Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsnavigatie Osmand - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

fietsnavigatie Osmand

127 berichten
Marko schreef:Lijkt me handig als dit ook zou werken als het stemmetje uitstaat. (Staat in mijn releaseversie tegenwoordig standaard aan, overigens. Best irritant.)
Je kunt bij stembegeleiding kiezen voor "niet gebruiken" maar een kleine test lijkt uit te wijzen dat dan deze feauture niet werkt. Als workaround zou je gewoon je volume kunnen terugdraaien naar 0. Dat lijkt wel te werken.
Dacht ik ook aan, maar dan hoor je ook geen ringtoon als er iemand aanroeft.
Hallo Allemaal.
Heb ook een vraagje omtrent deze Navigatie.
Als ik een track laad, en ga fietsen en neem een andere weg, dan wordt de route
herberekend.
Is dit uit te zetten?
De andere weg is bijvoorbeeld bij een wegafzetting, waardoor ik bewust een andere zijstraat neem.
Op zich niet hinderlijk, want de route blijft wel zichtbaar, alleen je scherm loopt zo vol met lijntjes!
Zutphen1 schreef:Hallo Allemaal.
Als ik een track laad, en ga fietsen en neem een andere weg, dan wordt de route
herberekend.
Is dit uit te zetten?
Ik laad de track als een laag en bij mij de route word niet herberekend.
wat houdt dat in? "Ik laad de track als een laag "
Route en Track zijn verschillende dingen.

Een track is niets anders dan een gekleurde lijn op een kaart. Raak je van de lijn dan gebeurt er niets, de lijn blijft zoals hij is.

Een route daarentegen is een berekening van punt A naar B langs de wegen op de kaart. Raak je van de route dan zal deze worden herberekend.

Google voor een uitgebreidere uitleg op route versus track.

Frank
Zutphen1 schreef:wat houdt dat in? "Ik laad de track als een laag "
Ik vermoed het volgende.

Je kunt in Osmand een GPX bestand op de kaart tonen zonder dat er gerekend hoeft te worden. Je ziet dan gewoon een lijntje op de kaart die je kunt volgen.
Je kunt dat doen door naar Kaart te gaan en dan als optie "Kaart instellen" > en GPX-track aanvinken. Vervolgens de gewenste GPX track selecteren. Hierna wordt deze getoond op de kaart en kun je gaan fietsen (zonder herberekenen).
Ik gebruik altijd een recente nightly build van Osmand dus het kan zijn dat de beschijving wat afwijkt van jouw versie.

Een andere optie is om zo'n GPX bestand te laden en te gebruiken om te navigeren. Er zal bij te veel afwijking van de lijn worden herberekend.

Als je de eerste optie volgt en vervolgens kiest voor "aanwijzingen" dan vraag Osmand of je de geselecteerde GPX route wilt gebruiken voor navigatie. Als je ja kiest wordt die route geladen en wordt er ook herberekend als je afwijkt. Dat doet (of deed) ie ook als het geen route maar een track is. Hoe dat precies werkt is mij niet duidelijk.

Frank heeft wel gelijk als het gaat om verschillen track en route maar in Osmand is de wereld volgens mij net anders. In een GPX bestand kunnen zowel Track als Route staan maar wat Osmand dan precies doet met zo'n bestand dat is me nog steeds niet helemaal duidelijk en navragen op het Osmand forum levert dat helaas ook niet op.
Heb even zitten worstellen, maar blijkbaar is het GPX bestand aangemaakt als Route, en niet als Track.
Heb deze op een online site simpel omgezet naar een Track.
http://www.gpsies.com/convert.do

Nu werkt het prima!
Allemaal bedankt!
PeeWee schreef:maar in Osmand is de wereld volgens mij net anders. In een GPX bestand kunnen zowel Track als Route staan maar wat Osmand dan precies doet met zo'n bestand dat is me nog steeds niet helemaal duidelijk en navragen op het Osmand forum levert dat helaas ook niet op.
GPX kan inderdaad zowel tracks als routes bevatten, dat is niet alleen in Osmand, ook andere programma's kunnen dat (soms).
Frank
Hallo,
Ik heb de hoogtelijn (contour) plugin aangeschaft, en hoewel er bladzijden op internet over vol staan, wordt het voor mij niet duidelijk hoe ik deze plugin aan de gang krijg. Ik zie wel wat tips, maar heb een NL versie, waarbij eea toch anders lijkt te zijn.

