Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Avaghon,VSF of Santos - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Avaghon,VSF of Santos

143 berichten
Eric op de Fiets schreef:Overigens zijn de meeste "testverslagen" van het type "mening beschrijving". Test criteria, testomgeving, testomstandigheden etc moeten vooraf vastgelegd zijn en representatief voor het artikel wat getest wordt etc. Uiteindelijk wordt het "gevoel" wat je bij een artikel krijgt niet methodisch getest en blijkt dat nou net voor de meeste consumenten de reden tot aankoop te zijn. (http://nl.wikipedia.org/wiki/Testen_(software)
Ik test de de fiets op de manier waarop de fabrikant zegt dat hij bedoeld is. Met heavy-duty all-road en off-road fietsen zoek ik met bepakking zowel de verharde weg als het onverharde terrein op en met light-trekking sportfietsen blijf ik op de gebaande paden met iets minder bagage. Maar ik ga vaak ook iets verder met een fiets, gewoon uit nieuwgierigheid om de breedte van de inzetbaarheid te ontdekken. Kan nuttig zijn.

Als je mijn testverslagen liever als rij-impressie bestempeld, dan mag dat ook.
Wat ik me wel afvroeg: als je een gebruikers-rij-impressie maakt, waarom komt je fiets dan aan in een doos? Ik kreeg de mijne als fiets mee waar ik hem kocht.
Ber schreef:Ik zal er uiteindelijk door het jaar heen vaker zonder bagage dan met op gaan rijden.
Proef ik hieruit dat je een fiets zoekt om vooral lekker mee te toeren en ook af en toe bagage mee te nemen voor een fiets tocht van 2 of 3 weken op doorgaans goede wegen maar dat je niet zoiets als een trans-america gaat doen en zo?
Christophorus schreef:Ik test de de fiets op de manier waarop de fabrikant zegt dat hij bedoeld is. Met heavy-duty all-road en off-road fietsen zoek ik met bepakking zowel de verharde weg als het onverharde terrein op en met light-trekking sportfietsen blijf ik op de gebaande paden met iets minder bagage. Maar ik ga vaak ook iets verder met een fiets, gewoon uit nieuwgierigheid om de breedte van de inzetbaarheid te ontdekken. Kan nuttig zijn.

Als je mijn testverslagen liever als rij-impressie bestempeld, dan mag dat ook.
Ik denk dat jou (test)verslagen duidelijk maken dat het een persoonlijke test is die jij uitvoert. Gewoon in het gebruik. Daarbij geef jij duidelijk een mening weer.
Ik doel eerder op de OpPad/Fiets/Kampioen/Viva/etc testen. Ik lees dan meningen die opgeteld worden en daar komt de nummer één van de test uit. Het bewijs is dan een tabelletje met de gegeven cijfers. Vaak het bekende merk met een hoog reclame budget zodat je niet durft te verklaren dat je fiets B beter vindt dan A ofwel Aldi cola lekkerder vindt dan Pepsi en Coca Cola. Eigenlijk zou je de fiets geblinddoekt moeten testen, best lastig.
Uiteindelijk moet je je eigen oordeel onderbouwen en dat betekend dat je op de drie merken moet gaan fietsen. Bij voorkeur onder de gebruiks omstadigheden waaronder je de fietst gaar gebruiken maar zeker met bagage. Over de afwerking zijn al zeer zinnige tips gegeven.
Ik vind de testen van Michiel zeker zo goed als die van Op Pad. Lees de test van de oPinion in de laatste Op Pad maar eens. Dat verschilt niet zoveel...
Travelmaster schreef:Ik vind de testen van Michiel zeker zo goed als die van Op Pad. Lees de test van de oPinion in de laatste Op Pad maar eens. Dat verschilt niet zoveel...
Ohjee... :|
dag Steem, gebruik inderdaad precies zoals je schrijft en de trans america ga ik inderdaad niet fietsen , misschien als ik ooit met pensioen kan .
Wellicht een keer naar Rome of rondje GB, nu heerlijk paar dagen in de Eifel, dat is top, niet ver weg en heel afwisselend. Kom ik hierdoor duidelijker op bepaalde fiets uit? groet,Ber
Christophorus schreef:
Travelmaster schreef:Ik vind de testen van Michiel zeker zo goed als die van Op Pad. Lees de test van de oPinion in de laatste Op Pad maar eens. Dat verschilt niet zoveel...
Ohjee... :|
Dat was als een compliment bedoeld :lol: !
Eric op de Fiets schreef:
Christophorus schreef:Ik test de de fiets op de manier waarop de fabrikant zegt dat hij bedoeld is. Met heavy-duty all-road en off-road fietsen zoek ik met bepakking zowel de verharde weg als het onverharde terrein op en met light-trekking sportfietsen blijf ik op de gebaande paden met iets minder bagage. Maar ik ga vaak ook iets verder met een fiets, gewoon uit nieuwgierigheid om de breedte van de inzetbaarheid te ontdekken. Kan nuttig zijn.

