Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fatbike - Pagina 12 - Forum Wereldfietser

Fatbike

1359 berichten
Paar weken geleden zag ik deze fiets + banden in Copenhagen. Betreft een Ground Control 26 x 4.6!!!
Ik had nog nooit van het begrip fatbike gehoord, mijn breedste banden meten nog niet de helft, deze curiositeit daarom op de foto gezet. Pakje sigaretten om de grootte te illustreren.

http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... ousPage=lr

(op MP, omdat het mij niet lukt foto's op WF te downloaden!)
mikefiets schreef: Ik had nog nooit van het begrip fatbike gehoord, mijn breedste banden meten nog niet de helft, deze curiositeit daarom op de foto gezet. Pakje sigaretten om de grootte te illustreren.
Ah dan heb ik ook nog wat plaatjes! Een Surly Nate 26 x 4.0 vs Conti grandprix 4season 28mm:

Afbeelding


Hier het hoogteverschil met een Marathon Supreme 2.0:

Afbeelding


En hier vier op een rij: een racer, mtb, trekking en een fattie:

Afbeelding
Yopie schreef: Mooie route! Het begint wel steeds meer te kriebelen, krijg er zin in!

Zouden de kriebels zijn uitgewerkt? en Yopie ons iets te vertellen hebben?
ik ben eigenlijk wel benieuwd wat en of ze heeft gefietst :roll:
jasmon schreef: Zouden de kriebels zijn uitgewerkt? en Yopie ons iets te vertellen hebben?
ik ben eigenlijk wel benieuwd wat en of ze heeft gefietst :roll:
:D

Ja, ben sinds kort weer terug in SE en was een leuke tocht, leuker dan verwacht, zelfs de Afsluitdijk was lekker trappen. :)

Zal later een verslagje posten, plaatjes erbij wordt moeilijk want ze zijn niet echt spectaculair.
Yopie schreef:
Zal later een verslagje posten, plaatjes erbij wordt moeilijk want ze zijn niet echt spectaculair.
maar je bike wel
jasmon schreef:
Yopie schreef:
Zal later een verslagje posten, plaatjes erbij wordt moeilijk want ze zijn niet echt spectaculair.
maar je bike wel
okee, de plaatjes komen er ook aan :)
Het beloofde verslagje van een rondje NL met de fatbike, de bedoeling was vnl offroad maar het werd ook veel asfalt.

Start was in Zandvoort, daarna langs de kust omhoog, over de Afsluitdijk, door friese schapen naar Lauwersoog, door Groningen, Drenthe, stukje Duitsland, Overijssel, Gelderland, weer een stukje Duitsland, tot Venlo in Limburg, vervolgens door Brabant naar Dordrecht, DenHaag en daarna door de duinen weer terug naar Zandvoort en Amsterdam.

En zoals eerder gezegd: was leuk! leuker dan ik had verwacht. Zelfs de Afsluitdijk was lekker trappen, heb daar nog op de dijk in het gras gefietst (ja dat moet wel met een fatbike) maar ging al snel naar 't gladde asfalt. Heb zeehondjes gespot bij Petten, talloze pompoenuitstallingen in Friesland gezien, weinig koeien maar des te meer schapen gezien (en vooral door hun stront gereden), vond vooral Twente mooi, de Achterhoek, veel kleine dorpjes waar ik de namen niet meer van weet, 't oude Dordrecht en ook DenHaag bij nachtlicht maar waarschijnlijk kwam dat ook door de gids. :wink:

Veel aardige mensen ontmoet, zoals een vrolijke meid die aan mtb-strandraces deed en nuttige strandfiets-tips gaf, een Duitser die een middagje meefietste en steeds van fiets wilde ruilen, een vrouw die de frametas met kleine appeltjes vulde en een jongen die graag een fatbike wilde maar nog de nodige twijfels had. Maar toen we even van fiets ruilden was de twijfel gelijk verdwenen. :D

De fatbike kreeg wel erg veel bekijks, dat was wel even wennen, vooral de eerste dag in noord Holland was het bar (zondag, mooi weer, strand, duinen). Iedereen had wel een opmerking, een vraag of wilde even in de band knijpen.
Als ik bv fietsers inhaalde kreeg ik vaak de vraag: 'Is dat niet zwaar trappen?' Dan zei ik maar: 'Heeeeel zwaar, maar ik moet helaas snel verder, hejdå!' en stampte er weer vandoor. :D

Had voor op 't asfalt de banden knoerthard opgepompt dus rollen wilde ie wel, hij maakt alleen met die dikke noppen een soort brommergeluid dus veel fietsers keken vaak saggerijnig om. Maar als men dan de fatbike zag kwamen al snel de zogenaamde lollige monstertruck-opmerkingen.

En vaak de vraag waarom ik juist met deze fiets rondsjouwde, ja daar wist ik niet zo goed antwoord op. Gewoon omdat het kan?

