Additionally, paste this code immediately after the opening tag: op zoek naar goed en goedkoop achterlicht - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

op zoek naar goed en goedkoop achterlicht

Revanho schreef:Sowieso vind ik het gebruik van wegwerpbatterijen voor veelgebruikte apparaten nogal absurd.
Sinds oplaadbare batterijen dramatisch in prijs gedaald zijn en de capaciteit bijna vergelijkbaar is met die van alkalinebatterijen zijn alkalinebatterijen niet meer nodig. Alleen ben je er bij sommige apparatuur toe gedwongen omdat die geen genogen nemen met de 1,25 V van de NiMH-batterijen en de 1,5 V willen van de Alkalineversies. Men zou dus moeten verplichten dat apparaten werken op (series van) batterijen van 1,25 V.
Revanho schreef: Toch niet milieuvriendelijker (minder milieuonvriendelijk) dan een lamp met gewone oplaadbare accu's/batterijen?
Op zich niet, neen. Ik ondervond in de voorbije jaren dat goedkope verlichting op batterijen geen lang leven beschoren is: haperende schakelaars, oxiderende contacten, gesneuvelde prints door vocht, ... Er is elk jaar wel een fiets in huis waarvan het achterlicht gesneuveld is. Dus als je licht op zich langer mee kan, is het wellicht milieuvriendelijker?
CapoJan schreef:
Revanho schreef: Toch niet milieuvriendelijker (minder milieuonvriendelijk) dan een lamp met gewone oplaadbare accu's/batterijen?
Op zich niet, neen. Ik ondervond in de voorbije jaren dat goedkope verlichting op batterijen geen lang leven beschoren is: haperende schakelaars, oxiderende contacten, gesneuvelde prints door vocht, ... Er is elk jaar wel een fiets in huis waarvan het achterlicht gesneuveld is. Dus als je licht op zich langer mee kan, is het wellicht milieuvriendelijker?
Als dat je ervaringen zijn, dan kan ik je toch aanraden eens achterlichten op dynamo te proberen. Wij hebben verschillende B&M achterlichten, allemaal zonder enig onderhoud die ondertussen 5 jaar zonder enige schade (op een barst na in één ervan) rondrijden. Geen problemen met de kabelconnectie, geen schakelaar, ...
Ben zelf opzoek naar voor- en achterlicht met energie via naafdynamo. Gaat vooral om de combi en aansluiten van die twee.
Samenwerking tussen lampen is geen probleem net als het onderling verbinden.

Busch und muller maakt goeie voor- en achterlichten. Ze starten bij redelijk wat licht (Lyt) tot verdomd veel licht (cyo IQ premium).
SON maakt een heel dure nog iets betere lamp die intern gebaseerd is op de cyo IQ premium.
Philps maakt (niet meer) de saferide reeks , waarvan de 60 lux dynamo versie erg goed schijnt te zijn. Daar de productie gestopt is, is deze op dit moment erg goed geprijsd te vinden bij de betere duitse webshop.

Binnen deze drie merken vind je een uitgebreid aanbod waar je eigenlijk niet fout in kan gaan qua prijs/kwaliteit.
Ik heb erg veel gehad aan deze website over fietsverlichting: http://swhs.home.xs4all.nl/fiets/tests/verlichting/

Conclusie daar is dat de Philips Lumiring het beste achterlicht is maar, deze is nogal aan de prijs en de batterijvariant is schijnbaar ook niet zo betrouwbaar als de dynamovariant.

Daarom heb ik vorig jaar de Spanninga Lineo gekocht, die als de tweede beste uit de test komt. Deze kost iets minder dan 13 euro, voor de luxe variant die ook een automatische stand heeft met een licht & bewegingssensor, inclusief batterijen.

Ik heb ook diverse goedkopere achterlichten gebruikt, maar die hebben toch allemaal problemen met slechte lichropbrengst, bevestiging, batterijen die geen goed contact maken, roestvorming bij contacten/schakelaar/schroeven na een paar maanden.

