Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zijn er geen kwalitatief goede fietsen met maar 1versnelling - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Zijn er geen kwalitatief goede fietsen met maar 1versnelling

PietV schreef:Dat altijd een beetje aanlopen is geheel nieuw voor mij. Volgens mij loopt een remnaaf alleen aan tijdens het remmen, wat een merkbaar verlies (in snelheid) oplevert.
ohja, misschien ben ik daarmee in de war ;)
Eerlijk gezegd heb ik er zelf geen ervaring mee (tenminste, ik rijd vaak genoeg op zwaar trappende terugtrappers, maar ik weet niet of de naaf daar het probleem is), maar een fietsenmaker die ik ken stoort zich eraan en probeert er iets aan te doen. Tot nu toe heeft ie alleen een licht lopende slecht remmende naaf gefabriceerd, zegt ie.
Ik heb besloten om alvorens een hoop geld uit te geven, eerst eens een tijdje op een goedkope fiets single speed wil uitproberen.

Ik heb hier nog een oude koga miyata randonneur staan. Deze wil ik ombouwen. Ik heb wel e.e.a gelezen hierover maar ik ben er niet zeker van welke artikelen ik nodig heb.

Ik moet cassette verwijderen en vervangen door een freewheel. Ik zoek een freewheel dat ik gewoon kan plaatsen op de cassettenaaf.


https://www.bike-components.de/de/DMR/S ... it-p40213/

Is bovenstaand artikel hier geschikt voor?

En dan heb ik nog een ketting nodig. Hoe werkt dat met een single speed ketting. Kan dat ook met een kettingpons?

Tot slot misschien we de belangrijkste vraag. Ik heb nu voor een crankstel met 3 bladen. Kan ik deze blijven gebruiken, of moet er een nieuw crankstel gekocht worden? Welke goedkope optie is aan te bevelen?
http://www.m-gineering.nl/techdex.htm
en spitten maar.

als je de tandwileen van je wiel afhaald hou je ene freewheel over. daar kan een, tandwiel op. die zet je op zn plek met spacers. zodat je een zo rechtmogelijk e kettlinglijn hebt.
je kan meestal de crankstel houden. fijnverzet voor in nl is 42 16 oid.
al moijn crankstellen die ik voor 2 tandwielen heb gebruike waren voor 2 of 3 bladen.

als je 2 vande 3 voorbladen erave haaldvan kan je een diki stadsfiestkettign erop leggen dat kan met kettingpons of ene sluitnev van bv kmc oid.

ik hoop dat dit nog duidleijk is. ik ben moe en dan is tikken nog erger..
Ombouwen is makkelijk als de fiets horizontale padden heeft. Als je de ketting volgens de netste lijn legt kun je vaak de bestaande cassette en ketting gebruiken: derailleur verwijderen en ketting inkorten zodat die om het middelste (gewenste) kransje past. Kost niets en als het bevalt kun je alsnog nieuwe spullen kopen om een 'echte' singlespeed te bouwen.
Bij gebruik van een kettingblad van je crankstel en tevens een van kransjes uit je cassette, gebruik je geen dikke "stadsketting", zoals hierboven gesuggereerd wordt, maar je gebruikelijke derailleurketting, 8v, 9v of 10v dus. Hou het practisch en gebruik een powerlink, missing link en hoe ze bij andere merken ook heten.
Ik zie net dat het koga frame helaas verticale dropouts heeft. Dat wordt dus lastig met het spannen van de ketting. :(
Als dat Koga frame voorzien is om een derailleur aan te bevestigen, kan je er vrij eenvoudig een goed werkende kettingspanner op monteren. Zelfs een oude derailleur kan daarvoor gebruikt worden.
iddi schreef:Als dat Koga frame voorzien is om een derailleur aan te bevestigen, kan je er vrij eenvoudig een goed werkende kettingspanner op monteren. Zelfs een oude derailleur kan daarvoor gebruikt worden.
Maar doe je daar de voordelen van een singlespeed t.o.v. derailleurfiets niet teniet?
Otis schreef: Maar doe je daar de voordelen van een singlespeed t.o.v. derailleurfiets niet teniet?
Ja, deels wel. Zonder ervaring ga ik er vanuit dat het directe gevoel verminderd (of verdwijnt) en dat de (beperkte) weerstandsvermindering niet zo sterk zal zijn.

Het is echter wel een goedkope manier om te testen of het fietsen met één versnelling wel 'werkt' voor de specifieke fietser en zijn/haar fietsomstandigheden. Als men dan merkt dat men het schakelen toch echt wel mist, dan zullen de beperkte extra voordelen van een echte single-speed fiets dat probleem niet oplossen.

Renaat
Revanho schreef:
Otis schreef: Maar doe je daar de voordelen van een singlespeed t.o.v. derailleurfiets niet teniet?
Ja, deels wel. Zonder ervaring ga ik er vanuit dat het directe gevoel verminderd (of verdwijnt) en dat de (beperkte) weerstandsvermindering niet zo sterk zal zijn.

Het is echter wel een goedkope manier om te testen of het fietsen met één versnelling wel 'werkt' voor de specifieke fietser en zijn/haar fietsomstandigheden. Als men dan merkt dat men het schakelen toch echt wel mist, dan zullen de beperkte extra voordelen van een echte single-speed fiets dat probleem niet oplossen.

Renaat
Dat is zeker waar. Ik kwam net op internet nog een andere optie tegen:

Afbeelding

Hiermee bouw je de verticale dropout om naar een horizontale dropout.
Zou dit ook werken denk je? Of creëer je hier een zwakke plek mee?
Geen ervaring, maar dit lijkt me ook handig: http://www.wiggle.nl/gusset-1-er-set-om ... nglespeed/