Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Avaghon,VSF of Santos - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Avaghon,VSF of Santos

143 berichten
Mijn ervaring/norm is een andere. Mijn vrouw heeft een alu Travelmaster met 26x2.0 Big Apples. Ik vind het een tamelijk stugge/harde fiets. Mijn m-gineering vind ik lekkerder rijden. Ieder zijn smaak.
Je eindigt precies waar deze hele topic had kunnen beginnen, namelijk "Ieder zijn smaak".
Deze drie fietsen zijn alle drie in het top segment fietsen.
De ene fietser wil een stugge fiets de andere dweept met een stalen frame, weer een ander wil absoluut geen Rohloff.
Heel simpel, ga gewoon proef rijden.
Dan valt er sowieso al een af die minder rijdt als de andere twee.
Steekt er gelijk een boven de andere twee uit dan is de keus helemaal makkelijk.
Mocht je op twee fietsen blijven steken na de proefrit dan kun je altijd het uiterlijk laten meewegen.
Wim schreef:m-gineering vind ik lekkerder rijden. Ieder zijn smaak.
Maar een m-gineering is geen Santos, VSF of Avaghon en derhalve niet representatief. Uitweiden over andere merken is volgens de moderator off-topic, dus ik trek mijn laatste opmerking over Van Nicholas in, al was dit merk slechts als voorbeeld erbij genoemd.
Ber schreef:dag Steem, gebruik inderdaad precies zoals je schrijft en de trans america ga ik inderdaad niet fietsen , misschien als ik ooit met pensioen kan .
Wellicht een keer naar Rome of rondje GB, nu heerlijk paar dagen in de Eifel, dat is top, niet ver weg en heel afwisselend. Kom ik hierdoor duidelijker op bepaalde fiets uit? groet,Ber

Dit was de laatste vraag van de TS.
Hij heeft drie voorstellen. Welke pasthier het beste op. Dat is de concrete vraag.
Dus geen frame stijfheden, bandencombinaties e.d.

Vanaf hier gaat alles wat er niet mee te maken heeft weggemodereerd worden.
Ik heb het eerst netjes en in overleg geprobeerd, maar dat wekt dus niet.

Edit: toch blijven door zeuren. En zoals aangegeven weggemodereerd.
Ik vond en vind dat plan voor die fancy wielen geen goed plan, en rvs vind ik evenmin een vanzelfsprekend materiaal. Ik wens je een fijne tocht.

Ik wil toch nog wel even terug komen op de opvatting van de moderator dat we ons moeten beperken tot de vraag zoals die gesteld wordt. In mijn werk probeer ik juist steeds te laten zien dat je dat nu precies niet moet doen, en dat is wat ik hier ook probeer. Het probleem zit immers meestal niet bij het foute antwoord, maar bij de foute vraag.

Daarom vond ik het ook zeer terecht dat er discussie ontstond over frame stijfheid. Het frame is de ziel van de fiets. De rest is frutsels, die heel moeten blijven, maar dat is het dan ook wel weer zowat. Als ik mag kiezen kies ik daarom liever een mooi handgebouwd maatframe van chique buis met simpeler afmontage dan dure onderdelen op een lomp frame. Zo'n chique stalen maatframe kost ongeveer even veel als een net Santos/Koga alu frame met riem, dus de keus is heel reeel. Ik vind dat mensen uitgenodigd moeten worden over zulke keuzes na te denken, ook al zijn die in eerste instantie niet bij hen opgekomen. Er komen hier net iets teveel mensen langs die achteraf spijt hebben van de fiets die ze hebben gekozen omdat ze niet wisten wat er allemaal mogelijk was.
Ik begrijp dat de moderators argumenteren zeuren vinden. Dat is een andere kijk.

Eigenlijk is geen van deze drie fietsen ideaal voor een lichte berijder die vooral zonder bagage wil rijden. Dan wil je denk ik juist een iets minder stijf frame hebben, en ook verder een wat lichtere fiets. Wel komen er dan twee vragen. De eerste is of je denkt dat je je bagagegewicht beperkt kunt houden op de tochten waarbij je wel bagage mee gaat nemen. De tweede is waar je dan denkt precies te gaan fietsen. Ik denk dat bredere banden eigenlijk altijd fijn zijn, maar er zijn mensen die echt zeker weten altijd op asfalt te rijden. En verder: wel eens aan een racestuur gedacht? Het is een acquired taste, maar juist zonder bagage is dat lekker, vind ik. In feite bedoel ik dus te zeggen dat een klassieke Engelse stijl lichte randonneur wel eens goed zou kunnen passen bij je beoogd gebruik, maar wel met wat bredere banden.
Mijn 1e keuze zou zijn een m-gineering (die niet in je lijstje staat) vanwege de redenen die Wim heeft aangedragen. En mijn 2e Avaghon gewoon omdat ik een goed gevoel bij ze heb - heb niet proef gereden toen ik op zoektocht was omdat wat ik wilde door Marten nu wordt gebouwd. Zou ik bij Marten niet geslaagd zijn dan zou ik zo goed als zeker voor een Avaghon zijn gegaan.

