Additionally, paste this code immediately after the opening tag: tent - Forum Wereldfietser

tent

Ik ben op zoek naar een tent van voor 2 personen en een maximaal gewicht van pakweg 3 kg. Een voortent zou fijn zijn om een potje te kunnen koken, is echter geen vereiste. Op dit moment heb ik twee tenten gevonden die mij wel wat lijken, de Eureka Moonshadow Duo en de Vaude Taurus II. Beide zijn bovendien ook nog eens redelijk geprijsd. Wie heeft er ervaring met een van deze tenten? Ervaring met andere 2-persoons tenten is uiteraard ook welkom.

Kunno

Hallo Kunno,

Ik ben zelf wel gecharmeerd van de Terra Nova - Laserlarge 1. Een ruime 2 persoonstent, 1,53 kg, voor 3 seizoenen. En (wat ik in een showroom heb gezien) een mooi ventilatiesysteem: Van binnenuit is het buitententdoek met 'n touwtje op te hijsen.

Had m'n veel duurdere Hilleberg Nallo GT dat maar...

Groeten, Marco

Hallo Marco,

Ziet er inderdaad strak uit, al is ie wel wat kleiner dan de Eureka.
Kwaliteit heeft echter wel z'n prijs, ?275 is net iets te veel van het goede. De twee tenten die ik noemde zitten op +/- ? 200 en dat past toch net even iets beter in mijn budget.

Hallo Kunno,

Recentelijk heb ik de ervaring met een Vaude Taurus I, de kleine broertje van Taurus II, gehad. Qua grootte (max 2 pers.) is het krap bemeten. Voor wat betreft de materiaal ga ik vanuit dat T II dezelfde materiaal is als de T I. Hoewel de T I groot genoeg is voor 1 persoon, heb ik als nadeel ondervonden dat de condens van binnen uit neerslaat aan de binnenkant van de buitentent. Of je gaat de volgende ochtend voor het inpakken de binnenzijde van de buitentent droogmaken of je vouwt vochtig en wel alles op zodat je bij het opzetten op een andere plek eerst gaat drogen alvorens weer gebruik van te maken.
Ik heb wel een grondziel bij gebruikt, maar dat schijnt niet veel te hebben geholpen.

Mijn advies let goed op of je de buitentent goed kan ventileren dat voorkomt veel vocht/tijd ellende.

succes, wim

Hoi Kunno,

Ikzelf heb 4 maanden geleden na lang wikken en wegen de Exped Sirius Extreme gekocht. In 2003 heeft deze tent de Backpacker Editors?. Choice Award gewonnen. Hij was mijn tweede keus na de peperdure Hilleberg
Nallo GT en ik heb er geen spijt van gehad :)

Voor plaatjes en specificaties:
http://moontrail.com/tents/exped_siriusxtreme.php of anders http://www.exped.ch
Het is een ruime 4 seizoens 2 tot 3 persoos tunneltent met een flinke voorluifel en weegt 3kg. Met z'n tweetjes kan je al je bagage in de tent kwijt en wat niet past kan nog met gemak onder de voortent worden gezet.
Die is ook ruim genoeg om je potje te koken als het weer eens giet.

Hij is snel op te zetten met twee tentstokken en de binnentent kan dmv haakjes makkelijk van de buitentent worden gehaald voor als de buitentent nat is.

Ik heb hem gebruikt in Schotland en Ierland en de regenbuien en stormen aan zee (windkracht acht) heeft hij moeiteloos doorstaan. Op moerasbodem (hoogveen) bleef het grondzeil spatwaterdicht. Kamperen op hoogveen is trouwens niet direct een genoegen want als je je beweegt voelt de tent aan aan als een waterbed :)

Voor ventilatie kan zowel aan de achter- als voorzijde het doek worden opengeritst en het gaas is fijn genoeg om zelfs de schotse Midges op afstand te houden.
Nu in de herfst met natte kleren in de vochtige koude duitse en tsjechische herft condenseerd 'snachts wel vocht op de buitentent maar alles in de binnentent blijft kurkdroog. Over drie maandjes test ik hem nog in de duiste winter...

