Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Avaghon,VSF of Santos - Forum Wereldfietser

Avaghon,VSF of Santos

143 berichten
Zit in dubio voor aanschaf van goede vakantie/tour fiets met Rohloffnaaf, heb op alle drie gefietst(Avaghon s28 met riem,VSF xt 1000 en Travelmaster 2.8 met riem). Beviel zeer goed, kleine verschillen in rijgedrag VSF goedkoopst en Santos het duurst. Avaghon alleen in Rotterdam (wat verder weg voor mij), wel mooi kleinschalig bedrijf zonder poespas. Welke kan ik het beste aanschaffen? Vast dank voor advies en tips!
groet,Ber
Santosvind ik nogal aan de prijs, voor het grootste deel omdat er dure onderdelen aan hangen die ik niet hoef.
Een kleinere afstand tot de winkel zou me ook wel honderd euro waard zijn.
dank voor je reactie,
ben zelf licht(68 kg) en lang (1.90m, lange benen kort bovenlijf). Woon in Nijmegen,dus dat is een afstand naar Rot'dam. Santos is nog het dichtst bij. Neig toch een beetje naar een riem ,vanwege kettingspannen e.d. en die heeft VSF niet. Weet jij ook iets over de frames van Avaghon, zijn die constant van kwaliteit, en dan met name die uit Tjechïe?
groet,
Ber
Een kleinere afstand tot de winkel zou me ook wel honderd euro waard zijn.
Als je in Maastricht woont zou je toch aan dit soort start-afstanden gewend moeten zijn :wink:
Hoe vaak kom je nou bij je leverancier; 1 keer per jaar? Daar maken we een uitje van: afspraak maken, in Schipluiden kamperen en daarna weer naar huis fietsen met een prima getunede fiets. Overigens is het vanaf het station nog geen 10 minuten lopen naar Bike4Tavel.
En mijn keus voor Avaghon (wel 26") werd ingegeven door (a) de prijsstelling van Santos (en het feit dat blijkbaar iedereen op zo'n ding rijdt ..), (b) ik op een VSF niet comfortabel fietste en (c) omdat mijn partner het damesmodel een erg mooie fiets vindt (en ik ook). Twee jaar later nog geen moment van spijt.
Voor de fiets vakanties en lange stukken komt de Avaghon 28" van stal, voor korte stukjes en slecht-wegdek-door-de-Veluwe zonder bagage komt de Snel 26" http://www.sneltweewielers.nl/ van stal. Het meeste plezier heb ik op de Avaghon. Fietsonderhoud doe ik zelf.
arnob schreef:
Een kleinere afstand tot de winkel zou me ook wel honderd euro waard zijn.
Hoe vaak kom je nou bij je leverancier; 1 keer per jaar?
Ik zie ze elk jaar op de f&w-beurs, maar ik ben voor het laatst bij een van mijn fietsenzaken geweest toen je Avaghons nog in Wageningen moest kopen. De rest doe ik zelf en onderdelen gaat per post. Als ze dichterbij waren geweest had ik soms mijn fiets gewoon weggebracht; soms is dat gewoon handig.
Ik heb zelf al jarenlang een Avaghon en deze bevalt goed.

Het is een eitje om vanuit Nijmegen naar Rotterdam te gaan:

- 1x om te kijken, meten en als het allemaal uitkomt te bestellen: met de trein naar Rotterdam (retour 23,80 euro)
- 1x om op te halen: met de trein naar Rotterdam (11,90 euro) en op de fiets terug naar huis langs de Waal (ca. 120km)

Totale out-of-pocketkosten 35,70 euro.
Een mooie bijkomstigheid, Bike4travel kan alle drie de merken leveren
onestopshopping :lol:
Ik heb een Avaghon en ben er tevreden mee. Beetje toelichting:
Ik ben zelf 92 kg met 1,92m, dus een beetje jaloers op het gewicht van topicsteller.
6 jaar geleden was mijn 12 jaar oude Giant Expedition "op" (die volgde een Raleigh randonneur op waar ik 20 jaar plezier van heb gehad). Besluit: nieuwe vakantiefiets. Veel merken bekeken en bereden. Keuze voor Rohloffnaaf stond al vast.
Op basis van prijs/kwaliteit voor Avaghon gekozen (28serie, Rohloff/ketting, 64cm frame) en gekocht in Wageningen. Tot nu toe geen spijt van gehad. Bike4travel maar één keer geweest: cursus onderhoud Rohloff/Magura. Onderhoud doe ik dus zelf.
Ik gebruik de fiets ook voor incidenteel woon-werk en gewone tochtjes: okee, kan beter met een lichtere fiets. Maar daar ga ik er geen 2e voor bij nemen. Ben tenslotte ook geen snelheidsmaniak op mijn leeftijd (inmiddels 60+).

Suc6 met je afweging en aanschaf.
Ik ben al 8400km niet meer bij mijn santos dealer geweest.
Ber schreef:Zit in dubio voor aanschaf van goede vakantie/tour fiets met Rohloffnaaf, heb op alle drie gefietst(Avaghon s28 met riem,VSF xt 1000 en Travelmaster 2.8 met riem). Beviel zeer goed, kleine verschillen in rijgedrag VSF goedkoopst en Santos het duurst. Avaghon alleen in Rotterdam (wat verder weg voor mij), wel mooi kleinschalig bedrijf zonder poespas. Welke kan ik het beste aanschaffen? Vast dank voor advies en tips!
groet,Ber
Maak een lijstje me aspecten die voor jou van belang zijn, geef elke fiets punten, 1, 2 of 3. Geef die aspecten die extra belangrijk zijn voor jou nog een extra weging, bv prijskaartje weeg je 3 maal mee (of juist helemaal niet als budget geen punt is).

