Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rondje Amsterdam, 5 november 2014 - Forum Wereldfietser

Rondje Amsterdam, 5 november 2014

Iedere eerste woensdagavond van de maand fietsen we een 'Rondje Amsterdam'. Vertrek om 19.00 uur vanaf de Berlagebrug (FEBO).

We fietsen in een rustig tempo over fietspaden en auto-luwe wegen in Amsterdam en omgeving. De route ligt niet vast en je eigen inbreng wordt zeer gewaardeerd. Onderweg of na afloop drinken we gezellig nog wat samen. Tussen 21.00 en 22.00 uur zijn we weer terug. De weersomstandigheden vormden zelden een spelbreker. Denk aan je verlichting en opvallende kleding en overweeg het dragen van een helm.
Iedereen is van harte welkom. Aanmelden vooraf is niet nodig.
Kijk ook eens op het forum voor onze belevenissen bij eerdere Rondjes Amsterdam.

Noteer alvast de volgende Rondjes Amsterdam in je agenda: 5 november, 3 december, 7 januari, 4 februari, 4 maart en 1 april.
Het is weer herfst en de eerste herfststorm bevestigde dat. De weersverwachting voor woensdag ziet er overigens niet slecht uit voor een mooi Rondje Amsterdam. Wie doet een voortel voor een leuke route?
Gisterenavond fietste ik laat naar huis en kwam er pijnlijk achter dat handschoenen weer een must zijn.
Genieten.

Voor de FeBo wachtend bezit ik mijn ziel in eenzaamheid. Het zal me toch niet gebeuren dat ik deze prachtige avond het Rondje Amsterdam solo moet afleggen? Op de valreep melden zich gelukkig nog 2 medefietsers. Het is windstil en aan de vrijwel wolkeloze hemel staat een bijna volle maan. Vertrokken we vorig Rondje Amsterdam nog bij daglicht; de wintertijd dwingt ons abrupt tot een start in de duisternis. Bij vertrek van huis stond de thermometer op 8 graden maar de weersvoorspelling belooft plaatselijk zelfs vorst aan de grond. Wat een verschil met de Canarische Eilanden waar ik net van een fietstocht ben teruggekeerd.

Op de Amstel wordt aanvankelijk nog druk geroeid en hardlopers maken de weg onveilig maar na Ouderkerk ligt het water van de brede rivier er rimpelloos bij en is de weg verlaten. We passeren de buurtschappen ‘de Zwarte Kat’ en Nes aan de Amstel. De enige wanklank is de Campina melkwagen die zich, zonder vaart te minderen, door de 30 km. zone naar een volgende veehouder spoedt.
Bij de Cindu ligt een tanker voor de wal en zachtjes sist de stoom weg die de leidingen op temperatuur moeten houden.
Ook in Uithoorn kun je een kanon afschieten. Na Restaurant ‘het Rechthuis’ volgen we de rustieke Boterdijk tot aan het ‘Fort bij de Kwakel’. Niemand blijkt dit prachtige weggetje langs het Zijdelmeer te kennen. We verslikken ons in ‘het Korte Eind’ dat meer weg heeft van een doolhof. Er blijkt toch een uitgang te zijn die ons bij ‘de Vuurlijn’ brengt; vanaf het Fort gezien het schootsveld markerend van de daar ooit opgestelde kanonnen. De watertoren van Aalsmeer gidst ons naar ‘de Zotte Wilg’ waar de koffie al klaar staat. De verrukkelijkste etensgeuren strelen onze neus; je zou er acuut een hongerklop van krijgen.
Als we weer buiten staan merk je pas goed dat het fris is. Via de Oosteinderweg bereiken we het Schinkelbos en hoewel hier straatverlichting ontbreekt, zorgt het strooilicht van Schiphol er voor dat we toch niet in het donker rijden. Een uiltje roept en konijnen schieten voor onze wielen weg. Vanaf de brug van Schiphol Oost volgen we verder het fietspad langs de Ringvaart die hier de grens van het Amsterdamse Bos vormt. Bij Boerderij Meerzicht kunnen we het niet laten om nog even een stukje off road te gaan over het voetpad langs de Nieuwe Meer. Alleen de ganzen protesteren tegen onze aanwezigheid.
De hel verlichte glazen schoen van de ING doet ons beseffen dat we weer in de bewoonde wereld terug zijn. Achter het glas is geen enkel teken van leven te bespeuren. ING heeft net weer een miljardenwinst bij kunnen schrijven. Zouden ze dat feit elders met een feestje vieren? Via het IJsbaanpad en het Beatrixpark keren we weer terug bij de Berlagebrug.
We kunnen in elk geval weer terug zien op een zeer geslaagd Rondje Amsterdam.