De tent kost ongeveer 350E

Fiets de wereld,
Marc

Voor plaatjes van de tent in actie in Schotland:
http://images.exploder.org/gallery/Scho ... Barrisdale
http://images.exploder.org/gallery/Scho ... loch_Hourn
http://images.exploder.org/gallery/Scho ... iel_Bridge
Kunno schreef:Hallo Marco,

Ziet er inderdaad strak uit, al is ie wel wat kleiner dan de Eureka.
Kwaliteit heeft echter wel z'n prijs, ?275 is net iets te veel van het goede. De twee tenten die ik noemde zitten op +/- ? 200 en dat past toch net even iets beter in mijn budget.
Hallo Whisky,

Je doet je naam "eer aan" ? 200,00 of ? 350,00 kun je toch niet vergelijken!! 8)

Schorpioen. :mrgreen:
Schorpioen schreef:
Kunno schreef:
Hallo Whisky,

Je doet je naam "eer aan" ? 200,00 of ? 350,00 kun je toch niet vergelijken!! 8)

Schorpioen. :mrgreen:
Ja, ik drink ook alleen maar dure single malts 8)

Maar als student heb ik ook niet veel te makken hoor.
Bij een tent en andere dingen die lang mee moeten gaan ben ik echter wel bereid iets meer uit te geven. Net als bij een toerfiets.
Ik heb overal rondgekeken en de prijzen en tenteigenschappen vergeleken (ik wilde perse een 4 seizoens vanwegen bergwandelen) en toen kwam ik bij deze uit.
Die Eureka ziet er ook goed uit, een lekker licht 3 seizoenen tentje :) Misschien is hij een beetje krap voor meerdere regendagen doordat hij nogal laag en smal is maar voor de rest is er niks op tegen. Is er nog plek voor de tassen/ rugzakken, natte kleding, eten etc in de tent of komen die buiten onder de luifel?

In zijn klasse is het echt waar voor je geld, stukken goedkoper dan de Nallo, hoe mooi die ook is...

Whisky

Ben zelf ook nog steeds op zoek en had de Eureka Autumn Wind op het oog. Helaas was die uitverkocht bij de tentenboer in Schijndel.

Bij een andere tentenverkoper, informeerde ik naar Eureka en kreeg een verhaal te horen dat Eureka weinig gehoor gaven bij problemen en het merk niet meer verkopen willen.

Het is maar de mening/verhaal van een enkele verkoper, hoeveel waarde ik daar nu aan moet hechten vraag ik me af....

Ik en m'n vriendin hebben een paar jaar geleden voor een gelijkaardig probleem gestaan. We waren net afgestudeerd, en hadden niet al te veel centjes... Dus een 300-400? tent zat er voor ons niet in.
We zochten een tentje die goed waterdicht is, stevig en toch liefst zo licht mogelijk (moest ook dienen voor tochtjes met de rugzak) en toch redelijk wat ruimte om fietstassen e.d. kwijt te raken.
Wechsel tenten hadden een tijdje onze voorkeur, maar het blijkt dat het grondzeil niet echt stevig te noemen is (zie ook forum op hiking-site.nl)
Uiteindelijk hebben we een tentje van 3.2kg gevonden voor 180?. bij Active leisure (Mount hale). (http://www.active-leisure.net/tentpoly.html)

Tijdens onze eerste fietvakantie met het nieuwe tentje (denemarken best wel veel regen) bleek tentje uitstekend waterdicht, maar is 1 van de aluminium stokken gebroken. Na terugkeer volledige tent vervangen!! (prima service).
Nu al aardig wat wandel- en fietsweekends met onze vernieuwde tent later hebben we geen enkel problemen meer gehad en we zijn best wel zeer tevreden (prijs/kwaliteit/gewicht/ruimte) over ons tentje!