Kreeg ook een paar keer te horen dat 't wel een erg mannelijke fiets was, met een nogal militair uiterlijk. Nu moet ik zelf altijd lachen als ik de fiets zie dus heb maar gezegd dat het in Zweden heeeeel normaal is dat vrouwen op fatbikes rondrijden, bijna elke vrouw heeft er eentje. :lol:
En blijkbaar verwachtte men een stoere kerel in een camouflage pak want vaak als ik uit de winkels kwam keek men heel verbaasd als ik met m'n smalle figuurtje en een paars shirtje naar de fiets liep.
Dit soort reacties ben ik in Zweden nog niet tegengekomen, heb ook veel moeten lachen.

Minder leuk was met dikke noppen door de vele zachte schapenstront rijden. In het begin was het niet erg, al die lieve schaapjes en het geurt best lekker .. Maar al gauw zat de bagage en vooral de frametas onder de groene drek en daarna was het mijn beurt: de brede banden knalden steeds de shit omhoog en nu ben ik blond maar was dus al heel snel groenbruin. Bij het Lauwersmeer dacht ik mezelf en de fiets te wassen door bij een strandje het water in te rijden maar helaas was dat water blauwgroen van de smurrie. Dus daarna was ik een schapenshitsmurf. :( :D

Het offroad-fietsen vond ik zelf een beetje tegenvallen, wel mooie stukken gezien maar het waren vnl makkelijke bospaden, wat zand, wat graspaden en dan heb je het wel gehad. Ben denk ik te veel verwend.
Sommige stukken heb ik niet solo gefietst maar zodra ik alleen was ging ik toch gelijk weer op zoek naar asfalt. Vond het nl toch leuker om door dorpjes te rijden, huizen en mensen te bekijken, lekkere dingen te proeven, weer eens Nederlands te praten en om mensen te verbazen met die vette fiets was soms ook grappig.

Had ook mooi weer, de laatste paar dagen minder maar dat mocht de pret niet drukken.

En Leoprodeo: heb de TNNZ-route niet helemaal gevolgd maar het was een erg mooie route. Stil, weinig mensen gezien, mooie bospaden, soms zwaar door graslandjes trappen, soms met een 10m verderop liggend mooi asfaltweggetje haha, was erg fijn om zo NL te leren kennen.
Dankjewel Leo en alle anderen die aan de route hebben meegeholpen.

Nog m'n paklijst voor wie 't leuk vind.
Totale bagage (ex tassen, eten/water) was circa 5.4 kg:
. tentje, slaapzak, matje 2000 gram
. kleding (incl wat ik aan had) 1800g: 2 lange sportbroek, 2 tshirt, 1 lang shirt, 1 dun fietsvestje, 1 dikker fietsvestje, 1 paar sokken, 2 paar enkelsokken, 3 stringetjes, korte fietshandschoenen en een muts (ben gewend die mee te nemen maar was hier totaal niet nodig)
. gereedschap/pompje 210g
. toiletartikelen 125g: tandpasta/borstel, haarborstel, shampo, haar elastiekjes, handdoek
. extra 1225g: camera, mobiel, geld, pinpas, ID, rijbewijs, kaart, GPS, e-reader, USB stekker, wat EHBO, fietslamp voor op stuur/helm/hoofd, extra hoofdlampje, achterlampje, een pen, vork, zakmes

Dan nog twee petflesjes water, eten, een helm en vast nog iets wat ik ben vergeten. Had geen kookspullen, dat heb je in zo'n klein landje ook niet nodig want op elke hoek is een chinees of een AH, wel zo makkelijk. En ook geen regenkleding want mijn motto is: als je maar hard genoeg trapt droog je vanzelf.

Zal later wat plaatjes posten, ben nog even aan het worstelen met de pc en tinypics .. grommmgromm
Woord van de dag: schapenshitsmurf!

Is zo'n klein spatbordje dat je met elastiekjes aan de onderbuis bindt geen optie? Je kunt het ook van een opengesneden petfles maken... Geen gezicht, wel functioneel?
Travelmaster schreef: Is zo'n klein spatbordje dat je met elastiekjes aan de onderbuis bindt geen optie? Je kunt het ook van een opengesneden petfles maken... Geen gezicht, wel functioneel?
Tis wel een idee ja .. en een petfles is nog wel te vinden ..

Ik had toen de pech dat het nogal zompige stront was, zacht door de regen. Zolang je onverhard rijdt is er weinig aan de hand maar zodra je over klinkers gaat knalt de shit van de noppen los. Frame en frametas worden dan 't eerst geraakt, en dit hoeft ook nog niet erg te zijn maar op 't Friese kustpad moet je vaak bij de schapenhekjes manouvreren, soms de fiets eroverheen tillen en zo krijg je de groene smurrie op je handen, broek, shirt, camera, petflesje, je veegt wat over je wang, krabt wat door je haar, eet een broodje wat verdacht veel naar schaap smaakt.