De Spanninga Lineo raad ik aan iedereen aan, is betaalbaar, beter zichtbaar dan veel andere lampen, en is goed afgedicht tegen weersinvloeden. Batterijen gaan inmiddels al meer dan een jaar mee, de batterij-indicator knippert nu als ik thuiskom in het donker om aan te geven dat ze leeg aan het raken zijn, maar de lichtobrengst is nog steeds uitstekend, dus laat ik ze nog een tijdje zitten.

Op mijn website heb ik een review van de Spanninga Lineo Xba

Simson verkoopt de Lineo ook onder hun eigen merk.
Johnh schreef:Op mijn website
Deze link doet het beter.
Bedankt voor de correctie Peter, ik heb het aangpast :oops:

Het gaat is beetje off-topic, maar diverse mensen hier maken opmerkingen dat niet oplaadbare batterijen slecht zijn voor het milieu, iets wast gelukkig al lang niet meer het geval is.

Vroeger zat er kwik in Alkaline-batterijen, maar dat is al sinds 1998 verboden in de EU (en sinds 1996 in de VS). Een moderne Alkaline-batterij kan daarom in principe gewoon bij het huisafval.

Alleen knoopcellen mogen nog kwik bevatten, Het lood uit accu's en Cadmium dat in ouderwetse oplaadbare batterijen (NiCad) zit is wel schadelijk voor het milieu. Omdat het onderscheid tussen de verschillende batterijsoorten voor de gemiddelde mens te moeilijk is worden ze echter allemaal ingezameld.
Leuke review, goede tip! Maar.. Gaan die batterijen werkelijk een jaar mee? Hoe vaak heb je het licht aan, en hoe lang dan?
Johnh schreef:Batterijen gaan inmiddels al meer dan een jaar mee, de batterij-indicator knippert nu als ik thuiskom in het donker om aan te geven dat ze leeg aan het raken zijn, maar de lichtobrengst is nog steeds uitstekend, dus laat ik ze nog een tijdje zitten.
Als verlichting niet geleidelijk aan minder sterk wordt, dan is dat omdat dat elektronisch zo geregeld is. Op zich is dat een goede zaak, maar het nadeel is dan wel dat eens die elektronica er niet meer in slaagt genoeg energie uit de batterij te trekken dat de lichtopbrengst heel snel sterk achteruit ga. Dat kan zelf een kwestie van minuten zijn tussen 'normaal licht' en 'geen licht'.
Johnh schreef: Het gaat is beetje off-topic, maar diverse mensen hier maken opmerkingen dat niet oplaadbare batterijen slecht zijn voor het milieu, iets wast gelukkig al lang niet meer het geval is.
Je conclusie is wel bijzonder kort door de bocht. Ik dacht bij mijn kritische opmerkingen helemaal niet aan de giftige stoffen, wel aan het gegeven dat het een wegwerpproduct betreft waarvan de productie veel meer energie kost dan de energie die er in steekt.

Hoe slecht de wegwerpbatterij op milieugebied tegenwoordig scoort t.o.v. de herbruikbare batterij als men een totale levenscyclusanalyse maakt durf ik niet te zeggen. Zo'n analyses zijn sowieso een moeilijk zaak en de milieu-impact is meestal van heel veel factoren afhankelijk. Maar het zou me wel heel erg verbazen als de conclusie niet zou zijn dat een wegwerpbatterij een aanzienlijk grotere milieu-impact heeft dan een herbruikbare batterij.

