Additionally, paste this code immediately after the opening tag: powerbank vermogen compatible met.... - Forum Wereldfietser

powerbank vermogen compatible met....

Een "dom" vraagje van een leek in electronica. :oops:

Ik bezit een gps Mio CYclo310. Op de gps staat er 5V ; 1A (max.); op de lader staat bij "output" hetzelfde.

Nu heb ik een tablet Samsung Galaxy tab 4 , 7 " besteld.

Mijn volgende stap is een powerbank (toch minimum 10.000 Mah) om tijdens mijn tochtjes zonder elektriciteit de twee op te kunnen laden.

Vraag: op sommige powerbanks zie ik dat er twee uitgangen zijn (één van 1A en een andere 2,5A) bij andere powerbanks is er slechts één uitgang van 2.5 A.

Kan ik mijn GPS (1A) opladen met een powerbank met slechts één uitgang van 2.5A?

M.a.w. bestaat het gevaar niet dat ik de gps beschadig? Of is alles oké en gebeurt het opladen gewoon sneller?

Dank

Piet
Ik zou het er niet op wagen.

De powerbank zet de spanning op 5V en levert daarbij zoveel Ampère als ie kwijt kan, met een max van 2,5A.

Dan ligt het aan de electronica in de gps hoeveel Ampère er daadwerkelijk binnen komt. Je hebt kans dat de gps niet in staat is het te beperken tot 1A, en dan blaas je je gps-batterij op.
Is dat zo. Een gewoon stopcontact met 15 Ampere blaast toch ook geen kleine apparaatjes op? Hebben we hier een electrotechnicus?
Wim schreef:Is dat zo. Een gewoon stopcontact met 15 Ampere blaast toch ook geen kleine apparaatjes op? Hebben we hier een electrotechnicus?
eindgebruiker heeft meer dan genoeg electrotechnische kennis om een correct antwoord te geven Wim. Nu is de vraag of het apparaat het kan. Het woord [img]max[/img] dat op het apparaat staat suggereert dat je op moet passen.
'k voel me al beter... mijn vraag schijnt nog niet zo dom te zijn. :lol:

dus beter een powerbank met twee uitgangen (1 A en één van 2.5 A)?
En de GPS opladen met de uitgang van 1 A en de samsung Galaxy met de andere?

dank,

Piet
Voor smartphones en tablets geldt in elk geval dat het interne laadcircuit zelf de laadstroom zo nodig beperkt, zo lees ik op Tweakers.net:
"Die verschillende uitgangen heb je voor smartphones en tablets helemaal niet nodig. De ingebouwde laadcircuits bepalen zelf met hoeveel mA er wordt geladen. Je kunt dus prima een simpele 2A lader voor een willekeurige smartphone gebruiken. Mijn mobiele lader met accu levert standaard 5,2V 1,5A op zijn USB-poort. Daar laad ik onderweg meerdere apparaten mee op en zelfs een simpel USB bureaulampje dat maar de officiële 500mA nodig heeft brandt niet feller dan normaal."

Zou dat voor een gps dan anders zijn?
Wat een leuke, maar wel enorme spraakverwarring hier.

Er is een verschil tussen geleverd en opgenomen vermogen. De eerste geeft een maximum aan het te leveren vermogen, anders gaat de voeding kapot, de tweede aan het vermogen dat het apparaat gaat opnemen/verbruiken. Als de eerste dus groter is dan de tweede dan is er geen enkele probleem. Andersom wel, dan gaat de voeding kapot.
Gelukkig werkt het zo anders zou ieder apparaat in huis de stoppen eruit laten klappen.

Aangezien de voeding + het apparaat hier allebei op 5 V lijken te werken is het vermogen hetzelfde als het amperage (voor ons niet techneuten). Dus zolang de gevraagde amperes kleiner zijn dan de aangeboden is er geen enkel probleem. Je kunt dus alles aansluiten op de 2,5 A uitgang, op de 1 A uitgang moet je oppassen dat je de voeding niet overbelast. Het apparaat overbelasten kan niet.

Kortom, je kunt alles op de 2,5A uitgang aansluiten, op de 1A uitgang moet je opletten dat het apparaat niet teveel stroom trekt (hoewel er in de praktijk wel een beveiliging op de voeding/powerbank zal zitten en er geen problemen zullen optreden behalve dat het apparaat niet oplaadt/werkt).
Wat Jaap zegt. In de praktijk hebben alle apparaten en laders een eigen stroombegrenzing. Daardoor kan je vrijwel elk apparaat op elke oplader aansluiten, zolang de laatste maar genoeg ampères kan leveren om het apparaat te laten werken.
Om naast wat Jaap al aangeeft ook nog toe te voegen aan het verhaal.

