Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rapid rise (en andere vragen) - Forum Wereldfietser

Rapid rise (en andere vragen)

Voor het eerst op dit forum. Maakte al vaker langere tochten. Gefietst in Europa, Noord- en Zuid-Amerika en denk aan Australië (de route van Van Rijn lijkt me wel wat). Tot nog toe gereden op een tweedehands Koga WT. Wil wel eens iets anders. Ben nu bezig met het samenstellen van mijn ideale fiets (voor zover passend binnen het budget). Twijfel sterk over een Rohloff. Misschien. Maar mijn portemonnee roept dan heel hard ‘au’. Dus mogelijk wordt het weer een ‘gewone’ derailleur. Heb rondgekeken bij Snel. Ken de Koga Worldtraveller al. Die valt waarschijnlijk af omdat ik daar allerlei ongewenste toeters en bellen koop. Plus een belachelijk lelijke kleur en het onvermogen van Koga om de fiets te leveren in een door de klant gewenste kleur. (De klant is toch koning? Tja). Ga binnenkort langs bij Vittorio. En ben nu bezig met het samenstellen van een Santos Travelmaster 26 inch. Dat lijken me in ieder geval de vier merken die in aanmerking komen. Of mis ik er eentje? Beschikbare budget: grofweg tussen 1600 en 1900 euro. Bij Santos kan ik – onder meer – kiezen voor de achterderailleur XT ‘rapid rise’ en ‘geen rapid rise’. Dat zegt me dus helemaal niets. Wat is ‘rapid rise’ en wat is het verschil tussen wel en niet? Denk ook aan een Son. Hoe zit het met andere naafdynamo’s? Is de Son werkelijk zo heel veel beter? Wie zou een goede tweede kunnen zijn? Ik zou de naafdynamo vooral willen gebruiken voor het opladen van batterijen. Wie heeft daar ervaring mee?
(O ja, wat die kleur betreft: Iedere kleur is natuurlijk mooi, zolang het maar rood is. Toch?)

Misschien kun je nog bij Van Herwerden rondkijken. Vooral interessant als je in de buurt van Voorburg/Den Haag woont. Hij heeft een advertentie op de wereldfietser-pagina.

Hoi!

Je vergeet de oosterburen: Fahrrad Manufaktur.
http://www.fahrradmanufaktur.de/modelle ... /index.php

De T-400 Rohloff is een prima 26" fiets voor een prima prijs. Voor 1800E een fiets ala travelmaster met Rohloff en zonder poespas en standaard met SON en Hydraulische Magura remmen en Tubus achterdrager en Brooks zadel. Overleeft de meest wilde avonturen:
Afbeelding

De SON dynamo heeft een hoger rendement en levert bij lagere snelheden meer stroom dan een Shimano en heeft een lagere wrijving tijdens het fietsen. Ik ben er erg tevreden mee maar ik geloof dat de betere Shimano naafdynamo's ook erg goed zijn. Een gewone dynamo zou ik niet meer willen.
O ja, wat die kleur betreft: Iedere kleur is natuurlijk mooi, zolang het maar rood is. Toch?
De nieuwe T-400 met Shimano LX uitvoering is knalkanariegeel en kost 900E. Is die kleur ook goed? :wink:

Veel succes bij het knopenhakken!

Whisky


Modified: Kleinere afbeelding geplaatst. Gelieve geen afbeeldingen breder dan 700px te plaatsen.

In de op pad staat ook nog een vakantiefiets test. Staan alle bekende merken zoals koga, santos, enz.

Dank tot nog toe.
Maar de vraag blijft: wat is 'rapid rise' en 'geen rapid rise'.

Hoi!

Helemaal vergeten die vraag te beantwoorden. Gelukkig staat er bij fietsgoeroe Sheldon Brown wat uitleg:

Most rear derailers are pushed by a spring toward the highest (smallest) sprocket, and the shift cable pulls them toward the lowest sprocket. Shimano "Rapid Rise" rear derailers ( XTR Rapid Rise, Nexave T400, MegaRange Rapid Rise and Tourney Rapid Rise )work the opposite way, springing toward the lowest (largest) sprocket. This system provides slightly better downshifting, but can be confusing to a rider who is accustomed to high-normal derailers. Either type may be used with any contemporary Shimano shifter, but if you use a low-normal derailer on a shifter made for high-normal, the indicator numbers will read backwards, and you will have to shift in the opposite direction. However, if you use a Rapid Rise derailler with bar end shifters, both shifters will shift in the same direction (up will be higher )
Als ik het zo lees is een Rapid Rise ietsje makkelijker een tandje terug te schakelen. Hij werkt zeg maar omgekeerd als een gewone derailleur omdat de kabel en veer t.o.v. een gewone derailleur verwisseld zijn. Maar om daar nu extra geld aan uit geven? Dan zou ik voor een Rohloff gaan, die doet het altijd en is maar 700E duurder :lol:

Whisky

Via 'customizer' op de Santos-site kwam ik op dat 'rapid rise' en 'geen rapid rise. Daar geef je dus geen extra geld aan uit. Het is allebei even duur. Wel een keus dus, maar niet uit financieel oogpunt.

Hoi!

De keuze is dus: schakel ik vaker omhoog of omlaag...

whisky

Gewetensvraagje?
Naar boven gaat moeizaam. Je hebt klimgeiten en werkezels. Ik reken mezelf tot de laatste categorie. Smokkel ook wel eens een stukje. Lopend dus. En de weinige keren dat er een collega-fietser langs komt, gebogen over een kaart staan, zodat het net lijkt alsof je de route bekijkt en dus niet hoefde af te stappen omdat je die fiets van een ton gewicht (zo voelt het dan) niet meer boven kreeg.

Hoi!

:D

Dat ken ik maar al te goed, ik ben ook geen klimgeit. Dus als het verder stevig en makkelijk te repareren is zou ik voor de rapid rise kiezen. Of een hele mooie Rohloff met 42 tandjes voor en 17 achter...

Ik kijk mijn vrouw de laatste tijd ook al opvallend vaak 'lief' aan. Want ja, die 800 voor een Rohloff moet wel boven tafel komen en ik had haar beloofd het ditmaal binnen de perken te houden... Maar diep in m'n hart zou ik het liefst die Rohloff kiezen. Die Duitse T-400 is dan inderdaad een oplossing. Maar verder weet ik (nog) niets van die fiets. Ga me daar de komende dagen maar eens in verdiepen. Eens kijken wat de ervaringen van gebruikers zijn. Eric Schuijt verkoopt 'm, geloof ik. Misschien binnenkort toch maar eens naar Amsterdam. (Eric, mocht je meelezen: Wat is grofweg de levertijd van de T 400?)

Hoi,

1900E vind ik wel binnnen de perken hoor. Ik zal maar niet verklappen hoeveel mijn opgevoerde T-400 Rohloff kostte :shock: :oops:

Whisky
Frankie schreef: Bij Santos kan ik – onder meer – kiezen voor de achterderailleur XT ‘rapid rise’ en ‘geen rapid rise’. Dat zegt me dus helemaal niets.
Rapid rise heet tegenwoordig low - normal. Als bij een normale derailleur de kabel breekt loopt de ketting naar recht naar het kleinste kransje. Low-normal werkt net andersom, als je daar de kabel viert schakelt de derailleur een versnelling terug.

bij rapid-rise cq low-normal geldt dus:
de achterderailleur werkt dus tegengesteld aan wat je gewend bent.
als de derailleur onder de bagger zit kun je wel geforceerd hoog schakelen maar niet naar een lagere versnelling!