Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 165 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

34331 berichten
Martin E. van Doornik schreef: Als je denkt dat je een superspeurneus bent, plaats ik hier een wat moeilijkere foto, die ik in 1973 :!: vanuit mijn fiets heb gemaakt. Volgens Streetview is de situatie tegenwoordig nauwelijks veranderd.... Probeer maar!
Gokje, grensbrug bij Sarnia Ontario, de Blue Water Bridge 8)
Michael W schreef:
Martin E. van Doornik schreef: Als je denkt dat je een superspeurneus bent, plaats ik hier een wat moeilijkere foto, die ik in 1973 :!: vanuit mijn fiets heb gemaakt. Volgens Streetview is de situatie tegenwoordig nauwelijks veranderd.... Probeer maar!
Gokje, grensbrug bij Sarnia Ontario, de Blue Water Bridge 8)
Daar heb ik in 1982 over gefietst 8) (zie beide foto's hieronder), de nieuwe brug links bestond toen nog niet. Maar het is helaas fout: de brug lijkt ook helemaal niet op de foto uit 1973, zoek verder....

Afbeelding
Martin E. van Doornik schreef: zoek verder....
Dat laat ik graag aan een ander over Martin :wink:
PeterVanRijn schreef:Peace Bridge?
Grappig, ik was in 1979 in Buffalo; die brug herinner ik me totaal niet, wel de Niagara Falls :wink:
Michael W schreef:
PeterVanRijn schreef:Peace Bridge?
Grappig, ik was in 1979 in Buffalo; die brug herinner ik me totaal niet, wel de Niagara Falls :wink:
Heel goed! The Peace Bridge bij Buffalo (N.Y.), ook een grensbrug over de Niagara rivier vlakbij Lake Erie. De douanestempels van Buffalo en van Canada in m'n oude paspoort heb ik nog. The Blue Water Bridge is veel hoger dan de lage Peace Bridge in verband met de belangrijke scheepvaart (bijv. nieuwe auto's uit Detroit). De Niagara rivier is ondiep en veel te woest voor de scheepvaart (zie foto onder: op de voorgrond Canada en de V.S. aan de overkant). Hij is twee kilometer breed en nog nooit heb ik zoveel watergeweld gezien, het leek 1953 wel. 30 kilometer stroomafwaarts liggen de beroemde Niagara Falls. Men kan pal langs deze rivier fietsen. Ik was 22 jaar toen ik daar fietste: van Boston naar Toronto.

Afbeelding
Er zijn ook wateren waar je rustig doorheen kunt fietsen zolang het niet te diep wordt. Heeft Martin hier al eens gefietst?

Afbeelding
keesswart schreef:Er zijn ook wateren waar je rustig doorheen kunt fietsen zolang het niet te diep wordt. Heeft Martin hier al eens gefietst?

Afbeelding
Helaas, deze plek ken ik niet.
Martin E. van Doornik schreef:
keesswart schreef:Er zijn ook wateren waar je rustig doorheen kunt fietsen zolang het niet te diep wordt. Heeft Martin hier al eens gefietst?
Helaas, deze plek ken ik niet.
Ook jammer, durf je geen gokje te wagen? :wink:
Michael W schreef:
Martin E. van Doornik schreef:
keesswart schreef:Er zijn ook wateren waar je rustig doorheen kunt fietsen zolang het niet te diep wordt. Heeft Martin hier al eens gefietst?
Helaas, deze plek ken ik niet.
Ook jammer, durf je geen gokje te wagen? :wink:
Als ik de foto eens goed bekijk, kan het een meer in Frankrijk zijn, of langs de Donau of ergens in Engeland. Geen idee.... :?:
Het is niet langs de Donau en het is ook niet bij een meer. Wel een plek met sterk wisselende waterstanden. Met Engeland en Frankrijk zit Martin geografisch in de juiste hoek :wink:
keesswart schreef:Het is niet langs de Donau en het is ook niet bij een meer. Wel een plek met sterk wisselende waterstanden. Met Engeland en Frankrijk zit Martin geografisch in de juiste hoek :wink:
Ik had sterk getwijfeld of de foto aan zee is genomen, daarom dacht ik in de eerste instantie aan een rivier of een meer. De bomen zo dichtbij de oevers op de foto kunnen het zoute water anders niet verdragen....
Golfe du Morbihan of daar ergens in de buurt?
En dat alleen gebaseerd op de grote catamaran in de achtergrond. Die kwam ik daar veelvuldig tegen.

