Additionally, paste this code immediately after the opening tag: DE fiets - Forum Wereldfietser

DE fiets

Ben dus nieuw op dit forum. En – na enkele jaren een tweedehans Koga WT te hebben bereden in Europa, N/Z-Amerika – op zoek naar ‘mijn’ ideale fiets. Beschikbaar budget 1500 tot 1900 euro. Wat ik ermee wil? Asfalt, maar zeker ook off-road. Denk aan de route van Van Rijn door Australië. En daarvoor en daarna natuurlijk nog allerlei andere tochten. Criterium: Weinig onderhoud. En niet al te ingewikkeld. Ik heb weliswaar twee handen, maar laten dat nou toevallig twee linkerhanden zijn…

Via de zoekfunctie van dit forum kom ik heel veel informatie tegen, maar die is vaak gefragmenteerd. En heel vaak worden bij discussies nogal wat zijwegen bewandeld die niets meer te maken hadden met het topic.

Zullen we daarom eens helemaal van voren beginnen? Laten we – met z’n allen – ‘mijn’ ideale fiets samenstellen. Met de ervaring van enkele honderden gebruikers van dit forum moeten we heel ver kunnen komen.

Waar moeten we aan denken c.q. het over hebben?
1. Staal of aluminium.
2. 26 of 28 inch.
3. Schakelsysteem.
4. In geval van derailleur: Welke kransjes.
5. Velgen en spaken.
6. Remmen.
7. Zadel.
8. Banden (niet alleen merk maar ook breedte).
9. Wat voor sloten.
10. Stuur.
11. Verlichting / ‘energiecentrale’.
12. Dragers / standaard.
13. En verder…

Mijn eigen gedachten:

1. Staal (nog niet eens zozeer vanwege de reparatiemogelijkheid, maar ook omdat het wat minder trilling geeft).

2. 26 inch (vanwege verkrijgbaarheid banden buiten Nederland).

3. Een Rohloff lijkt wel mooi, maar is ook knap aan de prijs. Past dat binnen het budget? Is het echt dat extra geld waard? Het bereik mag dan gelijk liggen aan een ‘ouderwetse’ 3x9, maar zijn die derailleurs nu echter achterhaald?

4. Wat is het beste verzet, in aanmerking nemend dat ik geen snelheidsrecord wil vestigen, maar buiten Nederland nauwelijks nog een enkel vlak stukje land tegenkom.

5. Het moet sterke wielen zijn. In geval van Rohloff een tandemversie. In geval van derailleur mogelijk 48 spaaks (want je sleept heel wat mee als het om tochten van vier maanden of langer gaat). DT Alpine 3 butted spaken? Of zijn anderen net zo goed? Velgen is een voor mij braakliggend terrein. Weet daar helemaal niets van. Wat zijn goede velgen. Wat zijn nog betere velgen? En wat zijn de beste? En: Welk velglint is aan te bevelen?

6.Magura HS 33. Of? Velgremmen (maar hoe zit het dan met de hitte in afdalingen). Schijfremmen (onderhoud?).

7. Zadel. Kan maar niet wennen aan zo’n Brooks. Paar keer geprobeerd. Mijn eigen ‘oude’ Selle San Marco wordt waarschijnlijk over gezet. Of zijn er inmiddels anderen, beteren? (Los dus even van de Brooks; oip het forum wemelt het van de Brooks-fans, maar er zullen er ongetwijfeld zijn die met iets anders onder de billen rijden).

8. Deed het toch nog toe met de Schwalbe Marathon. Lees daar steeds minder goede berichten over. Welke dan? Wil wel graag breed rijden. Vanaf 37 mm. Heb laatst proef gereden op 50 mm Big Apples. Best comfortabel. Ik let wel min of meer op de buitenbanden, maar binnenbanden zeggen me niets. Wat zijn hier de goede merken. En wat is het kwaliteitsverschil?

9. AXA SL7. Volstaat dat? Wat nog meer? (maar: wel lichtgewicht).

10. Heb zelf het liefst een recht ATB-stuur. Met barends. En met spiegels (twee!). Heb wel gereden met een vlinderstuur, maar voor m’n gevoel veert het nogal door. Ik was bang dat het een keer door gaat buigen (is natuurlijk niet zo, maar zo voelt het wel aan). Of toch een ouderwetse racebocht?

11. Naafdynamo, lijkt me. Maar welke? Is de SON z’n extra geld waard ten opzichte van anderen? En hoe zit het met de oplaadmogelijkheden (batterijen) van de verschillende merken?

12. Standaard. Graag op de achterbracket. Welke merken / kwaliteiten zijn hier. Dragers: Tubus? Of anders? Voor lowriders, of dragers waar je ook nog iets op kunt leggen. Achter: gewone dragers, of een verlengde? Is een verlengde echt gemakkelijker (tentje achterop)? Ik rij met Ortliebs voor en achter.

Wie heeft er antwoorden? Of nog meer vragen?

Hoi Frankie,

als je je met je lijstje op het forum zoekt, zul je veel antwoorden vinden. Maar niet de prijzen. Ga dus eens met je wensenlijst langs een dealer van Van Herwerden, Snel, Santos, Vittorio of Avaghon en je zult een antwoord krijgen. Maar vergeet die Rohloff-naaf en de SON naafdynamo maar. Gezien jouw prijsstelling is dat een utopie. :oops: Of misschien en tweedehandsje? (markplaats of dit forum)
Misschien een Fahrradmanufaktur T-400 Rohloff?
Voor dat geld een prima fiets. Als 'ie je lekker zit, heb je voor de prijs van een 2ehands een volwaardige nieuwe fiets compleet met alles wat je vernoemt: Staal, Rohloff, SON.

Eric,
Voor die 1900 euro moet je toch een stalen fiets met LX of XT (of combinatie) kunnen krijgen, inclusief een Son? Voor die Son reken ik grofweg 200 euro. Blijft 1700 voor de rest over. Het lijkt me dat dat haalbaar is.
Die Rohloff, daar heb je gelijk aan. Bij 1900 moet ik die vergeten. Daar komt nog eens 800 bij... En dat is dus een punt van rekenen, watertanden, nee roepen, ja denken, etc., etc.
Frankie schreef:Ben dus nieuw op dit forum ... Denk aan de route van Van Rijn door Australië ... twee linkerhanden ...
Behalve een betrouwbare fiets is het tijd voor een fietsreparatiecursus lijkt me :D
Zie http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... ussen+2006Leon

Een herhalingscursus dan. Heb er al eens eentje gedaan. Werd overwhelmed met informatie. De volgende dag wist ik nog meer dan de helft! Maar ja, maanden later, ergens in the middle of nowhere, zelf een spaak vervangen ging toen heel anders (en veel moeizamer) dan op de cursus. In 'het veld', alleen, da's een ander verhaal. En dan komt dus het feit om de hoek kijken dat ik geen technisch inzicht heb. Dat heb je of dat heb je niet. Maar een herhalingscursus lijkt me inderdaad wel wat.