Additionally, paste this code immediately after the opening tag: vaste voorvork op Brands - Forum Wereldfietser

vaste voorvork op Brands

Ha wereldfietsers. In april 2015 ga ik naar Rome fietsen via Oostenrijk. Na wat proefritjes op allerlei populaire reisfietsen -de hele top drie ahw- heb ik besloten dat mijn 15 jaar oude Brands lang zo gek nog niet is en dat qua bijvoorbeeld stijfheid deze zijn tijd kennelijk ver vooruit was. Alleen zit er een geveerde voorvork op die zijn beste tijd heeft gehad. Een goede vervanging kost al snel €500,- en bovendien zou ik voor deze tocht liever een vaste vork hebben. De veerweg van de vork is ca. 4 cm heb ik gemeten. Ik wil graag zelf een nieuwe vork plaatsen maar ben hier -nog- niet erg in thuis. Er zal aan de onderkant een opvulbus moeten komen om de de hoogte van de veerweg op te vullen. Heb zo'n ding al wel gezien. Ik zal dus een goede vork moeten vinden waar dragers op kunnen. Er zijn vorken met draad bovenop en ook zonder draad. Wie heeft er ervaring mee en kan wat tips geven?? Wat is geschikt en goed spul en waar kan ik dit vinden?
Hoor graag!

Groet,

Michiel
Hoi Michiel,

Kan je een foto van je huidige fiets plaatsen? Dan kunnen we eens kijken wat er in past.

Er bestaan zogeheten "suspension-corrected" voorvorken. Die zijn hoger dan standaard vaste voorvorken. Onder andere Koga en Santos hebben ze en er zijn ook wel aftermarket varianten te koop.
Hi Michiel,
Heb een afbeelding gevonden van zo'n suspension-corrected vork. Stond alleen geen merk bij. Dat ziet er goed uit! In plaats van zo'n losse opvulbus zit de verhoging verwerkt in de vork. Ik zoek even verder naar merken en leveranciers van dit soort vork. Foto's plaatsen is mij eerder niet gelukt. Zal nog eens proberen want is soms wel handig.

Bedankt voor de reactie,

Michiel2
Ik heb onlangs de verende voorvork van m'n Santos vervangen door een vaste Kinesis Crosswind. Fietst nu veel beter dan met verende voorvork. De vork heeft oogjes voor dragers, maar niet aan de binnenkant (een drager als de Tubus Duo past niet op deze vork).
Michiel2, heb je 26" wielen? Let dan wel op dat de remnokken op de juiste hoogte zitten.
Tovenaar en Michiel bedankt. Ik zal eens kijken naar die Kinesis vork. Ik heb een gewone Tubus drager, van de Santos afgesloopt, dus dat zal wel gaan passen. De wielen zijn 28" , ik zal letten op de plaats van de rembevestiging! Zie zojuist dat vorken van aluminium gemaakt worden?! Dat wist ik dus bijv. niet. Dacht aan staal. Weer wat geleerd. Ik ga verder zoeken, ook naar een goede leverancier liefst met een echte winkel. Tot dusver bedankt!
Michiel2
Ik heb een aluminium, suspension corrected, voorvork gekocht van het merk Exotic. Ik ben hier erg over te spreken. Er zitten alleen geen oogjes in voor een voordrager. De buis diameter is 1 1/8. http://www.carboncycles.cc/index.php?s= ... 201&tb=001

Trouwens, ik heb geen importheffingen moeten betalen want de voorvork werd vanuit Engeland opgestuurd.
1. de veerweg moet je niet voor de volle 40mm compenseren door een langere vork te kopen. De geometrie is ontworpen rekening houdend met invering als gevolg van je gewicht en tendele ook voor de invering door het wegdek. 2. De Kinesis Crosswind voor 622 wielen (5 jaar ervaring inmiddels) is er in 425 en 450mm inbouwhoogte, maar dat is 11/8 inch vorkbuis, zonder draad. Wel voorzien van lowrider draadbussen. 3. werkwijze: inbouwhoogte huidige vork opmeten en daar 10-20mm aftrekken. 4. je kunt het effect van een andere vork op de geometrie uitrekenen door de afstand te meten van hart achteras tot midden kroonlagerring. Dit is de straal van een cirkel. Stel het (gecorrigeerde) verschil tussen de inbouwhoogte van de twee vorken is 20mm, dan is het effect op de stuurhoek (en de zithoek): 20mm gedeeld door de omtrek van de cirkel in mms = aantal graden verschil in stuurhoek. Hoe groter je framemaat, hoe geringer het effect op de stuurhoek. Vaak gaat het om (niet merkbare) tienden van een graad.

Bij Rose vind je ook stalen vorken, met en zonder schroefdraad. Surly heeft er ook, maar die zullen waarschijnlijk te lang zijn.
Dankje Sjefke voor de uitgebreide reactie. Gisteren heb ben ik op de fiets gaan zitten om de vork te laten inveren. Met een spanband heb ik deze positie vastgezet en heb kunnen meten aan de vork. De afstand van de vooras tot de onderkant van de balhoofdbuis (kroonring?) is 430mm. Deze maat wijkt niet erg af van de maten van de voorbeelden die jij noemde en vorken die ik op het web tegenkom. Ik kan dus waarschijnlijk een normale vork gaan plaatsen. Jouw meettruc zal ik met een touwtje gaan proberen. een kleine verandering in stuurhoek of zadelhoek vind ik geen probleem. Liever iets omlaag als ik moet kiezen, deze fiets is als hybride bedoeld en vrij hoog gebouwd. de trapas zit zo'n 6 cm hoger dan bij een normale racefiets op mijn maat. Ik weet weer iets meer en zoek verder. Dank!!

michiel2
Ik neem even aan dat je frame voorzien is van externe cups van het balhoofdstel/headset.
Indien ja, dan heb je verkeerd gemeten. De inbouwhoogte van de vork is van hart as tot waar de vorkpoten bij elkaar komen en overgaat in de vorkbuis/stuurbuis enz. Daar zit de kroonlagerring, waar het lager op loopt. Een soort conus in 45º. Ik schat dat je er 10mm vanaf moet trekken.

Aanvulling: Rose heeft een stalen vork met draad van 405mm en alle nokjes die je nodig hebt en wel voor ruim €25,-, zowel in 1" en 11/8": http://www.rose.nl/artikel/atb-28700-c- ... /aid:30483
okee,..dat geeft die maat van de vork dus aan. Ik snap het. Die vork op de Rose site lijkt me ook prima! Kost ook nog eens haast niks. Ik ga alles nog een keer goed nameten en dan maar eens iets bestellen. Dank sjefke!