Additionally, paste this code immediately after the opening tag: winterfietskleding voor koukleum - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

winterfietskleding voor koukleum

Ik gebruik ook een 'windstopper' of windjack, van Vaude (air), een heel dun stuk plastic, maar ademen doet het nauwelijks helaas. Zijn er windjacks die dampdoorlatend zijn?
Voor in de winter trouwens wel te koud lijkt me, of je moet voortdurend keihard fietsen.
In de winter is een echt jack met wat meer isolatie geschikt, softshell of iets dergelijks.
Overigens ben ik ook een grote fan van merinowol als onderlaag, warmer dan kunststof, en het voelt ook meer als gewone comfortabele kleding, wat ik een pluspunt vind.
Jazeker bestaan er ook luchtigere windjacks. Pertex is er groot mee geworden. Windjacks zijn juist al meer dan 20 jaar (meer richting de 30 jaar denk ik?) in gebruik omdat ze beter damp doorlaten dan waterdichte ademende kleding.
Hoewel... Eerlijk gezegd heb ik ervaring met eVent dat dat qua ademen zeer dicht in de buurt komt van de goedkopere windjacks (maar dan wél waterdicht). Aangezien tests erop wijzen dat GORE-TEX Active (niet te verwarren met WINDSTOPPER Active) ongeveer net zo goed ademt, zou dat ook al beter transpiratiedampen moeten doorlaten dan andere waterdichte ademende materialen. Ongeveer net zo goed als een windjack.

Voordeel van een windjack t.o.v. een WINDSTOPPER, Windbloc, Power Shield, schoeller-dynamic, schoeller-WB-formula, schoeller-keprotec, schoeller-dryskin, schoeller-WB-400, etc. is dat je de mate van isolatie eronder kunt variëren naar gelang de omstandigheden erom vragen. Zo kun je er een dun truitje onder aantrekken als het fris wordt. Je kunt bij een softshell (niet te verwarren met GORE-TEX Soft Shell, wat een waterdichte stof is met een zachte binnenkant) niet tijdelijk de isolatie verwijderen.
Nog een voordeel van een windjack t.o.v. een softshell: als er een gaatje in komt, is het makkelijker te repareren. Bovendien zijn goede windjacks beduidend goedkoper dan een goede softshell (€ 50 t.o.v. € 200, zonder kortingen en uitverkopen).

Persoonlijk gebruik ik daarom een WINDSTOPPER en een schoeller-dynamic als dagelijkse jackjes, voor actieve bezigheden gebruik ik een goedkoop fluogeel windjack met veel reflectie en varieer de onderlagen naar gelang mijn behoefte is.
In de winter gebruik ik Een gevoerde buff. Je kunt varieren met hoe hoog je hem in het gezicht draagt en zonodig kan hij klein meegenomen worden.
Ik heb een regenjack met GTX Active-membraan, en dat is een uitstekend jack maar de stof is toch wat stijver en dikker dan een heel dun windjack, daarom draag ik bij droog weer het liefst zoiets duns (vederlicht!). Voor droog winterweer lijkt me een zachte stof zoals een softshell, dat ook nog eens elastisch is en dus rek geeft geschikt.
Iemand tips?
Ik heb een softshell Bergans jas (Stranda II), met een Dermizax membraan.
Tis m'n fijnste winterjas: voor op de fiets, ski's, slee, spark .. een echte superjas. Waterdicht, ademend, fijne pasvorm/zit heel lekker/voelt licht aan, genoeg ventilatieritsen, er past een helm onder de capuchon maar zonder helm is ie ook mooi strak te trekken, voldoende zakken (gemaakt van licht materiaal, 'mesh' of hoe dat ook heet in NL, dus nog meer ventilatie) en hij kost een vermogen.
En hij heeft een Recco, kan handig zijn. :wink:

Onder de jas draag ik verschillende laagjes, ligt eraan wat ik doe/hoe koud het is. Fatbiken in de sneeuw is bv zwaar, je krijgt het snel warm maar je hebt ook veel adempauzes nodig. En daar je bij elke pauze onmiddelijk afkoelt heb je altijd een extra laagje bij je.
En een muts, zonder muts ga ik in de winter niet naar buiten, dat overleef ik niet.

