Inge1 schreef:De voor en nadelen van de verschillende doeken ken ik. Maar was meer benieuwd naar persoonlijke ervaringen zoals opzet gemak, condens ed..
Wat dat betreft kan ik me mateloos ergeren aan de nadelen van Polyesterdoek.
Zeker de condensvorming, waardoor je 's-nachts heerlijk druppels op je hoofd vallen.
Dan het nadeel van rek en krimp bij warm en kou. Overdag staat de tent mooi strak en 's-nachts flappert de boel en hangt de tent er in de ochtend slap bij.
Het merendeel van de tenten heeft een onhandige in- en uitstap of in-gang/uitgang van b.v. 45 graden. Dan moet je helemaal in een hoek duiken om de rits te vinden. Vervolgens is dan je hoofd/haar en je rug nat van de condens. Lastig als je er 's-nachts wel eens uit moet voor een plasje. De Esvo tent heeft een nagenoeg verticale opening en deze kan ik eenvoudig omslaan. Dat biedt gemak bij in en uitstappen.
Soms moet je wel eens de nadelen voor lief nemen, zeker als het gaat om gewichtsreductie op wat zwaardere tochten. Daarvoor heb ik nog de Northface.
Wat het opzetgemak betreft, daar ben ik niet zo mee bezig. Als je een beetje handig bent en een paar keer een tent hebt opgezet, je krijgt de slag te pakkenen dan is het altijd redelijk snel geklaard.
Dat je in een klein tentje krap behuisd bent en weinig ruimte hebt is evident. In dat geval liet ik de tassen met spullen die ik niet nodig had aan de fiets hangen.
De tenten van nylon of Polyesterdoek zijn tov nostalgische tentjes 's-nachts kouder. Tenten van katoen of deels katoen houden beter de warmte binnen.
Ook sluiten mijn nostalgische tentjes rondom onderlangs beter af, waardoor er geen wind door waait.
Zie deze foto
https://plus.google.com/photos/10300337 ... 6016083915
Je ziet dat de onderrand afsluit. Deze kun je ook nog met haringen vast zetten. Ook zie je op deze foto dat de "deur" helemaal tot in de nok kan worden open geritst. Terzijde: deze is gemaakt op het prachtige natuurkampeerterrein De Vlagberg bij het pittoreske dorpje St. Anthonis in NB.
'Last but not least' geldt voor mij de beleving van deze tentjes.
Duur: absoluut niet. Even zoeken op internet en je komt werkelijk pareltjes tegen voor een schappelijke prijs. Soms een nieuwe rits of behandelen met waterafstotend middel, maar dan heb je ook wat.
Zo heb ik vorig jaar de Vaude power Lizard UL van 1200 gram gebruikt in Scotland. Gekocht voor 200 euro en weer verkocht voor 150 euro. En dat geld stak in weer in de north face gekocht voor 175 euro.
Voor de nostalische tentjes heb ik gemiddeld 50 euro betaald per stuk. Wel heb ik bij 2 buiten tenten de ritsen laten vervangen. Dat wat 125 euro. Nu wordt er nog voor een tent de rits van een binnentent vervangen voor 75 euro. Maar gemiddeld stelt dat per tent niet veel voor.
De Terra Nova Laser kocht ik in 2010 voor 600 euro en verkocht deze in 2013 voor 300 euro. Maar voor dat verschil heb ik gemiddeld voor 7 euro overnacht. Het is echt een geweldige tent ( als je de nadelen even voor lief neemt ) maar ik wilde gewoon nostalgisch. De advertentie is op het forum bijna 3000 keer bekeken. Liefhebbers genoeg maar geen koper binnen de WF.
Bij de Zwerfkei is staat deze nu afgeprijsd voor 499,--.
Hier staat deze voor 360 euro:
http://www.kampeermarkt.com/Terra-Nova- ... wgodr2cAIQ
Het gewicht is iets boven de 3 kg, maar als je de haringen vervangt voor stalen of zelf rotspennen, dan ga je gauw over de 4 kg.
Het is om mee te nemen een klein pakketje: erg handig.
Maar het blijft veel geld. Als je even de tijd neemt dan vindt je op marktplaats een beauty van een tentje voor weinig geld. Bevalt deze niet dan verkoop je die weer en op naar de volgende.