Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Combinatie hydraulische mechanische remmen - Forum Wereldfietser

Combinatie hydraulische mechanische remmen

Een relatief nieuw verschijnsel, schijfremmen op racefietsen. Nou zie ik enkele systemen waarbij mechanische kabels (vanwege grepen) via een koppelset naar hydraulisch bediende plunjers leiden.

Mijn hoofdvraag is:
- waarom zou je dat doen? Behalve dan dat je de grepen niet wilt wisselen?
En dan de andere gedachten:
- als je mechanisch begint, kan de geleverde kracht toch nooit groter worden, zoals beweerd wordt te gelden voor hydraulische systemen?
- is het waar dat de 'rek' van buitenkabels na een bepaalde periode verdwenen is? Voor mechanische systemen?

Ik hoor veel ruis en ben nu op zoek naar feiten, of op zijn minst redeneringen die sluiten. Wat ik nu hoor ik vooral marketingpraat.

Groet,
Jos
Als de kabels kort genoeg zijn heb je nauwelijks last van de nadelen zoals rek e.d. Dus dan:
- Omdat je dan de kracht + dooseerbaarheid van een hydraulische rem hebt
- Een hydraulische rem heeft altijd een mechanisch begin, al is het maar de remhendel. Dus als je bijna geen verliezen in de korte kabel hebt kun je dezelfde remkracht ontwikkelen als een gewone hydraulische rem
- De rek in de binnenkabel is snel verdwenen, het 'krimpen' van de buitenkabel nooit. Het laatste is de hoofdoorzaak voor de beperkte remkracht van mechanische systemen. Goede buitenkabels zijn de beste investering

Dus met goede, korte buitenkabels is een hybride rem ok.
de trend is juist om het oliereservoir bij de remhoef te integreren. Daardoor dus wel weer n langere kabel maar kabelrek is veelal alleen in het begin iets wat je moet bijstellen. Heb zelf n tijdje gevlochten ipv gedraaide kabels gereden, die rekken die nauwelijks.. maar ook nauwelijks te krijgen (moet zeggen dat ik er ook niet meer naar heb gezocht.
Hydraulische remmen hebben als voordeel dat bij slijtage van de blokken er niet meer druk hoef te worden gezet om het remvermogen te krijgen.
Nadeel kan wel zijn dat bij lange afdalingen de olie te heet wordt... En bij hele lage temperaturen bevriest de olie. Dat is ook een van de redenen dat je op fatbike veelal mechanische schijfremmen ziet.
is gewoon een tijdelijke oplossing...meest ideaal is natuurlijk een volledig hydraulisch systeem. de huidige oplossingen zijn gewoon een tussenfase.