Redelijk recentelijk heeft in de Wereldfietser een, naar mijn idee goed en objectief artikel gestaan over voorvorkvering. Als ik mij niet vergis is het probleem van de ophanging van de voordrager daarin niet meegenomen.
Ik ben geen voorstander van vering. Het is zwaar, kwetsbaar, nauwelijks repareerbaar en na veel gesprekken met mountainbikers en wereldfietsers ben ik tot de conclusie gekomen dat alleen de allerduurste volledig instelbare (in- en uitgaande demping onafhankelijk) en uitschakelbare(!) systemen tot tevredenheid leiden. Veercomfort is redelijk goed te krijgen doormiddel van brede zachte banden (bijv. 54 mm op 3.5bar) en zachte, dikke handvaten. De brede banden, mits met glad loopvlak in het midden, hebben hard opgepompt op asfalt nauwelijks een hogere rolweerstand dan smalle bandjes, die altijd vrij hard opgepompt moeten blijven.
Ik zou ook meer willen horen over de combinatie met dragers. Vering is hooguit zinvol bij rijden op onverhard, slecht wegdek. Uit ervaring weet ik dat dragers tassen en inhoud extreem zwaar belast kunnen worden bij die omstandigheden. Dat zou een argument zijn om de bagage ook afgeveerd te bevestigen. Helaas zien alle dragers voor geveerde voorvorken die ik gezien heb er erg onbetrouwbaar uit. Soms wel zeer dikke buizen, maar met voelbaar veel torsie en andere speling. Tubus, is een zeer gerenommeerd en naar mijn idee verreweg het beste merk (ik heb andere beroemde merken na twee dagen onverhard rijden, zien sneuvelen), maar ook die dragers zijn gemonteerd met een dunne en hele lange bout aan de vork/het frame. Ik zou er niet mee durven rijden, maar spreek wat dat betreft niet uit ervaring.
Ik heb zelf wel veel ervaring en veel verhalen over aluminium dragers. Conclusie: aluminium is absoluut ongeschikt materiaal voor dragers. Aluminium is licht, maar zeer zacht. Aluminium is alleen bruikbaar daar waar erg veel materiaal gebruikt kan worden, zoals in frames. dragers hebben nu eenmaal een maximale dikte, die te weinig mogelijkheden geeft voor aluminium. Mijn Tubus dragers van staal zijn overigens lichter (en nooit veel zwaarder) dan vele aluminium soortgenoten.
Succes, Jeroen