Additionally, paste this code immediately after the opening tag: verbetering reisfiets - Forum Wereldfietser

verbetering reisfiets

Dag allemaal, ik vertrek over enkele maanden voor een zes maand lange fietsreis door zuid Amerika. Ik heb een koga miyata traveller van 2007.al ben ik een groot fietsfan benbik nog wel een groentje. Zeker wat reisfietsen betreft. Ik vroeg me af wie er wat tips en tricks weet om mijn fiets mss wat beter voor te bereiden op deze tocht. Elke weetje is een goede hulp. Vroeg me bv af of ik bredere banden kon opleggen of waar ik mss nog extra tassen kan bevestigen. Ook zoek ik een degelijk e USB lader die ik op mijn naaf dynamo kan aansluiten. Welke reserve onderdelen zijn een must have en welke fietskledij bezorgen me het maximale comfort. Allen alvast bedankt en vergeet niet dont worry, be cycling!
Ha Brecht! Een hoop vragen, allemaal heel logisch! Maar heb je de FietsVakantieWiki al geraadpleegd? Daar vind je mogelijk al een hoop van je antwoorden. Linkje staat helemaal bovenaan je pagina.
Door een echte wielbouwer een nieuw achterwiel laten bouwen met een loei stevige bredere velg? Brede degelijke banden monteren (geen Pasela's :D ). Heb je goede bagagedragers (geen wiebelende goedkope alu gevalletjes)?
Travelmaster is me voor met de Fietsvakantiewiki 8)
Let vooral op de vele "oefen dit eerst thuis of in de Ardennen"-tips.

Voor kleding en vele andere zaken hebben we met zo weinig info niet echt veel tips op dit moment. In Noord Brazilië heb je andere kleing nodig dan in de bergen van Patagonië :idea:
Bekijk de checklist eens: http://wiki.wereldfietser.nl/index.php? ... ijk_advies
Als je nog tijd hebt, dan zou ik een fietsreparatiecursus volgen. In het voorjaar worden ze weer gegeven door de Wereldfietser.
van de bestemming en het vervoer weet ik niets. maar lijkt me verstandig om thuis in nederland al een tijdje met de komplete outfit rond te rijden...als je in een vreemde omgeving ook nog aan de setting van je fiets moet wennen lijkt me zonde van de tijd.

en zorg dat je je fiets door en door kent en dat je bekent bent met diverse reparatie technieken..bv..het Ty-rap systeem... :wink:
Wim schreef:(geen Pasela's :D ).
Huh?

:wink:
Wauw, iedereen bedankt voor de reacties. Ik zal een beetje beter toelichten. Momenteel beschik ik over een koga miyata traveller en ik ga voor zes maanden door zuid Amerika. Ik begin in Uruguay waar ik nog kan geniete van mooie wegen op een zacht heuvelachtig landschap. Daarna trek ik echter richting Paraguay en Bolivia waar ik merendeel niet zal kunnen genieten van verharde wegen. Dus veel zand en veel putten in de weg. Al deze tijd zal mijn fiets zwaar bepakt zijn. Is mijn koga miyata traveller hier voor geschikt of zouvik toch opteren voor een globetraveller of idworx of Santos...in dit proces hou ik natuurlijk ook rekening met mijn budget. Alvast bedankt
Hi Brecht,

HEt klinkt als een leuke trip.
maak even een foto van je fiets.
Dan weet iedereen waar we het over hebben.

Die raad van wim kan zeker geen kwaad. en die van hans ook. een weekendjelimburg is leuk. lk zou zlef gaan stuiteren in marrokko (spanje kan ook maar daar moetje nog wat beter zoeken naar lang onverhard). Meer onverhard en kuilen dna de ardennen. en dan weet je al een stuk beter of jij en je fiets er tegen kunnen.

Alles kan stuk. , en hoe meer spullen je meeneems des te zwaarder je fiets t heeft. (ik denk altijd dat frank van rijn , zoveel reserve spullen nodig had omdat hij zoveel reservespullen bij zich had)..
Als je alleen maar in het warme gedeelte blijft. heb je denk ik niet veel nodig. grammen jagen is een goed idee. Die grammen worden kilo's.

Graaf dit forum uit. de fietsjunks zitten bijvoorbeeld nu in zuidameriak, wat hebben ze bij zich en zo.

we hoeren graag hoe t verder gaat. ik ben jalours
lennart schreef:
Graaf dit forum uit. de fietsjunks zitten bijvoorbeeld nu in zuidameriak, wat hebben ze bij zich en zo.

we hoeren graag hoe t verder gaat. ik ben jalours
inspiratie paklijst van fietsjunks
brechtcycles schreef:Daarna trek ik echter richting Paraguay en Bolivia waar ik merendeel niet zal kunnen genieten van verharde wegen. Dus veel zand en veel putten in de weg. Al deze tijd zal mijn fiets zwaar bepakt zijn. Is mijn koga miyata traveller hier voor geschikt
Dat kan niemand hier of waar dan ook je met zekerheid vertellen. Je fiets (het frame bedoel ik) is er zeker niet eentje voor de lompste dokwerker van twee meter maar als je niet zwaar bent zou het misschien wel kunnen. Proberen dus. Bepak je fiets met alles wat je mee gaat nemen en kom een dagje fietsen in Zuid-Limburg.
Als je veel onverhard gaat fietsen, zeg maar ploeteren over zanderige gravelwegen, dan zul je zien dat je met een asfaltfiets met 32 mm brede banden veel moet lopen naast je fiets. Ik vond de onverharde wegen in Argentinië met een mountainbike met 50 mm brede banden soms nog behoorlijk lastig.
Ik zou kiezen voor 26'' wielen en banden die geschikt zijn voor de wegen die je veel zult aantreffen. Een breedte van 50 mm lijkt me een noodzaak. Overweeg ook voorvering, want onderschat wasbord niet.
Als je veel bagage meeneemt kun je ook denken aan een aanhanger. Ik vond in Argentinië een mtb met een BoB-trailer ideaal.
Afbeelding

Afbeelding