Santos zou ik zelf niet voor gaan - vind ze veel te duur. Je kunt voor mindere bedragen ergens anders een net zo een goede fiets kopen.
Hé Ber, heb je wel eens aan een Snel gedacht?
Ik zou persoonlijk niet (meer) voor Santos kiezen. Ik heb een Santos Travelmaster aluminium fiets die op veel punten goed bevalt, het frame is stijf, maar de fiets blijkt niet tegen de Nederlandse winters te kunnen: de lak laat reeds na enkele jaren gebruik op steeds meer plaatsen los en je ziet een witte laag aluminium oxide verschijnen.

Ik heb contact met Santos opgenomen omdat mijn vorige (goedkopere) fietsframes dit probleem niet kenden, maar Santos schrijft dat het een milieuvriendelijke(re) lak is waardoor de fiets niet geschikt is voor de Nederlandse winter en de garantie op lakwerk beperkt is tot twee jaren. Zelf rijd ik graag het hele jaar door dus daarmee blijken de dure Santos fietsen minder geschikt.
Als dat zo is valt me dat zwáár tegen. Heb je dat met Santos overlegd of alleen met de dealer die ertussen zit? Het verhaal over "niet tegen de Nederlandse winter kunnen" lijkt me niet iets waarmee Santos zelf naar buiten zou willen/durven treden.

Dat zou gewoon onder garantie moeten vallen. Ik ga het meemaken, met mijn Travelmaster, maar aangezien ik een geanodiseerd frame heb verwacht ik niet dat het zo'n vaart zal lopen.
jeroen_ schreef:Ik heb contact met Santos opgenomen omdat mijn vorige (goedkopere) fietsframes dit probleem niet kenden, maar die geven aan dat het een milieuvriendelijke(re) lak is waardoor de fiets niet geschikt is voor de Nederlandse winter en de garantie op lakwerk beperkt is tot twee jaren.
Ik kan me niet voorstellen dat dit de letterlijke woorden van Santos waren... Je kan een keer pech hebben met een minder goed voorbehandeld exemplaar, maar meestal wordt dat onder garantie keurig opgelost. Helaas kan ik er verder niet over oordelen, omdat ik je fiets niet kan zien. Is het vanzelf ontstaan of heb je misschien lakschade opgelopen en die plekken niet goed schoongemaakt en bijgewerkt? Pekel is gek op kleine krasjes en scheurtjes in de lak.
dag Ave gone, en anderen,

de Snel heb ik geprobeerd, goed, maar iets minder prettig qua rijgedrag dan Avaghon en Travelmaster. Model spreekt me ook minder aan.
Door reacties ben ik wel gaan denken of ik niet iets onmogelijks vraag, heb ik niet 2 fietsen nodig? Een Trek voor een dag tochtje en bijv Avaghon/Travelmaster voor het stevige werk. Maar ja, de schuur is al zo vol. Dus liever 1 fiets voor beiden.
Qua frames was de reactie van Steemsh verhelderend en relativerend: met 80 km/uur naar beneden en dan wat onstabiliteit in een frame, dan weet ik de remmen hopelijk wat eerder te vinden.
En Michiel "Christophorus": opmerkelijk dat je de Avaghon nog niet hebt getest, is al jarenlang een constante in deze markt: dus hoog tijd!
Ook dank aan iedereen voor alle waardevolle reacties!
groet,Ber
Het ideale aantal fietsen is n+1 he. Waarbij n het huidige aantal is.

Zonder gekheid: op een Travelmaster kun je prima dagtochten maken, woon-werkverkeer doen, en op fietsvakantie gaan. Waarschijnlijk helemaal als je deze met een Rohloff uitrust. Maar ook zonder Rohloff is het een heerlijke fiets. Ik ga er zo weer mee op weg voor mijn 17,5 km enkele reis in het kader van genoemd woon-werkverkeer.

Oh, en ook als kinderkartrekker functioneert-ie prima!
Ber,

Of je meerdere fietsen nodig hebt? Zou het?

Ik hoor hier eigenlijk niet thuis, zijnde geen echte vakantie fietser (ik haat kamperen) maar kwam wel op dit segment van de markt terecht in mijn zoektocht naar een 'kan alles' fiets. Dus Caveat Emptor.

Ik zocht een fiets met wat sportievere zit, onderhoudsvriendelijk, moet lang meegaan, stevig in elkaar zitten, moet ook koersvast door mulle veldwegen en boswegen kunnen ploegen alswel gewoon asfalt vreten, stabiel ook met bagage (foto spullen) en/of bagage voor een B&B tochtje, eens een wat sneller/tempo rondje kunnen doen zonder dat absolute snelheid een punt van aandacht is (gewoon 'n fitness rondje, lekker moe worden).

