Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Scheeftrekken achterwiel tandem - Forum Wereldfietser

Scheeftrekken achterwiel tandem

Hallo!

Wij zijn trotse bezitters van een tandem. We hebben er al veel plezier van gehad, we zijn er al op naar Praag gereden.

Afbeelding

Sinds onze zoon geboren is fietsen we er ook wel eens op met een fietskar erachter (van chariot, met een as-koppeling).

Afbeelding

Nu hebben we sinds een tijdje last van dat het achterwiel aanloopt tegen het spatbord en dat we de remmen achter niet afgesteld krijgen. Ik heb er eens rustig naar gekeken en nu blijkt dat ons achterwiel scheef staat!!!

We hebben dit laten rechtzetten bij de fietsenmaker, maar na enkele kilometers (zonder fietskar) stond het opnieuw scheef!! Echt vervelend, want het wiel draait dan echt niet vrij. Nu denkt de fietsenmaker dat door het trekken van de kar, het gat in het frame waar de as in zit is uitgerekt. Hij denkt dat er niks meer aan te doen is.... :cry:

Afbeelding

Is dit echt het einde van onze tandem?! Of zouden we dat kunnen laten bijlassen ofzo? Het is toch van staal? Iemand tips of ideeën?

groeten,
Monica Michael en Tobias
Het zou toch niet best zijn als je frame dit niet aankan, uitlubbert enzo. Welk merk is het frame? Zelf jarenlang met tandem en kar met gelijke koppeling rondgereden, zonder problemen. Je zou eventueel een alternatieve koppeling kunnen overwegen, dan trekt het cupje niet meer aan je as maar aan je frame:

http://www.fietsweb.nl/thule-universele ... _H32_2470/

Moet dan natuurlijk wel je wiel weer recht komen. Ik zou eens beginnen met zelf te checken of wat de fietsenmaker zegt klopt, het gat echt is uitgelubberd, of dat het wiel bijvoorbeeld juist aan de overzijde nog niet helemaal achterin het gat zit. Is het wel beschadigd, kan ik me voorstellen dat je een soort van vulbus/stuk kun laten draaien/frezen om het gat op te vullen, of je laat er inderdaad aan lassen (je hebt tenslotte een stalen frame, dus dat kan eenvoudiger dan bij alu).

Roef

PS: schroom ook vooral niet wat foto's te delen hier van de eventuele schade
Het merk van het frame is jan janssen. Ik zal inderdaad zelf het wiel er eens uithalen om te kijken hoe het gat er uit ziet. Dan post ik er zeker een foto van!
Kan het niet zo zijn dat je naaf niet meer in het midden tov de velg staan? Lijkt mij vreemd dat een Jan Janssen dat niet kan hebben.
De fietsenmaker dacht dat toen we terugkwamen na een paar kilometer fietsen, hij heeft het wiel er niet uitgehaald, alleen nog eens rechtgezet. Ik heb daarnet het wiel er even uitgehaald en er lijkt niet veel mis met het gat zelf:

Afbeelding

Maar er is toch iets mis, want als ik het helemaal tot boven in het gat trek zowel rechts als links, dan staat het dus scheef. Als ik het recht zet zit het links niet tot boven in het gat (zoals op de foto hieronder staat het volgens mij recht, logisch dat het zo niet blijft zitten natuurlijk):

Afbeelding

Zou het frame dan verwrongen zijn? wat kan het nog meer zijn en wat zou ik er aan kunnen doen?
@ travelmaster, hoe zou ik dat kunnen controleren?
Lastig. Het wiel trekt niet scheef, het zakt scheef. De achterpadden staan niet meer even hoog. Misschien kan een frame bouwer zoiets richten.
er is een makkelijke manier om dat te controleren
maak een dun draadje (visdraad )aan de pad waar je wiel in valt vast
trek het richting je balhoofd dan om het balhoofd terug via de andere kant richting de ander pad en maak het daar weer vast
neem een schuifmaat of duimstok en meet overal de afstand van draad naar frame op de zelfde plek aan weerskanten
er mag 1 a max 2 mm verschil zijn is het meer dat is dan niet goed
wat je ook nog kan doen is je wiel er uit en een lange (1m )staaf of liniaal in je pads leggen als je er overheen kijkt zou je duidelijk verschil moeten zien als het vervormt is (leg ik dat goed uit zo ??)
succes
beste M, M en T,

ik denk: bekijk ook eens aan de andere kant hoe de as in 'het gat' ('pad', soms 'pat' of anders 'uitvaleinde') gemonteerd zit. mogelijk zit de as daar ook niet tot bovenaan aansluitend in het gat en dan zou het (achter)frame niet persé scheef hoeven te zijn.

