Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Flat Vs. Clipless Pedals - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Flat Vs. Clipless Pedals

Zo is het, je voeten moeten altijd op de pedalen blijven. (In de wedstrijd sport)
Fiets je berg op en je wil verschil maken moet je kunnen trekken en duwen als je dat een flinke periode kan vol houden kon je afstand maken.
Bij hele steile klimmen trokken ze riempjes zo strak aan dat je met geen mogelijkheid meer uit het pedaal kan komen. Slipt je wiel even flink door val je van je fiets. Met klikpedalen kan je misschien nog loskomen en overeind blijven.

Het afstellen, monteren van de plaatjes, zou je eigenlijk moeten laten doen. Staan de plaatjes verkeerd kan je een hoop last krijgen.
multiwgb schreef:Het afstellen, monteren van de plaatjes, zou je eigenlijk moeten laten doen. Staan de plaatjes verkeerd kan je een hoop last krijgen.
Ik heb één keer eens wat pijn gekregen in een knie door plaatjes. Dat kwam doordat ik per abuis plaatjes zonder "float" had gekregen (zwarte Look cleats).
Sindsdien let ik wel wel op dat mijn plaatjes float hebben, die krijg je overigens ook standaard met je pedalen meegeleverd.
Bij plaatjes met float zoeken je voeten als vanzelf de juiste stand op, net zoals bij platform pedalen. Zonder float moeten ze exact in lijn met je knieën staan, anders krijg je dus last.
Gewone SPD (met kleine metalen plaatjes) heeft overigens altijd float.
Overigens doe ik liefst zoveel mogelijk zelf, buiten dat het goedkoper is geeft dat meer vertrouwen als er eens wat aan de hand is onderweg.
Voor het afstellen zijn overigens ook hulpmiddelen te koop. Zelf doe ik het altijd zonder.
multiwgb schreef:Zo is het, je voeten moeten altijd op de pedalen blijven. (In de wedstrijd sport)
Fiets je berg op en je wil verschil maken moet je kunnen trekken en duwen als je dat een flinke periode kan vol houden kon je afstand maken.
Bij hele steile klimmen trokken ze riempjes zo strak aan dat je met geen mogelijkheid meer uit het pedaal kan komen. Slipt je wiel even flink door val je van je fiets. Met klikpedalen kan je misschien nog loskomen en overeind blijven.

Het afstellen, monteren van de plaatjes, zou je eigenlijk moeten laten doen. Staan de plaatjes verkeerd kan je een hoop last krijgen.
Ik heb begin jaren 60 van de vorige eeuw jarenlang gefietst in Toe Clips met riem, vele jaren later jarenlang met SPD Click. Altijd zelf afgesteld, nooit last gehad van blessures. Ook jaren gefiets met Combi SPD pedalen. Uiteraard tussendoor vaak gefietst op platte pedalen.
Sinds twee jaar geheel overgestapt op Wellgo platform. Fietstechniek bijgeschaafd en gemakkelijker gaan fietsen zonder krampjes of spierpijn achteraf.

Uitgaande van de (trap)energie die je dagelijks kunt leveren en efficient wilt aanwenden, dag na dag, wat is dan de meerwaarde van een clicksysteem boven platform voor een vakantiefietser op doorgaans verharde wegen? Wat is de meerwaarde om je hamstrings en scheenbeenspieren zwaarder te belasten bij het " trekken" aan de pedalen en dus minder gebruik te maken van de grote dijbeenspieren en de kuitspieren? Schakelen en op souplesse fietsen lijkt mij veel efficienter. Dat gaat toch beter met de grootste spiergroepen. Of niet?

Ik ben nu ook benieuw welk clicksysteem een wereldfietser als Frank van Rijn gebruikt.

Piet.
Piet,
Ik benijd je niet dat je na zo ontzaglijke lange ervaring met allerlei pedalen nog steeds met vragen worstelt in plaats van dat je ons er alles over kunt vertellen :wink:
PietV schreef: Ik ben nu ook benieuw welk clicksysteem een wereldfietser als Frank van Rijn gebruikt.
Piet.
Die zweert bij metalen Toe clips, ik dacht wel dat hij de riempjes niet gebruikt.
EnriceV schreef:
PietV schreef:Ik ben nu ook benieuw welk clicksysteem een wereldfietser als Frank van Rijn gebruikt. Piet.
Die zweert bij metalen Toe clips, ik dacht wel dat hij de riempjes niet gebruikt.
Frank doet wel meer dingen anders dan anderen. Ik heb wel eens een dagje Ardennen met hem gefietst. Zo is/was het zijn gewoonte om altijd staand te klimmen. Dat kon hij urenlang. Ook trekt hij onder 26 graden zijn truitje met lange mouw aan omdat het toch wel fris wordt, de twee shirtjes met korte mouw eronder houdt hij dan erbij aan. :lol:
Ik heb het idee dat mijn clickpedalen zich, door de speling die erin is gebouwd, veel makkelijker aanpassen aan de (onwillekeurige) bewegingen van mijn voeten.

Mijn platformpedalen met pinnetjes houden mijn schoen zó vast, dat ik af en toe bewust mijn voet moet optillen om hem beter te positioneren. Niet bepaald efficiënt, en af en toe zelfs irritant.

Waarom dan toch die pedalen? Omdat de Santos ook als dagelijks verkeer wordt gebruikt, en op dagtochtjes met veel stoppen voor fotograferen, bezoekjes aan kerkjes en al die toeristische rompslomp.

Misschien moet ik toch eens een tussenvorm gaan uitproberen.
Waar de een geen last van heeft zegt niet zoveel. Er is meer in de wereld.
Voor mij. Ik fietste al wat, maar dat werd steeds heftiger tot 1986 toen kreeg ik last van mijn rechter knie. Veel met het stuur en het zadel gestoeid. Hielp niet. Tot 1989, toen heb ik me bij Sjefke Janssen Bio Racer laten opmeten. Bij hem ook een paar heel goede schoenen gekocht en hij heeft te toeclips blokjes op de juiste plek gemonteerd. Van mijn knie nooit geen last meer gehad. Met de trappers de schoenen en de toeclips draai ik nog steeds. Ik durf niet te veranderen, mede omdat mijn schoenen zijn nog steeds heel zijn. Kwaliteit wint altijd. :wink:
Op mijn Jul fiets heb ik SPD. Mijn en ik denk je voeten moeten recht vooruit staan. Zonder klik draait mijn rechtervoet steeds naar buiten. Bij de langere tochten zou ik dat continu moeten corrigeren.
Iedereen maakt keuzes waar hij/zij zich prettig bij voelt. Ik voel me prettig bij klik-pedalen.

Drie jaar geleden ben ik begonnen met platform-pedalen van Santos, wel direct de lange pinnetjes (9mm) vervangen door korte (6mm).
Na een jaar overgestapt op SPD-pedalen met aan één kant platform. Na een kwartiertje fietsen de juiste stand gevonden (zoveel mogelijk naar voren en naar binnen). Sindsdien ruim 10.000 km erop zitten, na de eerste 5 bijna gevallen bij het stoppen, daarna nooit meer. Het in- en uitklikken gaat gemakkelijk en automatisch. Ook bij fietsen in een stad blijf ik ingeklikt.

Het voordeel van klik-pedalen vind ik dat het mijn voet veel meer rust verschaft en dat je gemakkelijker (en veiliger) in de pedalen kunt staan. Ik gebruik de klik-pedalen trouwens niet om ook in de opgaande beweging kracht te zetten, ben meer een “duwer”.

-Jan