Ik ben toen op een Santos Travel Lite (+riem+rohloff+recht stuur) uitgekomen, qua comfort kan ik niet klagen, er zitten 50mm banden op die ik voor op 3 bar heb en achter op 3,5bar en dat filtert veel zonder het idee te hebben dat de banden je afremmen. Het stuurgedrag vind ik voor mijn smaak ook prima, ik kan fel genoeg sturen om ergens op tempo omheen te slingeren en de rechtuitloop is ook goed: stuk met losse handen fietsen om bv de wikkel van een muesli reep open te maken is geen punt, dat vergt geen koortdanser evenwichtsgevoel.

Het is geen racefiets om in club verband mee te gaan fietsen maar voor de rest kan zowat alles wat ik als recreatieve fietser wil. Ik stuiter er niet mee over boomstammen of zo maar een drassig bospaadje schuw ik niet.
zie de poll op http://www.sintchristophorus.nl/

welk merk trekkingfiets rij je nu ?
welk merk trekkingfiets wil je hierna aanschaffen ?

Santos is bij deze tweede poll de winnaar.
Opvallend is dat veel fietsers Koga niet trouw blijven.
De nieuwe WT29 is blijkbaar niet vernieuwend genoeg.
Ber schreef:dank voor je reactie,
ben zelf licht(68 kg) en lang (1.90m, lange benen kort bovenlijf). Woon in Nijmegen,dus dat is een afstand naar Rot'dam. Santos is nog het dichtst bij.
We hebben ook nog Poppink in Warnsveld (bij Zutphen), om de keuze nog weer uit te breiden. :D
Best mooie fietsen.
Ave Gone schreef:We hebben ook nog Poppink in Warnsveld (bij Zutphen), om de keuze nog weer uit te breiden. :D
Best mooie fietsen.
Met nog slappere frames dan VSF.
Het lijkt mij dat de ots met zijn zeer lage gewicht, afwijkende lichaamsbouw, en beoogd gematigd belast fietsgebruik vooral op zoek moet naar een redelijk slap frame met een korte bovenbuis.
Ber schreef:Door reacties ben ik wel gaan denken of ik niet iets onmogelijks vraag, heb ik niet 2 fietsen nodig? Een Trek voor een dag tochtje en bijv Avaghon/Travelmaster voor het stevige werk. Maar ja, de schuur is al zo vol. Dus liever 1 fiets voor beiden.
Je kunt op een degelijke vakantiefiets ook met wat snellere bandjes, zoals bijv. Big Bens of Marathon Almotions prima dagtochten maken in de Nederlandse polders e.d. Terwijl je voor eventueel ruiger terrein bijv. Marathon Mondials kunt gebruiken. Daarmee heb je voor de 2 verschillende doeleinden al snel afdoende aan één fiets. En de opslag van de overige banden neemt een stuk minder ruimte in beslag.

Dit geeft in ieder geval een alternatieve keuze om in gedachten te houden.
Soepel is een ander woord voor slap. Het is wat mij betreft een groot misverstand dat stijve frames een voordeel zijn. Het is een mythe die in het leven lijkt te zijn geroepen door de importeurs van goedkope Chinese alu frames om ze hier van een chique etiket te kunnen voorzien. Alsof elk nadeel zijn voordeel heeft. In de racerij zijn de plankharde alu frames ook weer snel verlaten voor veel minder stijve carbon frames. Een frame moet natuurlijk niet alle kanten uit wiebelen, maar het is een oude wijsheid van framebouwers dat een echt stijf frame niet vooruit te branden is. Bicycle Quarterly heeft daar heel aardige artikelen over. In staal betekent dat dat je de diameter moet aanpasen aan het gewicht van de berijder en de bagage (dubbel oversized voor mijn vakantiefiets, maar voor de topic starter zeker minder), en daarbij dan buis kiest met zo dun mogelijke wand, vooral voor de bovenbuis. Voor een vakantie fiets is 0,5 mm dan wel de grens, maar voor een echt snelle fiets is 0,4 mm nog mooier voor de bovenbuis, zeker als de diameter niet te groot is.
En ja met banden kun je ook varieren, en dat is een goede suggestie, maar het echte gevoel van het frame verander je er niet veel mee. Zelf rij ik bijna alleen nog maar op van die snelle soepele bandjes (in mijn geval zelfs de Pasela en de Compass 26x1.75). Ze zjn zowat altijd lekkerder.
Ave Gone schreef:Bron?
Met linker hand op het zadel en rechter hand aan het stuur. En dan een beetje duwen en trekken. Gewoon zichtbaar beweging.