door
math » za 01 nov, 2014 22:16
JaapG schreef: .. Netjes en consequent doen en je bladen blijven altijd goed.
En na hoeveel km dit is weet ik niet
. Ik weet wel dat 500 of 1000 km hier niets mee te maken heeft. Koop een kettingmeettooltje en gebruik dat (of een schuifmaat).
Het wisselen van de ketting om de x km is om inslijten van de ketting op de de cassette te vertragen. Daarmee bespaar je geld, want een nieuwe cassette kost ongeveer het dubbelen van een nieuwe ketting. In tegenstelling tot wat JaapG zegt, slijt die cassette ook en bovendien ongelijkmatig: de binnenste kransjes veel; de buitenste kransjes weinig. Slijtage is een éenrichtingsproces. Je zult dus merken dat, na het opleggen van een nieuwe ketting, de ketting kan doorslaan op de middelste kransjes. Door kettingen periodiek te wisselen doe je langer met één cassette. Mijn ervaring is dat ik na twee of drie kettingen mijn cassette moet wisselen
Mijn kettingslijtage is afhankelijk van waar ik rijd. In het winterseizoen op de MTB verslijten mijn kettingen (tot 0.75% oprek) in 2000 km. Dat komt vooral door de natte en modderige paden. In droge omstandigheden, bv. op de Great Divide route of door door de woestijnen van Arizona en Utah, doe ik wel 4000 km met een ketting. Op verharde wegen met een racefiets minstens 6000 km. Je moet de keren dat je wisselt dus laten afhangen van de slijtage. Voor een MTB in het winterseizoen zou ik 1000 km aanhouden.
Of je er goed aan doet om een ketting in petroleum of een ander oplosmiddel te spoelen, is één van die kwesties waar wel nooit consensus over zal komen. Sheldon Brown noemt het "a religious question", zie
http://sheldonbrown.com/chains.html . Het is zeker dat je door onderdompelen nooit al het vuil tussen de schakel kunt wegspoelen, net zomin als je zonder afwasborstel een bord goed kunt schoonspoelen onder de kraan. Bovendien moet je daarna zeker nieuw smeermiddel aanbrengen. Ik geloof daarom in het advies Mark Pippin, productie manager van SRAM (in
http://forum.ctc.org.uk/viewtopic.php?f ... n&start=30) :
Cleaning of chains. The reason why we do not suggest leaving chains in a solvent tank is because it takes out all the lube between the pin and the inner plates. If we could make sure that people would then use a liquefied grease, then let it cool, we might suggest that people clean chains in a solvent tank. This is how we do it at our factory. We recommend that the user use cleaners that only attack the outer surfaces of the chain to take away the dirt and grime then re-lube. I personally have only used a rag to clean my chains for years and stay away from solvent tanks and jet washers. It's cheaper to replace a 10-15 dollar chain than it is to replace a Ti cog set and an XTR chainring set!
Ik weet dat er op dit Forum mensen zijn alle adviezen vanuit de fiets-industrie wantrouwen; sterker nog : meteen het tegendeel doen. Ik vind het uitgebreide commentaar van Mark Pippin heel geloofwaardig en als je er vertrouwen in hebt is een poetslap langs de buitenkant en af en toe een druppel olie voldoende. Dat bespaart je een heleboel kopzorg.