een manier om rechtheid te controleren lijkt me (ik ben geen fietsenmaker of bouwer) een lang draadeind (bijvoorbeeld M8 van een meter lang van de bouwmarkt) in de plaats van de achternaaf/achterwiel te monteren (aan beide kanten met 2 moeren op de pad vastklemmen en daarbij de achtervork niet uitbuigen) en aan beide kanten een eind te laten uitsteken. dan kun je van achteren van een afstandje langs de fiets kijken en proberen te zien of bijvoorbeeld zitbuis+zadelpen haaks staat op het draadeind.

of er mee naar de fietsenmaker waar de fiets vandaan komt of naar een framebouwer.

en het zou m.i. vreemd zijn als zo'n (merk)frame van de belasting van een flinke fietskar op deze manier scheef zou zijn. kan ik me niet voorstellen dat de ene pad hierdoor of 'zo maar' hoger komt te staan dan de andere pad.

'my 2 cents'

succes! hoogframe
beste bodhi,

je eerste manier met een draad door de padden en om het balhoofd is om te checken of er zijwaarts, in de lengterichting van de fiets en het frame, een verbuiging oid is.
je methode met de liniaal is wat ik ook bedoel met het draadeind. de fiets moet daarbij, lijkt me, op zijn kop staan (anders valt de liniaal er uit). hiermee check je of er dwars op de lengterichting van de fiets iets aan de hand is.

groet! hoogframe
beste bodhi,

je eerste manier met een draad door de padden en om het balhoofd is om te checken of er zijwaarts, in de lengterichting van de fiets en het frame, een verbuiging oid is.
je methode met de liniaal is wat ik ook bedoel met het draadeind. de fiets moet daarbij, lijkt me, op zijn kop staan (anders valt de liniaal er uit). hiermee check je of er dwars op de lengterichting van de fiets iets aan de hand is.

groet! hoogframe
klopt
maar ik verwacht dat mensen dat ook zelf wel begrijpen
en mijn eerste methode is inderdaad voor zijwaartse verbuiging
maar als je controleert doe je alles toch ?
ook kijken of er geen plooien of breuk in de framebuizen zit
wat mij wel opvalt is dat er op het achterpad geen fijn verstelschroef zit
deze zitten er wel vaak op
zeker bij stalen frames ,zodat je het wiel ook daar mee kan uitlijnen
onze vorige tandem had dat ook
je kan ook je tandemwiel in een andere fiets proberen
als je het zelfde probleem daar ook heb is het dus het wiel
lijkt mij
Kun je je wiel eruit halen, en anders om terug erin zetten? Met andere woorden, "verkeerd". Dus met je casette links in plaats van rechts.

Indien ja. Waar zit nu de fout, welke kant loopt het vast? Indien het nu aan de andere kant is, dan zit het probleem hem in je wiel. Zo niet, dan zit het probleem buiten je wiel. Mogelijk het frame.
Volgens mij is op de laatste foto te zien dat je linker pad inderdaad verwrongen is. het is op de foto niet goed te zien, maar het lijkt alsof de verticale buis net boven het pad iets geknikt is (deukje in de buis aan de achterkant net boven de pad)

als dit zo is, zou het betekenen dat je linkerpad iets verdraaid zit ten opzichte van het rechterpad. Dit zou veroorzaakt kunnen zijn door de koppeling van de kar.

twee oplossingen:

gat in rechterpad zoveel uitvijlen tot je wiel weer recht staat
gat in linkerpad bovenin opvullen (lastig)

Ik zou het rechterpad met een vijl bijwerken in de juiste richting tot je wiel weer recht staat.

