Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Spatbord (SKS) bevestiging bij voorvork 26"Travelmaster - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Spatbord (SKS) bevestiging bij voorvork 26"Travelmaster

Kan het buisje van het spatbord niet aan de voorkant van de voorvork gemaakt worden ipv aan de achterkant, volgens mij is dat precies genoeg om het iets verder van de band weg te houden aan de voorkant.

grts
Dat kan, afhankelijk van de constructie. Maar het klinkt een beetje als een niet-wenselijke oplossing: ik denk dat het goed komt als ik de RVS-stangetjes een beetje los, zodat het spatbord-deel achter de vork vanzelf meer richting band kan flexen. Het stangetje komt dan hopelijk recht uit de vork en tegelijkertijd aan de voorkant iets omhoog.

Denk ik.

Hoop ik :lol: .
Travelmaster schreef:Dat lijkt me vreemd, want dan zouden de remnokken ook verkeerd moeten zitten. Van wanneer is jouw fiets? En die van je vriendin?

Weer iets om op te letten straks, maar bij mij ziet het eruit als op het plaatje van SintChristophorus.
Daar heb je een punt, niet aan gedacht. :wink:
de rest van de vork wellicht wel dan.

fiets is van 2009, beide.
TravelDuck schreef:
Travelmaster schreef:Dat lijkt me vreemd, want dan zouden de remnokken ook verkeerd moeten zitten. Van wanneer is jouw fiets? En die van je vriendin?

Weer iets om op te letten straks, maar bij mij ziet het eruit als op het plaatje van SintChristophorus.
Daar heb je een punt, niet aan gedacht. :wink:
de rest van de vork wellicht wel dan.

fiets is van 2009, beide.
Is een gecorrigeerde voorvork om je de mogelijkheid te bieden er een geveerd voorvork op te plaatsen en ik dacht van 100mm.
http://problemsolversbike.com/products/fender_flute is denk ik wat je zoekt of iets van die strekking om het spatbord op een andere afstand tot de band te krijgen, een 26x1.00 is natuurlijk minder hoog dan een 26x2.00. En anders misschien slicks, daar blijft denk ik iets minder sneeuw aan plakken. (Over traktie hebben we dan natuurlijk niet :wink: )

Ook bij Singlespeed te krijgen voor 15,95 ex verzendkosten. http://www.singlespeed.nl/catalog/produ ... ts_id=1408
ziet eruit als eigen fabrikaat fender flutes:

Afbeelding
Verrek! Daar lijkt het inderdaad wel op! Ben net pas thuis en wel erg koud in de schuur nu, dus nader onderzoek laat even op zich wachten. Als ik het echt goed wil zien, zal ik de boel toch moeten demonteren...!
Zo, het heeft even geduurd maar ik heb m'n spatbord eraf gehad. Da's een klusje van niks gelukkig.

Het staafje dat erop zit lijkt inderdaad op een fender flute, maar is níet verstelbaar. Het zit door het spatbord met een binnenzeskant vast, maar dan ook écht vast. Ik kreeg het niet los en wilde het schroefdraad niet beschadigen, maar het heeft vanaf het begin duidelijk al niet goed gezeten. Het staafje zat niet haaks op het spatbord, en het plastic van het spatbord leek al wat verbogen.

Daar ben ik dus maar afgebleven, maar met de staafjes die richting spatlap lopen, viel een en ander nog wel zo te stellen dat de voorkant van het spatbord omhoog gericht werd. Ik heb nu een nette cm ruimte, en het ziet er weer netjes uit. Job done, maar niet helemaal als ik wilde.
Bij mijn Santos zit het net als bij Arnold de fiets is 18 maanden oud ook weinig ruimte tussen band en voor spatbord.
wat mij op viel was dat het achter spatbord een rare knik vertoonde ongeveer 20 cm. boven het einde achterzijde.
Ik had het idee dat er een 28 inch. spatbord was gemonteerd en naar binnen was gedrukt toen ik de stangetjes los maakte sprong hij in zijn model maar toen zat het spatbordeinde 8 cm. boven het wiel.
Dit is door de dealer bij de eerste service beurt verholpen wel hebben ze heel slordig een stukje uit het spatbord gezaagd waar de snaar langs loopt.
Klaas de Pelgrim
Mijn spatbord is wel gewoon een 26" model. Ik weet niet of ik zo blij zou zijn met de oplossing van jouw fietsenmaker, want er hoort toch gewoon een 26"spatbord op te zitten?
Volgens mij zit er nu wel een 26 inch spatbord op maar is door de dealer zelf passend gemaakt niet origineel Santos.
Het was ook raar dat de dunne stangentjes waar het spatbord mee is gemonteerd daar zitten na de bevestiging schroeven plastic bescherm dopjes deze waren met een tang afgeknipt het ijzer kwam door het plastic heen en was vlijmscherp.
Ik heb het idee dat de dealer de fietsen zelf afmonteren?
Klaas
Volgens mij is dat bij Santos inderdaad gebruikelijk, maar dan wel met goed passend materiaal. Bij mij is geen sprake van afgeknipte stangetjes.

Menno
Aangezien ik dit draadje tegenkwam toen ik aan het zoeken was naar een manier om mijn spatbord goed vast te zetten zat ik hem maar even aanvullen.

Ergens op een Vlaams kasseienweggetje is mijn spatbord los gaan zitten waardoor deze af en toe tegen de band aan komt. Het spatbord is bij mij met een buisje in de voorvork vastgemaakt, die niet verstelbaar is en die zelf weer op zijn plaats gehouden wordt met een imbusschroef waar ook de koplamp mee bevestigd is. Dit buisje is echter iets te lang waardoor het spatbord te veel bewegingsruimte aan de bovenkant heeft. Ik verwacht dat er een ringetje tussen het spatbord en het uiteinde van het buisje heeft gezeten.

Ik heb loszittende spatbord nu opgelost door twee flexibele kraanleetjes (rubberen ringetjes) tussen het uiteinde van het buisje en het spatbord te plaatsen. Hierdoor wordt het spatbord iets omhooggedrukt en komt het niet meer tegen de band aan. Ik moet alleen nog zien hoe lang deze rubbertjes het volhouden.

Schematische weergave bevestiging:

Code: Selecteer alles

|o|              <-- Gat met schroefdraad, bout / koplampbevestiging
     | |
     | |
     | |
     | |
=============         <-- Spatbord
   -------            <-- Uiteinde buisje
Waarbij ik tussen het spatbord en het uiteinde buisje dus de rubberen ringetjes heb geplaatst.
Mooie oplossing. Betrof het hier ook een SKS-spatbord op een Travelmaster? Bij mij was die ruimte er dus niet, er was zelfs geen beweging te krijgen in de bout die het buisje aan het spatbord fixeert.

Ik denk dat die kraanleertjes het best lang uithouden hoor. Zo verschillend is jouw toepassing in vergelijking met een kraan niet.
Het is mij mij geen bout, het uiteinde van het buisje ziet er uit als een bout maar is een vast onderdeel van het buisje.
Ik snap het.
Ik niet geloof ik... Als het één buisje is, hoe krijg je dan de klemming van het spatbord voor elkaar?
Als ik hetgoed begrijp: het spatbord hing aan een buisje dat door het spatbord heen zat. Tussen onderkant/binnenkant spatbord en uiteinde buisje zaten eerder waarschijnlijk wat ringetjes ter demping. Die zijn weggevreten ofzo, waardoor het spatbord verder naar beneden kon zakken.

Aan het bovenste uiteinde van het buisje zit een schroefgat waarmee het buisje aan de vork wordt vastgemaakt.
Dat klopt helemaal..