam blijft echter een must vind ik.
Hallo allemaal,

Ik zit ook te denken aan dit land. Nu hoor ik niemand er over. Maar kun je daar nog steeds een lekker broodje kip eten? Of zijn alle kippies gesmoord? Of platgegaan door de vogelgriep? Ik las ergens dat men alleen diepvrieskip uit niet geinfecteerde landen wil eten...maar dat kunnen natuurlijk alleen de rijkeren zich veroorloven....daar in de bergen..
Met name geinteresseerd in Nrd-Vietnam.

Zolang het goed bereid wordt is er niets aan de hand...ben benieuwd. Alvast bedankt.

geen zorgen fokko, er zullen genoeg kippen voor je wielen lopen daar, die krijgen ze nooit opgehokt in deze landen.
maar ook zonder broodje kip kan je heel goed overleven hoor in zo azie.
en euh .... diepvrieskippen ..... die zou ik pas wantrouwen daar.
fiets ze.