Hoe zeker zijn we dat de geleverde USB charger bij je GPS sowieso beperkt tot 1A? In de praktijk blijkt namelijk al snel dat dit lang niet altijd het geval hoeft te zijn:
http://www.righto.com/2012/10/a-dozen-u ... le-is.html

In deze vergelijking tussen factory chargers en knockoff chargers valt op dat 5V 1A volgens het label op een Apple charger met gemak 1.79A levert. De Samsung lader voor 1.17A.

De USB standaard geeft de mogelijkheid om stroom in het inkomende apparaat op meerdere manieren te reguleren. Veel smartphones kun je dan ook aansluiten op een 2.5A lader of mogelijk nog zwaarder. Maar zal dan ook niet veel sneller opladen (indien er een standaard beperking aanwezig is dan ligt deze binnen de USB standaard op 1.5A). Houden zowel lader als device zich netjes aan de standaard, dan is er geen probleem.



Kleine correctie op Jaap: Je bedoelt overigens stroomsterkte in plaats van vermogen denk ik. Stroomsterkte wordt uitgedrukt in ampère. Vermogen (Watt) = spanning (V) * stroom (A).
Correctie op mijzelf: (Lion-)batterijen willen nog wel eens kapot gaan of snel verslechteren door een teveel aan stroom (dan worden ze te heet). Het probleem ligt dan echter aan het niet goed functioneren van de oplaadelectronica in je apparaat, en niet aan de externe voeding. Dan is er dus sowieso al iets kapot.

Dus zoals hierboven gezegd: 2.1A zal als het goed is gewoon werken, waarbij je gps niet meer dan 1A afneemt.

Leesvoer: http://www.extremetech.com/computing/11 ... smartphone

Maarreh: wat zegt de handleiding? :-)
Nou, de handleiding zegt dit:
Use only the charger supplied with your device. Use of another type of
charger will result in malfunction and/or danger.
This product is intended to be supplied by a LISTED Power Unit marked
with “LPS”, “Limited Power Source” and output rated + 5 V dc / 1.0 A
http://eu.mio.com/images/faq-images/Cyc ... -UM-EN.pdf

Een LPS suggereert toch niet meer dan 5W, en dus 1A.
http://power-topics.blogspot.nl/2012/06 ... ource.html

Wat vindt de rest hier in dit topic?
JaapG schreef:Er is een verschil tussen geleverd en opgenomen vermogen. De eerste geeft een maximum aan het te leveren vermogen, anders gaat de voeding kapot, de tweede aan het vermogen dat het apparaat gaat opnemen/verbruiken. Als de eerste dus groter is dan de tweede dan is er geen enkele probleem.
Een accu is niet vergelijkbaar met een gewoon 'apparaat'. Ik zou die beperking tot laadstromen van max 1A, die Mio aangeeft, serieus nemen. Het vermogen (in W) is niet zo relevant; het gaat om de stroomsterkte (in A). Die is direkt evenredig met de terugvoerstroom van lithium van de positieve elektrode naar de negatieve electrode. Als het lithium te snel teruggevoerd wordt, wordt het electrodemateriaal (grafiet) niet homogeen gevuld en er kunnen zelfs Li-dendrieten groeien, die interne kortsluiting kunnen veroorzaken. Dan gaat de accu kapot en bij flinke kortsluiting het apparaat.
eindgebruiker schreef:Correctie op mijzelf: (Lion-)batterijen willen nog wel eens kapot gaan of snel verslechteren door een teveel aan stroom (dan worden ze te heet). Het probleem ligt dan echter aan het niet goed functioneren van de oplaadelectronica in je apparaat, en niet aan de externe voeding. Dan is er dus sowieso al iets kapot.
De Mio GPS heeft een ingebouwde temperatuursensor, lees ik in de handleiding, maar dat is kennelijk niet voldoende om overladen (qua snelheid) te voorkomen. Daar moet de lader voor zorgen: die mag niet meer dan 1A leveren. Dat sommige commerciële laders met 1A-rating daar duidelijk bovenuit gaan, is wellicht de reden dat Mio aangeeft dat ze alleen instaan voor de goede werking bij gebruik van hun eigen lader.
De powerbank kan als een stroombron acteren of als een spanningsbron. Als het als stroombron acteert, zal er met 2,5 ampere geladen worden, waardoor de accu defect kan raken. http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Stroombron
Nou, zo erg (2,5A) is het niet. Maar er zijn twijfels of de gps het tot 1A kan beperken.