Maar heb weer wat geleerd en regenkleding kan misschien toch wel handig zijn? :wink:

Bij dit plaatje kun je misschien voorstellen wat er gebeurt als dit door klinkerstenen losknalt. En dit is alleen nog maar zand, schelpen en een beetje stront:

Afbeelding
Afbeelding

Vorige week met mijn pugsley in het lake district geweest. Wel wel heftig met die storm. Mijn tentje (MSR Hubba Hubba) heeft wel stand gehouden in de storm met windstoten tot 120 kmh. Er waren wel veel 'bike and hike' stukken - en heb mijn regenoverschoenen stuk gelopen. Veel regen en elk stroompje werd een rivier. Wel blij met mijn fatbike maar hij is wel erg zwaar als je 400 meter omhoog moet klimmen/tillen en duwen, berg af des te meer fun.
Plaats binnenkort wat meer pics.

gr,
Patrick
Pat schreef: Wel blij met mijn fatbike maar hij is wel erg zwaar als je 400 meter omhoog moet klimmen/tillen en duwen, berg af des te meer fun.
Begrijp je helemaal Pat! heb ook al heel wat gegromd en gezucht. Maar je wordt er wel warm van. :wink:

Ben benieuwd naar je ervaringen en plaatjes! natuurlijk. :)
De beloofde plaatjes :)

Afbeelding
één keer raden waar dit is ..

Afbeelding
keurige rijtjes boerenkool, dit moest op de foto want waar ik woon ligt dat alleen als kerstdecoratie op tafel :)

Afbeelding
een nog schone zwarte pugs ..

Afbeelding

Afbeelding
Drenthe of toch Duitsland?

Afbeelding
Duitsland of Drenthe?

Afbeelding
mooie bospaden

Afbeelding
geloof dat dit ehm .. Cuijk was?

Afbeelding
een vertrouwd beeld voor een Zweed maar dat bordje, nee dat had ik nog nooit eerder gezien :D Afbeelding

Afbeelding
De fatbike tovert vaak een glimlach of een dikke grijns en daar paste dit mannetje prima bij ..
mooie foto's !
Inderdaad, mooie foto's Yopie.
jasmon schreef:mooie foto's !
Friso* schreef:Inderdaad, mooie foto's Yopie.
Ah fijn. :)

Ik twijfelde ook omdat ik niet echt geschikte fietsfoto's heb, heb meer foto's genomen van dingen waarover ik me verbaasde, meer het verschil tussen Nederland en Zweden, zoals ik 't op dat moment op de fiets ervaarde.

In Nederland is het heel gezellig en ook mooi fietsen maar o wat zit het in een strak keurslijf: de vele asfalt fietspaden, de hekjes, afrasteringen en al die (in mijn ogen) vaak onzinnige verkeersborden. Alsof men zelf niet meer kan/mag nadenken en overal voor gewaarschuwd moet worden.
Zoals die duizenden bewegwijzeringsfietsbordjes*, genummerd en o zo keurig braaf (*Travelmaster, is dit een nederlands woord? :wink: ).
Ik viel ook bijna van m'n fiets bij het zien van automatische verzinkbare verkeerspalen in de duinen (waarvoor is dat?? voor de koeien ofzo?), van kaartjesautomaten midden in natuurparken en aftellende fietsstoplichten (om het tellen te oefenen?).

En waar zijn trouwens al die koeien gebleven? Friesland is toch groen gras met zwart/witte koeien, nu stonden al die weilanden leeg ..

Maar daar heb ik dus vnl foto's van gemaakt, dus niet van een mooie kerk, stadsplein of offroadweggetjes maar van verkeersborden en kaartjesautomaten. Beetje raar ja :D

Hieronder nog wat plaatjes om een beetje mijn offroad-verwendheid te verklaren/rechtvaardigen: een stukje Zweeds trollenbos met rotsen, omgevallen bomen, een zoek-het-zelf-maar-uit pad en natuurlijk de pugs. :wink:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Travelmaster schreef:Woord van de dag: schapenshitsmurf!
Ahhh zoiets als JOPPIE-SAUS :lol:
ik trek mijn opmerking dat je mooie foto's had gemaakt in NL weer in :lol:
55er schreef: Ahhh zoiets als JOPPIE-SAUS :lol:
joppie-saus?? wat is dat nu weer? :D

nu heb ik wel twentse kozakken, brabantse chocoladebollen, fries suikerbrood, hopjesvla, kibbeling, een raar soort frikandel, gerookte ossenworst, groningse ouwewijvekoek, pepernoten, drents bakleverworst, de grootste gehaktbal van Nederland en grote hoeveelheden appeltaart, limburgse vlaaien en stroopwafels gegeten maar joppie-saus? heb ik dat vergeten te eten? :shock:
[offtopic] joppiesaus [\offtopic]
Waar in Zweden is dat moois van je foto's te vonden Yopie ??

Gr Leo