Davy

Roald schreef:Het is maar de mening/verhaal van een enkele verkoper, hoeveel waarde ik daar nu aan moet hechten vraag ik me af....
Hallo Roald,

De mening van een enkele verkoper is er ook ??n......... :wink: . Persoonlijk hecht ik daarom meer waarde aan de mening van de gebruiker van de tent.
In het forum op hiking-site.nl leest ik eigenlijk alleen maar positieve berichten over de Eureka moonshadow 2. Lijkt me sterk dat dat toeval is.
De mening van een verkoper telt niet mee? Als die kan vertellen dat het bedrijf het merk niet meer wil verkopen, dan is dat een verkoper die niet enkele dagen in de week werkt bij dat bedrijf, maar full-time. Anders weet die dat niet. Dan is het ook iemand die regelmatig tenten verkoopt (ik heb zelf full-time gewerkt in een winkel en na m'n fietsreis door Zuid-Amerika werk ik er nu part-time, vandaar dat ik het kan weten :)).
Als de service van een bepaald merk inderdaad wat minder/slecht is, dan is er reden genoeg om dat maar niet meer te verkopen. De kans dat er kosten voor de klant zijn bij fouten van de fabrikant zijn dan re?el. Het is dan aan de winkel om daar dan service in te verlenen of niet. Vandaar dat zeker een service-gerichte winkel (zoals waar ik werk) liever een merk voert dat w?l gewoon zijn werk doet. Niet overdreven genereus, maar gewoon een goede afhandeling.
Men kan er dus beter van uitgaan dat als een verkoper durft te beweren dat een merk momenteel een slechte service heeft, dat ook zo is... Ik ken nu ook een merk tenten (hierboven al vernoemd) waar momenteel relatief veel tenten met klachten van terugkomen. Ik zeg geen namen, maar het zou zomaar eens kunnen dat wij dat merk vanaf volgend seizoen niet meer voeren...

Goed lezen is ook een kunst! Niemand heeft beweerd dat de mening van de verkoper niet telt. Maar om nu gelijk te beweren dat een verkoper die iets over een bepaald merk kan vertellen daar dus full-time werkt is wel erg kort door de bocht. En waarom wil je geen namen en problemen noemen terwijl je zegt dat jij het kunt weten?

Maar even terug naar het begin.
Blijkbaar heb je van dit onderwerp meer verstand dan ik.
Je zegt dat er momenteel veel tenten van een bepaald merk (Eureka??) terug komen.
Mijn vragen aan jou zijn nu:
1. wie is de fabrikant?
2. wat zijn de problemen precies?
3. waarom ben je ontevreden met de afhandeling door de fabrikant?
Hoi Kunno,

De fabrikant is Terra Nova. De problemen zijn mij niet exact bekend. De beide eigenaren van de winkel hoorde ik erover spreken, en die waren er niet zo heel tevreden mee dat er van Terra Nova naar hun zin teveel tenten met klachten terug kwamen. Dit wil niet zeggen dat het permanent is. Ook zijn er veel factoren die be?nvloeden of een merk wel of niet gevoerd wordt door een winkel. Bijvoorbeeld service, prijsstelling, kwaliteit, levercondities (waaronder levertermijnen) enzovoorts.
Ik ben zelf ook niet ontevreden met de afhandeling van klachten, daar ik er niet mee te maken heb. Zoals ik al zei werk ik nu part-time, en dan krijg je veel minder mee van dat soort dingen. Full-time verkopers in outdoorzaken zijn daar veel meer in thuis.

T?ch nog even voor de duidelijkheid wat de meerwaarde is van de mening van een verkoper in het proces van de service van een merk aan de kaak te stellen: Een enkele klant heeft een enkele ervaring. In een gemiddelde outdoorzaak komt rond de 1% van de producten terug naar de winkel. Dit betekent dat als er van 1 merk veel meer terugkomt, dan is er iets mis. Als het aan de kwaliteit van de producten ligt, dan moet het merk daarop inspringen. Sowieso door service, maar ook door kwaliteitsverbetering. Nu ligt het maar net aan de bui van de inkoper en een eventuele eerdere situatie of die dat ook het seizoen daarna in de winkel wil. Als Terra Nova niks kan leveren aan de consumentenmarkt omdat ze het even te druk hebben met bivakzakken voor het Britse leger, dan moeten hun dat weten. Daarmee maken ze echter geen vrienden met de gehele Nederlandse branche. Gelukkig was dat alweer 2 jaar terug. Maar als er dan nu w??r wat aan de hand is, dan kan ik me voorstellen dat een inkoper liever een merk in de winkel heeft die beter(e kwaliteit) kan leveren... Dit heeft alles te maken met de service/betrouwbaarheid van het merk.