Telefoon: samsung S2plus
Android: 4.2.2
OSMAND : 2.1

Aanvankelijk had ik bij het openen van de app een menu met 4 icoontjes, waarbij ik op 1 alle downloads kon regelen, maar die kan ik niet terug krijgen.
Ik kan allen via "instellingen" naar "kaartbeheer" maar daar staat alleen maar een lijst met landen. Geen hoogte-info-download-optie, o.i.d.

ter verduidelijking heb ik even 2 screenshots toegevoegd:
Afbeelding

Afbeelding[/url]

Bij voorbaat dank voor adviezen en hulp!
Tsja, de userinterface van Osmand :?

Anyway, als je naar kaartbeheer gaat, en daar klikt op "alle downloads", zie je bovenin "Reguliere kaarten". Dat is een dropdown waarin je ook Hoogtelijnen kunt kiezen.
bedankt, dat pull-down menu had ik nog nooit gezien!
ik zal het vanavond gaan proberen.
Alweer een update van OSMAND dit keer v2.1.1.

Waar is de "EXIT" knopje gebleven?

Ik gebruik nu het Android ''force stop'' optie, maar dat moet de app UI exit hebben toch?
Ik gebruik de home knop door die 2 sec vast te houden en veeg de applicatie dan dicht. Soms heb je dat andere knopje nodig van de 2 cirkels om een applicatie overzicht te krijgen en dan naar links/rechts vegen om te sluiten.
Wie weet een goede fiets telefoon houder voor mijn Samsung galaxy S4 mini.

Heb er een gekocht. maar was waardeloos. Als ik over een klein kuiltje reed vloog mijn telefoon er uit waar door mijn glas stuk ging.

Ben tevreden over mijn Osmand. Gebruikt de gratis versie. Heb wat te weinig geheugen dus moet voor het laden van meer kaarten een sd-kaart kopen.

Mario
supermario schreef:Wie weet een goede fiets telefoon houder voor mijn Samsung galaxy S4 mini.
Ik gebruik deze met veel plezier. BioLogic Weathercase
Verstel mogelijkheden zijn wat minimaal, maar hij zit wel stevig.
Vroeger zat er een functie in Osmand waarmee je een gpx track kon omkeren om 'm de andere kant op te navigeren. Zit die er nog steeds in? Ik kan 'm niet vinden!
Gevonden! For future reference:
Klik op het navigatiepijltje, gpx track gebruiken, ja, klik op het settings-icoontje beneden in je scherm naast de 'go'-button, kies reverse GPX direction.
Nog maar 1320 km tot Maastricht! :D
Wat ik alleen jammer vind is dat het scherm nauwelijks meer is af te lezen bij een zonnige dag. Ik heb trouwens voor 5 euro bij de Lidl een goed tasje gekocht, die ik zeer goed op het stuur kan vast klikken en waar ik in het bovenste vak mijn gps stop.

Mario
Ik loop tegen het volgende aan:
Adressen in Apeldoorn, toch een van de grotere plaatsen in Nederland, zijn in OFM prima te vinden. Echter, Osmand kent Apeldoorn niet! Ik kan dan ook met Osmand niet naar een adres in Apeldoorn navigeren.
Dit lijkt me dus een specifiek Osmand-probleem. Weet iemand hoe/waar ik zoiets kan melden?