En je kar niet meer aan de as zelf vast koppelen, maar de eerder genoemde optie met frame bevestiging gebruiken.
Travelmaster begon bij het begin, ga met je achterwiel naar een goede fietsenmaker en vraag of hij wil kijken of de velg in het midden zit ten opzichte van de naaf.

Zo niet goed laten zetten, zo ja dan de paden van het frame laten controleren of ze niet krom zijn.
Als die 2 het niet zijn eventueel als makkelijke en goedkope oplossing de velg in het midden van het frame laten zetten ipv van de naaf...

Vijlen/opvullen van t frame is een teun de beun oplossing :roll:
Travelmaster schreef:Kan het niet zo zijn dat je naaf niet meer in het midden tov de velg staan? Lijkt mij vreemd dat een Jan Janssen dat niet kan hebben.
Sorry, jij begon wel bij t begin :wink:
bodhi schreef:wat mij wel opvalt is dat er op het achterpad geen fijn verstelschroef zit deze zitten er wel vaak op zeker bij stalen frames ,zodat je het wiel ook daar mee kan uitlijnen onze vorige tandem had dat ook
Zoals je al zegt: stalen tandems hebben nog weleens een uitlijnschroef, aluminium tandems hebben die eigenlijk nooit. De getoonde Jan Jansen heeft verticale uitvaleinden, waarmee het wiel automatisch op de juiste plaats komt. Tenzij het frame verbogen is óf het wiel zelf scheef is geworden.
bodhi schreef:je kan ook je tandemwiel in een andere fiets proberen als je het zelfde probleem daar ook heb is het dus het wiel lijkt mij
Dat kan lastig worden als het een wiel met een echte tandemnaaf van 140 of 145 mm is ......
Travelmaster schreef:Kan het niet zo zijn dat je naaf niet meer in het midden tov de velg staan? Lijkt mij vreemd dat een Jan Janssen dat niet kan hebben.
Lijkt mij niet zo vreemd. Het gaat - gezien de foto's - om een stalen tandemframe, waarvan te betwijfelen is of Jan Janssen dat zelf heeft gemaakt. En dan nog: de zware belasting van een fietskar kan deze slijtage m.i. wel veroorzaken. Gezien de naven (Sakae) zou het me niet verbazen als deze tandem pakweg 15 tot 20 jaar oud is. Dan is slijtage niet geheel onwaarschijnlijk, lijkt mij zo.
Wat is die lelijke knik net boven die achterpad?

Afbeelding

Ik denk dat je daar eens naar moet kijken... Tenzij dit gewoon een vertekend beeld geeft.


Mvg,

Koen
Mr. Z schreef:
Travelmaster schreef:Kan het niet zo zijn dat je naaf niet meer in het midden tov de velg staan? Lijkt mij vreemd dat een Jan Janssen dat niet kan hebben.
Sorry, jij begon wel bij t begin :wink:
Hihi. Overigens kun je dat zelf ook checken: zet je wiel er andersom in. Met een voorwiel gaat dat makkelijker, maar als je de ketting even verwijderr heb je ook niet teveel last van de derailleur.

Ik kad het een keer bij mijn racefiets. 5 minuten werk voor de fietsenmaker. Laten we hopen dat dat het is.
Zo van een afstand valt er eigenlijk niet veel over te zeggen. Het kan iets met het frame zijn, maar niet noodzakeljk als gevolg van die kar (geen andere schade, geen scheurtjes?). De andere mogelijkheid is dat er iets met het wiel is. Ik denk dan aan de naaf. Dit is een oude en niet heel dure tandemnaaf, en tandemnaven hebben zeker achter een heel zwaar leven. Zit er geen speling op de lagers, en is de as niet gebroken?
De oplossing moet komen van een vakman, al was het maar omdat sommige mogelijke oorzaken tot gevaarlijke ongelukken kunnen leiden. Dat betekent een framebouwer die ook nog wielen kan bouwen. Stalen frames zijn vaak wel te repareren, en wielen kunnen vervangen worden, maar voor allebei heb je een echte vakman nodig. In Nederland denk je dan aan Marten Gerritsen/m-gineering, in Belgie aan Vlerick.