Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koga Randonneur - ruimte op onderste balhoofdcup - Forum Wereldfietser

Koga Randonneur - ruimte op onderste balhoofdcup

Beste Forumleden,

De Koga randonneur van mijn vrouw uit 2003 heeft speling op het balhoofd. Het balhoofd is ongeveer twee jaar geleden vervangen door een orignieel koga balhoofd Modus MH202AC (Zelfde als VP 202AC: http://www.vpcomponents.co.uk/threaded). Dit balhoofd heeft vaste lagerringen waardoor volgens mij de speling niet zo snel terug zou mogen keren.

Wat me verder opviel tijdens demonteren is dat de onderste lagercup los in het frame zit en dus niet meer klemt (Met de hand te draaien en er uit te pakken. Als ik de bovenste lagercup er in stop heb ik ook ruimte (Bovenin pakt hij wel goed) dus de ruimte zit hem in het frame). zou dit het probleem van de terugkerende speling kunnen veroorzaken?

Is de ruimte op de onderste lagercup op te lossen, bijv. vastzetten met loctite of is een donor frame de enige oplossing?

Ik hoor graag jullie reacties / mogelijke oplossing
Klinkt meer als cupspeling dan als lagerspeling. Misschien is de vorige er er niet volgens de regels uitgehaald en de nieuwe er niet volgens de regels ingeperst. Men wil nog wel eens naar de hamer grijpen voor deze klus waarbij de cup snel scheef komt te zitten en de passing sloopt.
Je beste optie is m.i. om 'm vast te lijmen.
Ja, met het monteren van lagers wordt maar al te vaak gezondigd. Het wordt flink vastgedraaid met het idee dat niemand er dan wat van merkt. Als de zaak dan toch niet goed zit gaat het toch een keer weer los. Speling in de cup zelf is dan nog het minst erg, dat los inderdaad je met lijm op. Erger is als er nog een flinke laklaag tussenzit omdat men geen zin heeft om die te verwijderen. Na een aantal (100, 1000, 10000) km met oneffen wegdek is de lak ingedrukt en krijg je speling. Nog vervelender is als de uiteinden van de balhoofduis niet goed gevlakt zijn.
Zoal je ziet heeft geen van die drie dingen te maken met het kwaliteit van het materiaal, daar ligt het vaak helemaal niet aan. It ain't what you do, it's the way that you do it. That's what gets results..
Wat er hier mis is kan ik zo direct ook niet zeggen. Door de zaak met tweecompomponentenlijm te monteren maak je echter niets stuk. Als het fout zit krijg je die lijm er met een mesje wel weer af, zo sterk is dat spul nu ook weer niet.
Een nieuw frame is niet nodig; met wat pech heb je dan hetzelfde probleem.