De suggestie dat men batterijen bijna net zo goed bij het restafval mag dan vanuit oogpunt van gifstoffen mogelijk correct zijn. Met oog voor de problematiek van grondstoffengebruik en restafval is die suggestie natuurlijk idioot.
EnriceV schreef:
CapoJan schreef:
Revanho schreef: Toch niet milieuvriendelijker (minder milieuonvriendelijk) dan een lamp met gewone oplaadbare accu's/batterijen?
Op zich niet, neen. Ik ondervond in de voorbije jaren dat goedkope verlichting op batterijen geen lang leven beschoren is: haperende schakelaars, oxiderende contacten, gesneuvelde prints door vocht, ... Er is elk jaar wel een fiets in huis waarvan het achterlicht gesneuveld is. Dus als je licht op zich langer mee kan, is het wellicht milieuvriendelijker?
Als dat je ervaringen zijn, dan kan ik je toch aanraden eens achterlichten op dynamo te proberen. Wij hebben verschillende B&M achterlichten, allemaal zonder enig onderhoud die ondertussen 5 jaar zonder enige schade (op een barst na in één ervan) rondrijden. Geen problemen met de kabelconnectie, geen schakelaar, ...
Lichtjes off topic, want de vraag was een goedkoop batterij-achterlicht, maar goed: op mijn alledaagse fiets, op mijn Birdy en op de fietsen van de kinderen zit een naafdynamo. Op mijn fietsen zit achteraan een BuM Toplight Line Brake Plus (lange naam) en op die van de kinderen een Philips Lumiring. Allebei prima achterlichten en ze werken feilloos (ook de remlichttechnologie bij BuM doet het prima).
Wel zag ik - maar ik weet niet meer waar - op een Britse blog een opengemaakte Philips en die zag er van binnen niet zo netjes gemaakt uit. Hopen dat het blijft werken dus (want ze worden ook alweer niet meer gemaakt).
Hier thuis staan ook verschillende 'school-fietsen' met naafdynamo en achterlicht op batterijen. Ik heb al die achterlichten bekabeld zodat ze ook op de naafdynamo werken en zodat ze mee aangeschakeld worden met het voorlicht.
Dit spaart het milieu, en maakt de verlichting meer bedrijfszeker.
Travelmaster schreef:Leuke review, goede tip! Maar.. Gaan die batterijen werkelijk een jaar mee? Hoe vaak heb je het licht aan, en hoe lang dan?
Bij mij tot nu toe wel, maar ik ben niet echt een nachtfietser. Het eerste deel van het jaar heb ik het licht nauwelijks gebruikt. De afgelopen maanden dagelijks van werk naar huis, dat is ook maar 20 minuten.
Johnh schreef: Het gaat is beetje off-topic, maar diverse mensen hier maken opmerkingen dat niet oplaadbare batterijen slecht zijn voor het milieu, iets wast gelukkig al lang niet meer het geval is.
Je conclusie is wel bijzonder kort door de bocht. Ik dacht bij mijn kritische opmerkingen helemaal niet aan de giftige stoffen, wel aan het gegeven dat het een wegwerpproduct betreft waarvan de productie veel meer energie kost dan de energie die er in steekt.

Hoe slecht de wegwerpbatterij op milieugebied tegenwoordig scoort t.o.v. de herbruikbare batterij als men een totale levenscyclusanalyse maakt durf ik niet te zeggen. Zo'n analyses zijn sowieso een moeilijk zaak en de milieu-impact is meestal van heel veel factoren afhankelijk. Maar het zou me wel heel erg verbazen als de conclusie niet zou zijn dat een wegwerpbatterij een aanzienlijk grotere milieu-impact heeft dan een herbruikbare batterij.