Als je mijn testverslagen liever als rij-impressie bestempeld, dan mag dat ook.
Ik denk dat jou (test)verslagen duidelijk maken dat het een persoonlijke test is die jij uitvoert. Gewoon in het gebruik. Daarbij geef jij duidelijk een mening weer.
Ik doel eerder op de OpPad/Fiets/Kampioen/Viva/etc testen.
Ik lees de testen van Christphorus graag om nog meer zin in een nieuwe fiets te krijgen. Vaak erg goed geschreven. Type Op Pad test lees ik om de gegevens, die er toch vaak wel instaan. Uiteindelijk krijg ik dan een idee welke fietsen zelf proef te rijden.
De teksten van Christophorus hebben mij helaas, onbedoeld, een paar keer verleid stap 3 (het zelf fietsen) over te slaan.
Ik weet inmiddels dat Christphorus en ik de liefde voor de fiets delen, maar niet bepaald op dezelfde types vallen... :wink:

Oh ja, persoonlijk zou ik(!) zeker van een Avaghon gaan. De liefde van mijn leven :D
Ber schreef:dag Steem, gebruik inderdaad precies zoals je schrijft en de trans america ga ik inderdaad niet fietsen , misschien als ik ooit met pensioen kan .
Wellicht een keer naar Rome of rondje GB, nu heerlijk paar dagen in de Eifel, dat is top, niet ver weg en heel afwisselend. Kom ik hierdoor duidelijker op bepaalde fiets uit? groet,Ber
Ik denk dat je de feedback over bagage, stabiliteit, e.d. tot je moet nemen door een filter met wat jij met de fiets gaat doen en vanuit welke context feedback gegeven worden. Je kunt je wel druk maken over dat een fiets met volle bepakking bergaf bij 80km/h niet meer stabiel is maar (in mijn geval) heb ik dan al lang en breed in de remmen geknepen.

Ik neem aan dat je zowat alles wat te krijgen is bekeken hebt en dat deze drie de shortlist vormen.

Puur op papier lijkt de VSF de slimste keuze, veel waar voor je geld, wel geen riem. Maar de review van Michiel laat zien dat het in de details schort zoals o.a. een slecht gemonteerd spatbord (en niet exemplarisch) en het is vooral pijnlijk omdat het niks kost om het wel goed te monteren.

