door
Wim » zo 16 nov, 2014 12:23
Het slijt inderdaad minder en het is goedkoper te vervangen. Maar toch. Over de prijs van assemblage. Ik heb daar buiten de prijs vanhet wiel bouwen een klein bedrag voor ingecalculeerd omdat ik bruto onderdeelprijzen heb genomen. Maar dit is iets wat je echt aan de bouwer moet vragen, want ik kan ook echt niet in de boeken kijken. Maar dit lijkt me de juiste orde van grootte. Als je brede banden wilt hebben (zou ik ook willen) dan zijn 26 inch wielen eigenlijk de aangewezen weg. 26x50mm Big Apples zijn een ideale woon werk band voor de zomer, en voor de winter de Conti Topcontact Winter II. Maar dan komt de vraag wat voor frame? Er zijn wel 26 inch frames zoals de Fort frames van Meilenweit, maar dat zijn toch eerder frames voor vakantiefietsen. Die zijn dus relatief zwaar en stijf, en ze hebben geen horizontale padden dus je kunt de ketting niet spannen. Waar haal je een licht flexibel stalen frame vandaan voor 26 inch banden, en met horizontale padden of een excentrische trapas en waar in het geval je kiest voor een Automatix naaf ook nog eens een 130 mm naaf in past (dan kun je vermoedelijk ook niet veel breder dan 26x1.75 mm banden - dus de Pasela in die maat voor de zomer en de 50 mm Topcontact in de winter omdat die in werkelijkheid ook smal is)? Dat zou ook voor mij de basis zijn van de ideale stadsfiets, maar ik zou niet weten waar je dit zo uit het rek kunt halen. M-gineering kan het natuurlijk maken, maar dat is aardig duurder. Mijn vakantiefiets komt qua frame aardig in de richting, en dat rijdt heel fraai in de stad (al waag ik hem daar niet vaak aan).
Het alternatief: een tweedehands stalen mtb frame uit de oude doos, met stalen voorvork, en dat opknappen en opbouwen. Helaas zijn de meeste van zulke frames ook tamelijk lomp.
O ja, en dan nog de vraag naar die Trek. Ik heb slechte ervaringen met goedkope fietsen van Trek: de afmontage was zo brak dat er na een paar jaar weinig origineels meer over was. Een riem vind ik onzin: het kost veel meer en het gaat alleen op een super stug/stijf frame van het soort waarop je mij niet krijgt.
De les: het standaard aanbod is traditioneel, en weinig doordacht, en datzelfde geldt voor mode fietsjes zoals fixies zonder ruimte voor spatborden etc.