Ik draag ook merino onderkleding: duur, kwetsbaarder dan synthetisch maar heel fijn bij extreme kou. Zou niet meer zonder kunnen, ook voor onder het vriespunt in de slaapzak onmisbaar.

Verder helemaal eens met Bartus:
Bartus schreef:Het idee dat thermo ondergoed speciaal voor de kouw is, is een misverstand. De meest belangrijke functie van thermo ondergoed is het stabieliseren van je temperatuur door vocht afvoer. Als je thermo ondergoed te nat wordt is dat niet de fout van het ondergoed maar is er gewoon iets mis met je volgende laag die de aanvoer niet verwerken kan. Hierbij komt ook nog dat merino wol als een van de enige weefsels zijn isolerende werking ook behoudt als het nat is.
De afgelopen weken kunnen testrijden met de aangeschafte kleding.
Ik gebruik nu : Gore-bike winterbroek met zeem, Ten Cate thermoshirt en een Gore-bike windstopper jack. Vaude helmmuts en als schoenen Meindl Gore-tex wandelschoenen.

Dit is in ieder geval voldoende tot een graad of 7. Kouder is het nog niet geweest, wel warmer (vandaag o.a.)
Als je stilstaat bij 7 a 8 graden, dan koel je snel af.
Mocht het kouder worden dan heb ik nog een extra broek die over de winterbroek kan en nog een donsjas.
Voor de regen dan nog een regenjas met capuchon die over de helm heen kan, een regenbroek en gamaschen voor de schoenen.
Gamaschen???
Die ken ik alleen van door de sneeuw ploeteren.
Wat doe je daarmee op de fiets?
Ben heel benieuwd.
Anja
Bij extreem koud weer, -2 of meer en windkracht 5 NO tegen, gebruik ik mijn AGU bike boots reflection. Een soort van gamachen. Als windstopper voor mijn onderbenen en voeten.

http://www.agu.com/bike-boots-reflection-lang-zwart

Piet.
aha... met zulk weer blijf ik binnen.
Anja
Met fietsen in de kou heb ik met name last van handen en tenen, als je hard genoeg fietst valt het verder wel mee. Goede handschoenen en schoenkappen zijn dus belangrijk.
SanderZ schreef:De afgelopen weken kunnen testrijden met de aangeschafte kleding.
Ik gebruik nu : Gore-bike winterbroek met zeem, Ten Cate thermoshirt en een Gore-bike windstopper jack. Vaude helmmuts en als schoenen Meindl Gore-tex wandelschoenen.

Dit is in ieder geval voldoende tot een graad of 7. Kouder is het nog niet geweest, wel warmer (vandaag o.a.)
Als je stilstaat bij 7 a 8 graden, dan koel je snel af.
Mocht het kouder worden dan heb ik nog een extra broek die over de winterbroek kan en nog een donsjas.
Voor de regen dan nog een regenjas met capuchon die over de helm heen kan, een regenbroek en gamaschen voor de schoenen.
Wow. Met dit weer fiets ik nog met een driekwart broek:). Maar wel dunne handschoenen, want m'n fikkies worden snel koud.
Ik fiets elke werkdag (4X per week) 's ochtends om half zes weg naar mijn werk. Afgelopen vrijdag was het 4 graden, en het werd onderweg nog wat kouder. Dat was de eerste keer dit seizoen dat ik mijn korte broek te koud vond. Niet dat ik het koud had, mijn Odlo shirt met lange mouwen en mijn helgele hardloopjack zijn bij deze temperatuur nog net genoeg, zeker na de eerste tien minuten, maar ik voelde aan de spieren in mijn benen dat ze het niet heel fijn vonden.
Maar vanochtend was het weer een paar graden warmer, dus nog steeds niet in het lang. Een koukleum ben ik dus niet echt.
Maar de sprieterige uitsteeksels aan mijn lijf, beter bekend als vingers en tenen, die hebben het al gauw zwaar. Mijn handen/vingers worden in de loop van de rit (13 km) wel warm, maar mijn voeten/tenen zijn meestal het probleem. Nu nog niet, maar zodra de temperatuur naar het vriespunt of lager gaat wel. Ik heb het afgelopen weekend neopreen overschoenen gekocht, ik hoop dat dat helpt. Want hoewel het me erg leuk lijkt om met de Wintertrektocht mee te doen heb ik niet zoveel zin om dat te doen met het gevoel dat ik bezig ben mijn tenen te verliezen.
PeterVanRijn schreef:Ik fiets elke werkdag (4X per week) 's ochtends om half zes weg naar mijn werk.

