Christophorus schreef: Ik zou niet op de naven bezuinigen en voor LX of SLX gaan. XT met aluminium assen raad ik niet aan. Andere meer gespecialiseerde merken maken ook topspul met industrielagers.
En uit een eerder draadje:
Ave Gone schreef:OmeGerrit schreef:BertjeConti schreef:de vorig jaar aangeschafte deore XT FH-T780, deze heb ik destijds gekozen voor zijn oversized as diameter.
Ik wilde nog zeggen Brace-Brace-Brace maar ik ben al (veel) te laat.
Ik snap wat je bedoelt OmeGerrit, maar een beetje inhoudelijk reageren mag wel.
Ik zal me beperken tot een quoot van Wim, van alweer jaren geleden:
Wim schreef:De oude XT naven waren goed, maar de nieuwe hebben lichtere dikkere alu assen. Daardoor is er minder plek voor de kogeltjes, en die zijn dus kleiner en veel zwakker. LX is nu het beste wat je kunt kopen in het betaalbare segment. Wil je nog beter dan zit je nu vast aan echt dure naven als van Huegi, Phil Wood of White Industries.
Wim
Gewaarschuwd door berichtjes als hierboven ben ik laatst voor alle zekerheid eens gaan kijken wat voor naaf er op het achterwiel zit dat ik in 2012 bij een bekende vakantiefietsendealer op mijn Santos (die ik daar in 2008 gekocht had) heb laten zetten. Ik was er tot dan toe in goed vertrouwen van uitgegaan dat dit wiel dezelfde kwaliteit zou hebben als het originele wiel, maar tot mijn schrik bleek er toch zo'n nieuw type XT-naaf (de FH-T780) op te zitten!
Inmiddels heb ik er wel zonder problemen 11.000 km mee gefietst. Ik wilde nu weten of deze naaf zijn beste tijd inmiddels wel heeft gehad of dat er een redelijke kans is dat ik er nog een paar jaar mee kan fietsen en de naaf pas hoef te vervangen als ook de velgen versleten zijn. Op deze vraag kreeg ik van de dealer geen bevredigend antwoord. Volgens hem gebruikt Shimano pas sinds een jaar aluminiumnaven in de XT-asjes. Ook op de website van zijn winkel is te lezen dat de XT-naven pas sinds kort niet goed meer zijn:
Alivio = mmmm
Deore = goed (pakweg € 200,- goedkoper dan LX)
LX = beter (pakweg € 200,- goedkoper dan XT)
SLX = qua niveau gelijk aan LX
XT = best, op de naven na dan (vanaf 2014)
Op mijn naaf uit 2012 zit echter wel degelijk zo'n extra dik aluminiumasje zonder schroefdraad. En teruglezend op dit forum zie ik dat er 5 jaar geleden al voor deze naven werd gewaarschuwd:
Wim schreef:Deze observatie (nieuwe XT achternaaf niet meer geschikt) verdient het wel met vette letters op het forum te staan. Shimano trekt hiermee de eerdere lijn door (ook de moderne cranks zijn eigenlijk minder geschikt voor zwaar gebruik).
Wim
Ik krijg nu toch sterk de indruk dat, wat de XT-naven betreft, het kwartje bij deze dealer wel erg laat gevallen is. Of heb ik zelf iets gemist? Zijn de XT-naven sinds een jaar nog minder duurzaam geworden dan ze al waren?