Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zijn er geen kwalitatief goede fietsen met maar 1versnelling - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Zijn er geen kwalitatief goede fietsen met maar 1versnelling

Wim schreef:Als je minder slijtage wilt hebben moet je er wel een gesloten kettingkast op zetten.
Zelfs zonder kettingkast slijt de boel minder dan met een derailleurfiets, dat bedoelde ik.
Vrijblijvende crosslink
sjacka schreef:Singlespeed weer omgebouwd naar 7 speed cassette.
Singlespeed bleek tijdens mijn dagelijkse woon-werk rit van 25 kilometer (veel wind langs de ijsseldijk, beklimming van brienenoord) toch niet erg prettig.
Voor wat het waard is en afhankelijk of Otis ook zo'n afstanden buiten de stad af dient te leggen.
Het slijt inderdaad minder en het is goedkoper te vervangen. Maar toch. Over de prijs van assemblage. Ik heb daar buiten de prijs vanhet wiel bouwen een klein bedrag voor ingecalculeerd omdat ik bruto onderdeelprijzen heb genomen. Maar dit is iets wat je echt aan de bouwer moet vragen, want ik kan ook echt niet in de boeken kijken. Maar dit lijkt me de juiste orde van grootte. Als je brede banden wilt hebben (zou ik ook willen) dan zijn 26 inch wielen eigenlijk de aangewezen weg. 26x50mm Big Apples zijn een ideale woon werk band voor de zomer, en voor de winter de Conti Topcontact Winter II. Maar dan komt de vraag wat voor frame? Er zijn wel 26 inch frames zoals de Fort frames van Meilenweit, maar dat zijn toch eerder frames voor vakantiefietsen. Die zijn dus relatief zwaar en stijf, en ze hebben geen horizontale padden dus je kunt de ketting niet spannen. Waar haal je een licht flexibel stalen frame vandaan voor 26 inch banden, en met horizontale padden of een excentrische trapas en waar in het geval je kiest voor een Automatix naaf ook nog eens een 130 mm naaf in past (dan kun je vermoedelijk ook niet veel breder dan 26x1.75 mm banden - dus de Pasela in die maat voor de zomer en de 50 mm Topcontact in de winter omdat die in werkelijkheid ook smal is)? Dat zou ook voor mij de basis zijn van de ideale stadsfiets, maar ik zou niet weten waar je dit zo uit het rek kunt halen. M-gineering kan het natuurlijk maken, maar dat is aardig duurder. Mijn vakantiefiets komt qua frame aardig in de richting, en dat rijdt heel fraai in de stad (al waag ik hem daar niet vaak aan).
Het alternatief: een tweedehands stalen mtb frame uit de oude doos, met stalen voorvork, en dat opknappen en opbouwen. Helaas zijn de meeste van zulke frames ook tamelijk lomp.
O ja, en dan nog de vraag naar die Trek. Ik heb slechte ervaringen met goedkope fietsen van Trek: de afmontage was zo brak dat er na een paar jaar weinig origineels meer over was. Een riem vind ik onzin: het kost veel meer en het gaat alleen op een super stug/stijf frame van het soort waarop je mij niet krijgt.

De les: het standaard aanbod is traditioneel, en weinig doordacht, en datzelfde geldt voor mode fietsjes zoals fixies zonder ruimte voor spatborden etc.
Een mogelijkheid is uiteraard ook om je derailleurfiets om te bouwen naar singlespeed, m.b.v. een singulator en wat extra spacers. Is misschien het handigst omdat je wel specifieke eisen t.a.v. bandbreedte hebt.

Andere mogelijkheid is het verzet kiezen wat je het meeste rijdt, en daarop een tijdje je woon-werk rijden om te zien of dat bevalt. Dus gewoon niet schakelen. Zo heb ik ook de keuze bepaalt voor mijn ss-verzet op de atb.
Aniphys schreef:Vrijblijvende crosslink
sjacka schreef:Singlespeed weer omgebouwd naar 7 speed cassette.
Singlespeed bleek tijdens mijn dagelijkse woon-werk rit van 25 kilometer (veel wind langs de ijsseldijk, beklimming van brienenoord) toch niet erg prettig.
Voor wat het waard is en afhankelijk of Otis ook zo'n afstanden buiten de stad af dient te leggen.

Ik fiets ongeveer 30-35 km/per dag. 95% is door de polder, geen bebouwing.
Ik fiets tussen de 20-30 km per dag met grote stukken buiten de bebouwing (dus wisselende wind), wat bruggen en telkens 6 km 'vals plat' van 1 a 2 %. Ik ben heel blij met m'n versnellingen want over al die jaren heb ik een automatisme ontwikkeld om ongeveer op een vast wattage en omwentelingssnelheid te rijden (ik 'klim' dus behoorlijk traag de bruggen op, maar het vermoeit me niet). Bij elke stop schakel ik ook terug zoals bij de auto; dat gaat allemaal onbewust momenteel. Mocht ik overschakelen (no pun intended) op een singlespeed zou dat heel erg wennen zijn.