Mijn handen/vingers worden in de loop van de rit (13 km) wel warm, maar mijn voeten/tenen zijn meestal het probleem. Nu nog niet, maar zodra de temperatuur naar het vriespunt of lager gaat wel. Ik heb het afgelopen weekend neopreen overschoenen gekocht, ik hoop dat dat helpt. Want hoewel het me erg leuk lijkt om met de Wintertrektocht mee te doen heb ik niet zoveel zin om dat te doen met het gevoel dat ik bezig ben mijn tenen te verliezen.
Hetzelfde erving als je. Alleen ik fiets al 1 maand met lande broek.
Mijn voeten/tenen zijn meestal het probleem na 15...18km. Mij fietsafstand is 2x33km. Met PU overschoenen krijg ik te warm- krijg ik natte voeten De gouden middenweg voor mij was 2 lagen sokken.Katoen + wol. Ik hou niet van wolprick.
Mijn voeten blijven warmer als ik sokken aantrek welke tot onder mijn knie komen.
IPV wollen sokken Merino's proberen. Ik kan zelf ook niet tegen wol - zelfs niet als er een laagje onder zit maar met Merino sokken nergens last van.
Inge1 schreef:IPV wollen sokken Merino's proberen. Ik kan zelf ook niet tegen wol - zelfs niet als er een laagje onder zit maar met Merino sokken nergens last van.
Bedankt voor de tip Inge, Ik zou Merino uitproberen..
Vanochtend was lekker koud, gelukkig droog. Op de weg naar mijn werk kan ik lekker genieten naar zonopkomst en een spreeuwen zwerm. Ze makken schitterende figuren.
Inderdaad knap fris, rond het vriespunt hier aan de kust, vanmorgen. M'n handschoenen zijn niet meer afdoende, toch tintelende en bijna kloppende vingers. Komt na een kleine 10 km wel weer goed maar dan hoef ik er nog maar 7... Dus volgende keer upgraden naar een dikkere variant :lol: . De driekwartbroek werd nu toch echt wel wat koud... Mogelijk maar de lange wielrenbroek aan, morgenochtend. Voetjes oké, met lage wandelschoenen.
Travelmaster schreef:Inderdaad knap fris, rond het vriespunt hier aan de kust, vanmorgen. M'n handschoenen zijn niet meer afdoende, toch tintelende en bijna kloppende vingers. Komt na een kleine 10 km wel weer goed maar dan hoef ik er nog maar 7... Dus volgende keer upgraden naar een dikkere variant :lol: . De driekwartbroek werd nu toch echt wel wat koud... Mogelijk maar de lange wielrenbroek aan, morgenochtend. Voetjes oké, met lage wandelschoenen.
SanderZ schreef:Enkele weken verder ondertussen, ...
Morgen een fietsmiddagje gepland, met regen, dus volop testmogelijkheden :|
Ik vroeg me af welke handschoenen of wanten jullie gebruiken. Zijn die ook waterdicht (gore-tex)?
Vanmorgen had ik een heel simpel setje aan, gewoon van de decathlon, vrij dun, bedoeld voor MTB-en voor temperaturen rond de 10-12 graden, vermoed ik.

Ik ga nu een stukje dikker, van neopreen, licht waterafstotend maar nog niet wind- en waterdicht.

Voor "echte kou" (voor mij is dat al zo'n -5) gebruik ik wind- en waterdichte handschoenen, echter geen GoreTex. Voor nog een extra isolerend laagje heb ik nog hele dunne katoenen handschoentjes voor eronder. Maar die zijn bijna nooit nodig.

Overigens is het vooral de eerste zoveel kilometer die echt vervelend zijn. Wat helpt: je armen een voor een langszij laten hangen zodat het bloed erin zakt.