Ik kan het zo snel niet vinden, maar ik meen me te herinneren dat de allereerste iPhones ook erg kritisch waren wat betreft de aangeboden stroomsterkte. (Tegenwoordig maakt het niet meer uit, en kun je prima een iPhone (1A) met een iPad-lader (2.1A) gebruiken.)
eindgebruiker schreef:Nou, zo erg (2,5A) is het niet.
Ik zou de GPS niet opladen met een Powerbank met alleen een uitgang voor 2.5A, om de volgende redenen:
1. Mio heeft een niet-vervangbare accu, dus levensduur accu = levensduur GPS.
2. Waarschijnlijk heeft het apparaat géén ingebouwde stroombegrenzing tot 1A, anders zou het opschrift aan de buitenkant van 1A (max) en de uitdrukkelijke waarschuwing in de handleiding op pagina 32 weinig zin hebben.
3. De ingebouwde accu is waarschijnlijk ongeveer 1400 mAh. Voor Li-ion accu's wordt voor het opladen tot ongeveer 60% van de capaciteit een laadsnelheid van 0.5 tot 1C aanbevolen (C staat voor de capaciteit in mAh). In dit geval dus 700-1400 mA. Daarna moet de stroom verder worden teruggebracht en uiteindelijk worden afgeschakeld als de spanning in de buurt van 4.3V komt. Een Powerbank van 2.5A laadt dus vanaf het begin véél te snel.
4. Belangrijk voor het opladen van alle Li-ion accu's is dat de spanning niet boven 4.3 V komt, op gevaar van schadelijke nevenreacties, zoals afzetting van metallisch lithium en dendrietgroei. Een Powerbank houdt die te hoge spanning van 5V vast zolang de stroomgrens niet wordt bereikt en schakelt niet uit (dat geldt ook voor de 1A uitgang!). In de door stef.l hierboven gelinkte test blijkt dat bij de Apple-laders de spanning bij stroomafname terugvalt tot duidelijk beneden 5V. Dat gebeurt ongetwijfeld met deze opzet.


Voor wie er meer over het opladen van Li-ion accu's wil lezen (de Simple Guidelines aan het einde zijn voor iedereen begrijpelijk) http://batteryuniversity.com/learn/arti ... _batteries
als ik als leek mag resumeren...:

die mio cyclo opladen met een powerbank is dus geen goed idee.
zelfs niet met een powerbank-uitgang van 1 A.

Dank voor de vele info op de vraag die ik bijna niet durfde stellen. :wink:

(Een Magelan was mss een beter idee geweest. Maar iets wat je krijgt kan je moeilijk bekritiseren....)

Er bestaat dus dan geen betere (veiliger) oplossing dan de apparaten op te laden door middel van netaansluiting en met gebruik van de oplader van het merk.

Tenzij mss opladen met son-naaf, en bijkomende apparatuur.
Maar daarvoor ben ik niet. (maakt de fiets en het wiel te duur/ diefstalgevoelig; te ingewikkelde naaf waaraan ikzelf niet meer kan onderhouden)

Piet
Je kunt de Mio wel zonder risico opladen met een Powerbank (stand 1A max) als de accu vrijwel leeg is én je het laden afbreekt na ongeveer 1 uur; de spanning blijft dan steeds beneden 4,3V. Het nadeel is dat je niet de volledige capaciteit van de accu kunt benutten.
math schreef:Je kunt de Mio wel zonder risico opladen met een Powerbank (stand 1A max) als de accu vrijwel leeg is én je het laden afbreekt na ongeveer 1 uur; de spanning blijft dan steeds beneden 4,3V. Het nadeel is dat je niet de volledige capaciteit van de accu kunt benutten.
Is de mio niet zelf in staat het laden af te breken? Ik gebruik mijn smartphone als GPS in combinatie met een A-solar xtorm powerbank. Zodra de accu volledig geladen is wordt het laadproces automatisch afgebroken (zoals het bij apparaten welk de USB standaard volgen hoort te gebeuren).
Zolang alle apparaten de standaarden volgen, is er niets aan de hand. Maar het probleem is, dat dat lang niet altijd het geval is. Bij goedkope Chinese elektronica (waarvan we bij zowel de Mio GPS als de meeste powerbanks kunnen spreken) wordt nogal eens de hand gelicht met de kleine lettertjes. Dus als je niet weet wat voor vlees je in de kuip hebt, zowel aan de apparaatzijde als aan de stroomleverende zijde, kun je maar beter zeer voorzichtig te werk gaan.