Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Deore of XT? - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Deore of XT?

Ik heb zelf totaal niet de ervaring dat de XT naven zo slecht zijn. Mijn vriendin rijdt op een fiets ( GIANT om even tegengas te geven aan al die dure merken hahahaha ) afgemonteerd met XT. Ik heb de naven na een ruime 15.000 km uit elkaar gehaald, opnieuw gesmeerd en weer afgesteld ( nog een vak apart want de lagerspelling verandert als je de naaf in de vork spant ).

Ik geef ze nog wel heel wat jaar met de originele kogeltjes, sterker nog. Ik verwacht de komende 15.000 km eigenlijk geen enkel probleem....
Mee eens. XT naaf draait bij ons zonder problemen.
RobB schreef:( nog een vak apart want de lagerspelling verandert als je de naaf in de vork spant ).
.
Zo doe ik het ook. Het wiel hang ik in het frame, span de as een klein beetje, dan voel ik nog een klein beetje speling in de lagers. Zet het wiel vast dan moet het wiel vrij van speling zijn.
Til ik mijn fiets op dan moet het wil vanzelf gaan draaien.
M-gineering spant met behulp van 2 grote moeren de as in alsof hij in het frame zit. Zo kan je onmiddelijk testen of spanning goed is.
http://www.m-gineering.nl/tipsoud.htm

Zelf doe ik het nog iets anders: dat is gebaseerd op de redenering dat het de as is die gecomprimeerd wordt en dat de conussen daar weinig invloed op hebben.
Ik zet dan ook de volledige as onder compressie door met de snelspanner langsbeide kanten een metalen onderdeel met een gat ter grote van de snelspanner in te klemmen. (in casu de ophang gaatjes van mijn kettingzweep en cassetteafnemer). Je kan dan zonder externe druk de lagers afstellen terwijl de as gecomprimeerd is en je hebt meteen een referentie om de as stil te houden.
Tot hiertoe haal ik daar prima resultaten mee vanaf poging één en zonder schade aan de as. Maar als iemand een probleem ziet met deze methode dan hoor ik het graag.
Beide methoden (m-gineeringtip en die van jou) hebben als beetje zwak punt dat er van uit wordt gegaan dat de volgende keer de klemsterkte van de snelspanner hetzefde is als die van de keer ervoor. Je zit uiteraard wel dichter bij het ideaal dan bij de tweede-beste methode waarbij je de naaf met speling afstelt en dan de snelspanner gebruikt om de speling te doen verdwijnen.

Wat in ieder geval niet goed is is om de naaf buiten de fiets vol trots spelingvrij af te stellen en hem dan in te klemmen.

Als je wiel niet wil draaien omdat de kracht op de lagers te groot is dan is die kracht volgens mij wel erg veel te groot.

Marten zegt overigens niet dat hij zijn tip altijd toepast :wink:
Daar heb je helemaal gelijk in, dat de spankracht dus steeds min of meer gelijk moet zijn. Dat is inschatten en geen wetenschap. Maar voor mijn werkt dit goed. Er zit nog wel wat ruimte tussen spelling en te strak in de afstelling...
Marco Meijerink schreef:Mee eens. XT naaf draait bij ons zonder problemen.
Ik dacht dat jullie al jaren met een Rohloffnaaf fietsen?!
Ave Gone schreef: Als je wiel niet wil draaien omdat de kracht op de lagers te groot is dan is die kracht volgens mij wel erg veel te groot.
Maar toch heb ik het vermoeden dat dat kleine beetje te strak voldoende is om de levensduur van een lager te verkorten.
Snap volledig t voordeel van het afstellen van conussen onder druk maar op nu te zeggen dat het niet mogelijk is om speling er (goed) uit te halen zonder deze methode... (moet toegeven dat ik er tot nu toe nog niet had gedacht aan de vervorming tgv de spanning... )

Speling eruit halen zonder dat de as onder spanning staat kan prima alleen kan het zijn dat je wat vaker die conussen met aan of losdraaien. Voordeel is dat ik dan ook kan voelen in hoeverre de lager 'korrelig' loopt wat niet lukt wanneer je het vastklemt.
Denk dat dat iedereen die welke wijze dan ook gebruikt toch het wiel nog een keer controleert op speling of wrijving wanneer deze weer in de fiets is geplaatst.. of ben ik de enige die dat doet?
Speling kan je voelen. Iets te strak voel je niet. Jaren geleden kwam ik tot de ontdekking dat fietsenmakers zelden lagers nauwkeurig genoeg afstelen. Dat is niet zijn schuld, die ligt bij ons. Wij willen het niet betalen.
Til je fiets op, gaat je wiel niet draaien dan ontspan je de snelspanner gaat het wiel vanzelf draaien staat het lager te strak. :wink:
keesswart schreef:
Marco Meijerink schreef:Mee eens. XT naaf draait bij ons zonder problemen.
Ik dacht dat jullie al jaren met een Rohloffnaaf fietsen?!
Ook....meerdere fietsen :lol:
Maar met de kennis van nu... zou je willens en wetens weer XT-naven in je vakantiefiets bouwen? Ook al ondervind je nu geen problemen?

Ik zou het niet doen. Gemoedsrust he;).
Wat ook best nifty is is om gewoon je lagers af te stellen als je wiel drin zit.
Hoe stel je de lagers van een Rohloff naaf af, eigenlijk? Uitspaken en naar Duitsland sturen?
Marko schreef:Wat ook best nifty is is om gewoon je lagers af te stellen als je wiel drin zit.
Ha, nu weet ik wat nifty betekent. "Onmogelijk" dus.
Een Rohloff naaf heeft volgens mij industrielagers welke je niet kan afstellen. Bij volledige slijtage alleen te vervangen en ja, dat is dan dus opsturen.
Na alle adviezen en bespiegelingen over allerlei onderdelen (waarvoor dank) nu een bericht over de stand van zaken. Mijn droom-Himalaya Synusfiets krijgt langzamerhand vorm; eerste kleurlaag zit er op : [img]hima%20240115.jpg[/img]. Ik droom verder terwijl Chris van der Gaag zijn vakmanschap loslaat op mijn frame
Link werkt niet - jammer!

Veel fijne dromen toegewenst :D
Inge1 schreef:Link werkt niet - jammer!
http://www.synusfietsen.nl/synus-himalaya/ mooi rood is niet lelijk.
Ziet er tof uit. Echt niet lelijk mooi rood :wink:

Waarom voor een vast rekje gekozen? Stevigheid?
Caramino Rosso is Italiaans voor Kar(mo)zijnrood, als stof ook wel Europees bekend als E120.
(Waarmee ik niet zeg dat deze stof in de lak zit; dat lijkt me zelfs onwaarschijnlijk)