Hallo Kunno.

Al eens gedacht aan de outlet-centra.
Er zijn voor zover mij bekend twee in Nederland.
Roermond en ?

In deze centra worden door de betreffende firma's hun artikelen, die niet meer in de collectie zijn verkocht met een korting die kan oplopen tot 50%

In Roermond vindt je o.a.
Fjallraven
La Fuma
The North Face

Een nadeel is dat je alleen maar dat kunt kopen wat aanwezig is. je kunt dus niet bestellen etc.. Garantie meestal tot aan de deur.

Bij Fjallraven zag ik een twee en drie persoons koepeltenten
La Fuma had een grote verscheidenheid tenten
Bij The North face (duurder maar schitterend materiaal)

Soms vindt je ook zogenaamde voorseries. Dit zijn tenten die gebruikt worden om nieuwe fabricage methodes te testen.

Prijzen:
Fjallraven 2 persoons ongeveer 300 euro (inderdaad buiten budget maar bedenk dat een Fjallraventent in de winkel normaal rond de 400 tot 500 euro kost. De kleur was blauw.

Bij La Fuma van ongeveer 100 tot 200 euro.

Bij The North face is er slechts af en toe een tent te krijgen. Prijzen zijn bij de North face stevig.

Verder vindt je bij voornoemde winkels zeer veel materiaal (kleding etc. ) aan sterk gereduceerde prijzen.

Zelf koop ik hier bijna al mijn buitensport kleding.
Mijn regenpak is van Fjallraven totaal 130 euro. In de winkel betaal je deze prijs alleen al voor de regenjas.

Groeten

Ger.

Ik heb deze zoektocht 2 maanden geleden ook gedaan en uiteindelijk gekozen voor de Gelert Micron 2. Is raar genoeg niet (meer?) terug te vinden op de site van Gelert, maar wel in hun folder en op een boel engelse sites (http://www.google.nl/search?client=fire ... gle+zoeken)
De outdoorwinkel bij ons om de hoek kon 'm zonder problemen bestellen.

Doorslaggevende criteria:
- Gewicht van 2,2 kg
- Inpakvolume van 12x35 cm
- Relatief groot vloeroppervlak
- En, niet onbelangrijk, prijs van 129 euro inc bestelkosten etc.
Bijkomend voordeel: de tent is erg goed waterdicht (kwa mm. waterdruk).
Nadeel: de bijgeleverde haringen kunnen rechtstreeks de prullebak in, tenzij je op een mooi gazonnetje in Nederland gaat staan.

De tent heeft vijf weken Canada goed doorstaan, met enkele pittige hoosbuien d'rbij. Voor twee personen is de tent groot genoeg, bagage, mits niet al te veel, past er in.

Koken in de voortent zou ik persoonlijk niet zo snel doen, tenten zijn nogal brandbaar. Bijna altijd is er wel iets beters te vinden, al is het maar een toiletgebouw.
Helaas. De specificaties van de waterdichtheid van de Gelert brengen mij niet onder de indruk. Natuurlijk, nieuw is hij waterdicht. Maar "waterdicht" zal hij niet bepaald lang blijven. Een knie op het grondzeil geeft een waterdruk die de specificaties al snel zal overschrijden. Zeker een polyesterdoek zal snel slijten. De buitentent is polyester, wat niet bekend staat als het meest duurzame. Terra Nova is een ander Brits merk, die echter w?l een goede indruk achterlaat wat betreft de specificaties. Het gebruik van nylon is bijvoorbeeld een bewijs van goede kwaliteit, daar dit sowieso 2x zo sterk is als polyester (bij verder dezelfde waarden). De cijfertjes op hun site geven tevens een gegarandeerde waarde aan n? enige jaren gebruik... En die cijfertjes zijn dus NA GEBRUIK tenm?nste zoveel als een nieuwe Gelert, terwijl dat bij de wat duurzamere tenten van Terra Nova zelfs nog meer is. Zegt genoeg, denk ik?

Nou, mijn nieuwe tentje is gekocht!!
Niet super licht, ook niet super duur.

Afbeelding

Hoe heet ie? (Of ze?)

Mount Kenya van Active Leisure