Ik kan niet zeggen of singlespeed beter of aangewezen is, want eerlijk gezegd heb ik daar geen ervaring mee. Dus ik ben een slechte raadgever. Wel ben ik ondertussen 'een' geworden met mijn versnellingsnaaf.
Pedalero schreef:In oude stalen raceframes passen juist bredere banden. Ik heb mijn eerste racefiets, een Miyata Cycles uit de vroege jaren tachtig, omgebouwd naar een singlespeed met spatborden en 32 mm banden en er is ruimte voor 37. Is breed zat voor de stad.
Ik had het vooral over de nu verkochte singelspeedfietsen waar toch geen brede banden in passen. En net als Wim vindt ik 32 mm ook zeker niet breed. En in Nederland is 37 mm misschien 'breed zat', ik bekijk de zaken vanuit Belgisch oogpunt en dan is meer dan 37 mm echt wel prettig in steden met veel kasseien, beschadigd wegdek, tramsporen, ...
Otis schreef:Voordelen:
- minder weerstand
[…]
- terugtraprem
Deze twee zijn met elkaar in tegenspraak, en of een terugtraprem een voordeel is, is op z'n minst discutabel.
Alien schreef:
Otis schreef:Voordelen:
- minder weerstand
[…]
- terugtraprem
Deze twee zijn met elkaar in tegenspraak, en of een terugtraprem een voordeel is, is op z'n minst discutabel.

Een terugtrap-rem heeft meer weerstand dan een fixed gear, maar toch minder dan een derailleurfiets? Of vergis ik me daar in?

Ik vind voor Nederland een terugtrap rem echt een voordeel. Ik ben echt moe van schijfremmen/rollerbrakes die aanlopen of V-brakes die telkens afgesteld moet worden omdat ze aanlopen en bij nat weer regelmatig al piepende verzaken.

Vermits ik geen afdalingen ken in de route naar mijn werk volstaat een terugtraprem.
Geen singlespeed, maar wel degelijk een hippe woonwerker (en van Gazelle, ik zoek nu dekking):

http://www.gazelle.nl/assortiment/van-stael#
Georg schreef:Geen singlespeed, maar wel degelijk een hippe woonwerker (en van Gazelle, ik zoek nu dekking):

http://www.gazelle.nl/assortiment/van-stael#
Ik had hem gezien. Erg mooie fiets ja. Maar helaas met versnellingen.
Ik vind vooral die mixte wel charmant. Grappig ook, dat ze zeggen "Opvallend laag in gewicht, slechts 12,8 kg."
"Ja, ik weet eigenlijk ook niet wat we al die jaren gedaan hebben met aluminium en verende voorvorken en weet ik wat. Zo deden we het vroeger, eigenlijk best een goed idee..."

Als die versnellingen trouwens het enige probleem zijn in een anders perfecte fiets, dan is dat snel verholpen met een nieuw achterwiel natuurlijk... Stukken goedkoper dan een zelf opgebouwde Surly, maar waarschijnlijk ook wel van een andere kwaliteit. Ik zie hier ook geen dikke banden in gaan bijvoorbeeld.
Otis schreef:Een terugtrap-rem heeft meer weerstand dan een fixed gear, maar toch minder dan een derailleurfiets? Of vergis ik me daar in?
Een single-speed loopt net zo licht als een fixed, en inderdaad lichter dan een derailleur omdat de ketting niet door de derailleurwieltjes hoeft. Maar het mechanisme van een terugtraprem loopt altijd een beetje aan, wat merkbaar verlies oplevert. Hoe dat zich verhoudt tot derailleurverlies, durf ik niet te zeggen. Wil je een snel rollende single-speed, dan is een naaf zonder remmechanisme beter (maarja, dan zit je idd vast aan andersoortige remmen)

Ik heb deze Miche Primato's(niet perse aanraders, maar voor het idee):
Afbeelding
@Urje; dan zie je dat staal vs alu dus niks uitmaakt in gewicht. Kleine 13kg is niet zwaar.
Otis schreef:Ik vind voor Nederland een terugtrap rem echt een voordeel.
ik trek ook zeker niet in twijfel dat jij dat vindt, maar daarmee is het zeker nog geen objectief voordeel ten opzichte van andere remsystemen.
Ik vind die Gazelle eigenlijk wel leuk, al zou ik willen weten hoeveel ruimte er is voor iets bredere banden. Verdere minpuntjes zijn zo te zien het ontbreken van oogjes voor een drager. Dus hoe die optionele drager er op moet weet ik zo niet. Verder ontbreekt een naafdynamo, dus als je licht wilt hebben moet je het voorwiel laten ombouwen. Maar het gaat weer de goede kant uit, temeer daar dit een net frame lijkt te zijn, met zelfs een gegoten vorkkroon.
urje schreef:
Otis schreef:Een terugtrap-rem heeft meer weerstand dan een fixed gear, maar toch minder dan een derailleurfiets? Of vergis ik me daar in?
Maar het mechanisme van een terugtraprem loopt altijd een beetje aan, wat merkbaar verlies oplevert.
Dat altijd een beetje aanlopen is geheel nieuw voor mij. Volgens mij loopt een remnaaf alleen aan tijdens het remmen, wat een merkbaar verlies (in snelheid) oplevert.

Piet,
Het geldt wel voor rollerbrakes, maar dat is toch wat anders.
@lht mn crosscheck was rond de 900. daar gingen dan nog wel een zwikkie onderdelen in die ik nog had liggen. De canti's hebben er een week opgezeten en het belangrijkste was dat ik een ritje heb gedaan naar de verkopeer op mp van een setje hs 66 grepen.. inmieedls is het geweest fixes singelsppes 3x8 derrie singlespeed rohloff.... de roholff voor woonwerk 20 km enkle weiland vind ik echt overkillmaar voor de langere trips word je er wel erg blij van. Hopelijk nog ene jaar of 15. Als ik weer gespaard heb dan denkik dat er nog wel een fietsej voor woonwerk bij komt en dan scoort die dublin hoge ogen. als basis.