De suggestie dat men batterijen bijna net zo goed bij het restafval mag dan vanuit oogpunt van gifstoffen mogelijk correct zijn. Met oog voor de problematiek van grondstoffengebruik en restafval is die suggestie natuurlijk idioot.[/quote]
Revanho schreef: Je conclusie is wel bijzonder kort door de bocht. Ik dacht bij mijn kritische opmerkingen helemaal niet aan de giftige stoffen, wel aan het gegeven dat het een wegwerpproduct betreft waarvan de productie veel meer energie kost dan de energie die er in steekt.
Excuses voor mijn korte bocht. Een oplaadbare batterij verdient zichzelf uiteraard snel terug. Het mooie van lichten die AA-batterijen gebruiken is natuurlijk dat je ook probleemloos oplaadbare batterijen kan gebruiken, maar ook overal ter wereld alkaline kan krijgen. Voor de echte nachtfietsers is een dynamo een mooie oplossing.
Lennart-Tampico schreef:Ik gebruik ze van de Action. Kan weinig zeggen over het verbruik. (Nog niet hoeven vervangen)
Ik gebruik die reflector-achterlicht dingen. Gaan bij mij ruim een jaar mee, in weer en wind. Daarna koop ik gewoon een nieuwe, want 2,50.
( overigens zit er naast batterij nog steeds een werkende gesoldeerde dubbeldraads dynamo-set op. Voor als de batterijen op zijn .. )
gartnl schreef: Ik gebruik die reflector-achterlicht dingen. Gaan bij mij ruim een jaar mee, in weer en wind. Daarna koop ik gewoon een nieuwe, want 2,50.
Spijtig dat enkel financiële overwegingen daar blijkbaar een rol in spelen. Als de externe kosten van vervuiling volledig geïnternaliseerd zou worden, dan zou dat een goede bestrijding zijn van de wegwerpmentaliteit.
tweevijftig is nog best veel. De euroknaller heeft ze voor één euro. Kan dus nog goedkoper.
Revanho schreef:
gartnl schreef: Ik gebruik die reflector-achterlicht dingen. Gaan bij mij ruim een jaar mee, in weer en wind. Daarna koop ik gewoon een nieuwe, want 2,50.
Spijtig dat enkel financiële overwegingen daar blijkbaar een rol in spelen. Als de externe kosten van vervuiling volledig geïnternaliseerd zou worden, dan zou dat een goede bestrijding zijn van de wegwerpmentaliteit.
Dan zou het daarna dus een goede zaak zijn om financiële overwegingen dé rol te laten spelen. Dat bedoel je toch?
Revanho schreef:
gartnl schreef: Ik gebruik die reflector-achterlicht dingen. Gaan bij mij ruim een jaar mee, in weer en wind. Daarna koop ik gewoon een nieuwe, want 2,50.
Spijtig dat enkel financiële overwegingen daar blijkbaar een rol in spelen. Als de externe kosten van vervuiling volledig geïnternaliseerd zou worden, dan zou dat een goede bestrijding zijn van de wegwerpmentaliteit.
Tja, op een stadsfiets die overal voor wordt gebruikt is het een betere oplossing. Ik ben niet van plan om steeds 80 uit te geven voor kapotte lampen. Vandaar ook de reflector versie: zit netjes onder de bagagedrager en is daarmee het best beschermd.

Trouwens: doordat ik mijn auto heb weggedaan veroorloof ik me het recht een paar batterijen per jaar te consumeren. Mijn totale impact blijft dan nog altijd ruim onder die van de autobezitter ....
Dat is de makke met milieu, er wordt vaak gefocust op 1 item. Koopt iemand braaf alleen oplaadbare batterijen, maar gaat ie op vliegvakantie dan helpt het weer niks.

Revanho schreef: Als verlichting niet geleidelijk aan minder sterk wordt, dan is dat omdat dat elektronisch zo geregeld is. Op zich is dat een goede zaak, maar het nadeel is dan wel dat eens die elektronica er niet meer in slaagt genoeg energie uit de batterij te trekken dat de lichtopbrengst heel snel sterk achteruit ga. Dat kan zelf een kwestie van minuten zijn tussen 'normaal licht' en 'geen licht'.
Dat is het nadeel van Li-ion batterijen. Conventionele batterijen of NiCad's doen het op dat punt veel beter. Wat je kunt zeggen is dat Li-ion eigenlijk niet geschikt is voor verlichting. Een Li-ion cel houdt lang zijn spanning maar zakt dan heel snel in elkaar. Je merkt dat ook met accu-boormachines: het ding houdt er in 1 schroef mee op terwijl de oude NiCad's langzaam minder kracht toonden.
Dacht dat die boormachines NiMh gebruikten, of is dat ook alweer verouderd. Overigens: mijn Li-ion koplamp houdt het, als het waarschuwingslampje gaat knipperen, nog rustig anderhalf uur vol. Toch wel fijn.
gartnl schreef:Dat is het nadeel van Li-ion batterijen. Conventionele batterijen of NiCad's doen het op dat punt veel beter. Wat je kunt zeggen is dat Li-ion eigenlijk niet geschikt is voor verlichting. Een Li-ion cel houdt lang zijn spanning maar zakt dan heel snel in elkaar. Je merkt dat ook met accu-boormachines: het ding houdt er in 1 schroef mee op terwijl de oude NiCad's langzaam minder kracht toonden.
NiCd-batterijen? Die heb ik toch al heel lang niet meer gezien.