Wij zijn in 2008 fietsend uit Kaapstad vertrokken (zie
hier), maar hebben tussen Simonstown en Stellenbosch een taxi genomen. Alleen al vanwege het drukke verkeer wilden we dit stuk niet fietsen, al zit er wel een mooi stuk weg langs de kust bij (circa 20 km), waar het toen niet druk was. Maar ook daar rij je over een niet zo brede weg, waar auto's met 100 km/uur voorbij kunnen komen. En de krottenwijken van Khayelitsha liggen er soms op loopafstand vandaan.
Rond Muizenberg en in de wijde omgeving van Stellenbosch was het heel erg druk. In Nederland zou je het uit je hoofd halen om op zulke wegen te fietsen, dus waarom zou je het daar dan wel doen? De uitspraak 'Geen mens te zien, hartstikke verlaten' komt niet overeen met wat ik me ervan herinner.
Vanaf Stellenbosch zijn we fietsend verder naar Wellington gegaan. Ook daar konden we alleen maar over een drukke autoweg. Kleine weggetjes door de wijnvelden, waar je in Frankrijk langs zou fietsen, gaan in Zuid Afrika niet verder dan het erf van een boerderij, vaak kilometers van de doorgaande weg af. Pas ten oosten van de lijn Wellington-Stellenbosch-Gordon's Bay worden de wegen die niet doodlopen rustig genoeg om lekker te kunnen fietsen.
In kleinere plaatsen zijn we soms ook door townships gefietst, zonder problemen. In 1989 ben ik nog dwars door Soweto gefietst, wel na overlegd te hebben met een taxichauffeur die daar woonde en bij wie ik toen enkele dagen logeerde. Maar misschien was ik toen ook wat stoerder en naïever dan in 2008...