Of kies gewoon die fiets waarbij je het beste gevoel hebt, niets zo funest als op een fiets fietsen met de gedachte "had ik toch maar..."

Dat laatste was grotendeels mijn aanpak. Ik had een paar wensen/eisen t.a.v. de fiets waaraan voldaan moest worden en uit de fietsen die overbleven heb ik die gekozen waar ik het beste gevoel bij had en heb.
Nog een tip:
Bij Avaghon heb je de meeste inspraak bij het samenstellen van de fiets.
Bij VSF zijn de consequanties het kleinst als je er een onderdeel afhaalt en vervangt door iets wat je beter uitkomt, je hebt immers budget over.
Beide taktieken zijn me goed bevallen.
Dank je, test verslag net gelezen, is duidelijk: VSF valt af voor mij , wordt dus een Avaghon of Santos.(mooi al eentje minder)
Keuze tussen staal of aluminium. Begin er zin in te krijgen. Rijgedrag vind ik van beiden goed, Avaghon iets meer comfort (zeer stabiel), Santos lijkt wat sneller (meer meters?).
Betaal je nu voor Santos eigenlijk niet ietsje teveel? (door alle mooie showrooms).
Dank tot nu toe voor alle geweldige tips!
groet,Ber

(Inderdaad , de afstand naar dealer zal ik minder laten meespelen, je hoopt er niet iedere maand te komen).
Ave Gone schreef: Eén kennis van mij vond hem te slap, maar die man was wel erg lang en zijn voortassen hingen wel erg breed, recept voor wiebelen. Alle anderen die ik ken zijn blij met hun Santos.
Ik denk dat Ave Gone hier verwijst naar een gesprek dat ik met hem heb gehad over onze fietsen.
Ik had inderdaad een Santos Travelmaster Aluminium met 26" wielen, met 23" frame (het grootste). Ik ben 1m95 en weeg 90kg.
Jaren heb ik tevreden gereden op een stalen Vittorio randonneur met 28" wielen. Om ook op wat minder goede wegen uit de voeten te kunnen en voor het comfort wilde ik een stevige fiets met dikkere banden en 26" wielen. Ik kwam toen op deze Santos uit. Maar de fiets beviel niet. Door het stijve aluminium frame was het net een stuiterballetje, bij hoge snelheden in afdalingen voelde het sturen onzeker tegen het shimmyen aan en bovendien wilde die fiets altijd maar rechtdoor als ik een bocht in wilde sturen met hoge snelheid. Kortom ik voelde mij onzeker op die fiets en het comfort liet te wensen over, iets wat ik met mijn stalen Vittorio nog nooit had gehad.
Inmiddels is de Santos verkocht en ga ik waarschijnlijk een stalen Avagnon kopen met 28"wielen.
Beste Ber, misschien de moeite waard om nog eens goed te kijken naar een bedrijf als Synusfietsen.nl, waar een vakman, op zijn gemak, met jou naar je wensen en mogelijkheden kan kijken en je een rvs-fiets levert waar je ongelooflijk veel plezier van, en goede service van gaat krijgen. Kijk eens op de site van Chris en co en je zult zien dat er van alles mogelijk is qua groepen, naven, etc.
Harry Slegh schreef:Beste Ber, misschien de moeite waard om nog eens goed te kijken naar een bedrijf als Synusfietsen.nl, waar een vakman, op zijn gemak, met jou naar je wensen en mogelijkheden kan kijken en je een rvs-fiets levert waar je ongelooflijk veel plezier van, en goede service van gaat krijgen. Kijk eens op de site van Chris en co en je zult zien dat er van alles mogelijk is qua groepen, naven, etc.
Harry wees eens eerlijk en vertel er bij hoeveel ervaring ze bij synus hebben met vakantiefietsen.
Dag Harry, dat lijkt me wellicht een leuk maar wel lang en kostbaar traject. Zal eens bellen naar Oisterwijk.
Heb jij nog mening over snelheid en aluminium en staal? Ben benieuwd naar reacties van de echte Santos liefhebbers.
met groet, Ber
Ber schreef:Ben benieuwd naar reacties van de echte Santos liefhebbers.
met groet, Ber
Wat wil je dat die vertellen dan?

Ik zou zeggen, ga gewoon lekker op alle modellen van interesse fietsen en oordeel zelf. Hoe meer je om andermans mening vraagt, hoe verwarrender het kan worden.
Die kunnen wellicht iets vertellen over ervaringen van comfort, snelheid, rijgedrag,en waar blinkt de fiets in uit etc.
Ik heb de fietsen reeds geprobeerd,maar dat zijn in verhouding kleine rondjes en het verschil vond ik ook niet zo groot tussen de fietsen.Voelen beide degelijk en solide aan.
Klopt , teveel meningen is niet goed maar heb al een paar zeer zinvolle reacties gehad!
met groet,
Ber