Sjirk
Je zit in de goede hoek Sjirk, het is pakweg 300 km hier vandaan. Maar in Frankrijk zul je het niet vinden ;-)
De Velodyssee volgend gok ik op de monding van de Exe
Het is niet de monding van de Exe en de Velodyssee komt er ook niet langs. De Velodyssee komt trouwens ook niet langs de Exe. Vermoedelijk bedoelt Arno de Tour de Manche, die wel langs de monding van de Exe komt. De Tour de Manche komt echter niet langs de plek waar ik de foto gemaakt heb. Hier kun je wel langskomen als je de route in mijn nieuwste fietsgids volgt (Fietsen rond het Kanaal, deel 1). Je moet dan niet de hoofdroute volgen die door Dartmoor loopt (traject 10 op het kaartje hieronder), maar een alternatieve route langs de Engelse Rivièra (traject 17).

Afbeelding
Misschien een heel gemakkelijke raadselfoto. Maar het gaat erom dat ik heel trots ben op deze foto (die ik trouwens niet heb gemaakt). Maar waar?

Afbeelding
Martin E. van Doornik schreef:Misschien een heel gemakkelijke raadselfoto. Maar het gaat erom dat ik heel trots ben op deze foto (die ik trouwens niet heb gemaakt). Maar waar?
Parijs ?
Veel eenvoudiger kun je het niet maken Martin, met dat uitzicht op het Ile Saint Louis.
Overigens de beste wensen en veel fietsgenoegen voor het nieuwe jaar. En dat geldt vanzelfsprekend ook voor alle andere lezertjes.
Michael W schreef:
Martin E. van Doornik schreef:Misschien een heel gemakkelijke raadselfoto. Maar het gaat erom dat ik heel trots ben op deze foto (die ik trouwens niet heb gemaakt). Maar waar?
Parijs ?
arnob schreef:Veel eenvoudiger kun je het niet maken Martin, met dat uitzicht op het Ile Saint Louis.
Overigens de beste wensen en veel fietsgenoegen voor het nieuwe jaar. En dat geldt vanzelfsprekend ook voor alle andere lezertjes.
Inderdaad, uitzicht vanuit de linker toren van de Notre Dame in Parijs. Wat opvalt is dat jullie op de foto haast geen auto's in de straten ziet! Heerlijk rustig....
De foto is in 1937 door mijn vader Johan van Doornik gemaakt, zelf ook wereldfietser, al moest dat woord nog uitgevonden worden. Hij was toen 21 jaar oud en kapper van beroep. Hij vertrok – op kosten van zijn vader, mijn opa dus – naar Parijs (fiets mee op de trein, ongetwijfeld getrokken door een stoomlocomotief) voor een extra opleiding op de „Ecole Technique de la Coiffure et des soins de Beauté” om zich verder te bekwamen. Helemaal in de Franse taal uiteraard. Door een brand in huize Van Doornik in Blaricum in 1942 ging er veel materiaal verloren; uit zijn Parijse periode zijn er maar weinig negatieven overgebleven, waarbij ik deze foto heb gescand. Hij overnachtte in de jeugdherberg van Parijs (zie foto onder). Zijn NJHC-lidmaatschapskaart was ook verbrand, Johan vroeg vanwege de oorlog pas in 1946 een nieuwe kaart aan en die heb ik nog steeds. Ik zie hem nog trots naar de geschilderde letters Coiffure op de etalageruiten van zijn kapperszaak kijken.
Hij overleed in 1963, slechts 47 jaar oud. Hij was als fietsliefhebber mijn voorbeeld.

Ook de beste wensen voor jullie allemaal en dat 2015 een mooi fietsjaar zal worden!

Afbeelding
L'auberge de Jeunesse de Paris en 1937.