Santos of Avaghon, ik denk dat je op beide fietsen niet in de problemen gaat komen of er een totaal verkeerde keuze mee maakt. Ik zou zeggen: ga op je gevoel af, wat het beste voelt, waar je het fijnste op zit. Ze verschillen wel in detail zoals o.a. de manier om de riem te spannen, t'is maar waar je de voorkeur aan geeft.
geelfietsje schreef:Oh ja, persoonlijk zou ik(!) zeker van een Avaghon gaan. De liefde van mijn leven :D
Dan moet ik die ook maar eens gaan testen! Ben heel benieuwd.
Iedereen doet weer wat anders met een fiets, iedereen heeft verschillende voorkeuren, en berijders zijn ook erg verschillend gebouwd. Daar moeten dus ook heel verschilende fietsen uit komen. 'Çonfectie' fietsen zoeken de gulden middenweg, en verschillen wel wat van elkaar, maar voor wie aan een uiteinde van het spectrum zit (of een eigenzinnige smaak heeft) onvoldoende. Ben je erg licht of klein, dan zijn veel fietsen te stug, ben je erg zwaar of erg lang, dan zijn veel fietsen te slap. Eigenlijk is er dus voor iedereen een ideale combinatie van materiaal, buisdiameter, wanddikte van de buis, breedte van de band, etc. Dat kan alleen bij een echte maatfiets (maar dan kan het ook). Als het budget reikt tot een Santos, dan is een maatfiets niet heel veel duurder. Ik ben erg blij met mijn m-gineering. Die is niet alleen goed van maat, maar heeft ook de voor mijn lengte, gewicht en gebruik perfecte combinatie van souplesse en stijfheid (en een racestuur en 26 inch banden) . Geen enkele m-gineering is gelijk aan een andere.
kan weg
Dit begint behoorlijk offtopic te worden!
Jawel. Je voert een algemene discussie over framestijfheid in een topic met een concrete vraag over drie merken en modellen. En zoals vaker gaat het hard richting wedstrijdje ver plassen. Dus graag weer on topic.
Inderdaad graag weer on topic. De vragensteller is heel helder geweest en heeft zelfs 3 opties gegevens. Theoretische discussies over frame stijfheid kunnen in een ander topic gevoerd worden.
Probeer de TS praktisch te helpen met zijn zoektocht.
Mij lijkt dat juist erg relevant, als vastgesteld kan worden dat de lengte en het gewicht van de berijder van grote invloed zijn op de gewenste stijfheid van een frame. Dan kun je niet meer zeggen 'een Santos is stijf' of 'een Santos is slap', tenzij een fabrikant de buizen specificatie verandert voor verschillende maten, zoals gebeurt bij een goede maatfiets. De enige 'confectie' fabrikant die dat bij mijn weten op vrij grote schaal doet is het Engelse Thorn. Daarom zit er ook niets anders op dan proeffietsen met bagage. En daarom zal dezelfde fiets ook nooit ideaal kunnen zijn voor tochtjes zonder bagage en met heel veel bagage. Ik zou voor een fiets waarmee ik veel zonder bagage rijd geen al te stijf frame willen hebben, en dus nooit een alu frame, en als ik dan met bagage ging rijden nam ik niet veel mee. Maar smaken verschillen ook nog eens.
Het kan wel relevant zijn, maar hou het dan op fiets X is in de praktijk stijver dan fiets Y. Kijk eens naar de originele vraag en vraag je dan af in hoevere deze antwoorden nog praktisch bijdragen tot zijn keuze.

En dat staat even los van een discussie over framestijfheid en wie de beste testen schrijft. Daarvoor mag je helemaal los gaan in andere (eigen) draadjes.

Dus mijn algemene oproep blijft:
- Hou het praktisch voor de vragensteller.
- Probeer zijn vraag zo goed mogelijk te beantwoorden zonder in discussies te verzanden.
- Blijft bij het topic.

Een afwijking hierop kan zijn als de vragensteller expliciet naar een nevenonderwerp vraagt.

Bedankt voor de medewerking.
Jammer, want hierin zit nu juist een groot deel van het karakter van een frame.
Een riem zou ik niet kiezen. Het maakt de fiets duurder, en het werkt alleen als je de achterkant van de fiets erg stijf maakt, en dat vind ik niet zo lekker.
Zelf zou ik ook geen alu frame willen, om dezelfde reden. Van deze drie vind ik esthetisch de Avaghon het mooiste, maar dat is voor jou weinig relevant, want dat moet jezelf bepalen. Kortom, je moet het zelf bedenken.
Wim schreef:en het werkt alleen als je de achterkant van de fiets erg stijf maakt, en dat vind ik niet zo lekker.
Dat valt reuze mee hoor. Een Santos met riem en de juiste soort 50mm banden kan nog steeds comfortabel aanvoelen, is mijn ervaring. Zelfs comfortabeler dan de geteste VSF. Daarnaast zijn er merken die het gewoon voor elkaar krijgen een flex-achtervork met een tandriem te combineren (o.a. Van Nicholas).