Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Oversteek pyreneeen - Forum Wereldfietser

Oversteek pyreneeen

Hey,

Ik reis in april van malaga naar antwerpen.

Ik moet de pyreneeen oversteken.

Heeft iemand een aanrader(route) om de pyreneen over te steken?


ik was aant denken aan tourmalet, omwille legendarisch, maar als er betere opties zijn hoor ik het graag (uitzicht, mogelijkheid om wild te camperen etc)

ik heb reeds veel grafieken over hoogtemeters etc gevonden op net maar zo graag advies hebben vanuit een wereldfietsstandpunt

bedankt!

mvg
jan
Ik zou zeker de Tourmalet op fietsen maar niet om de de Pyreneeën naar Spanje over te steken. De grote cols aan de Franse kant lopen oost/west.
Ik heb geen trekervaring met de fiets over de pyreneen, wel met de auto en kajaks op t dak en de fiets achterin. Ik zou andorra afraden.
Erg mooi vind ik de weg van puigcerda naar prades (maar das ook al en tijd geleden). de riching is niet wat je wil denk ik.

Mooi plan, ik ben jalours , en het staat al een tijd bij mij op de todolijst (in t voorjaar van zuid naar noord door europa. of in de herfst de andere kant op.
Jan B schreef:Ik reis in april van malaga naar antwerpen.
Ik moet de pyreneeen oversteken.
Heeft iemand een aanrader(route) om de pyreneen over te steken?
Aan welke kant globaal wil je oversteken? Ga je langs de Mediterraneé of langs de Atlantische kust?
Ik heb geen ervaring met de Pyreneeën maar mijn tactiek is vrjiwel per definitie dat ik het kleinste weggtje neem dat ik op grond van helling, hoogte en wegdek nog aandurf. Dat vind ik fijner dan de grootste weg die ik op grond van druk razend verkeer nog aandurf. Ik geloof dat alle passen stuk voor stuk op stretview staan en veel zijn het erg niet. Dus neem eens een kijkje.
Jan B schreef:Hey,

Ik reis in april van malaga naar antwerpen.

Ik moet de pyreneeen oversteken.

Heeft iemand een aanrader(route) om de pyreneen over te steken?


ik was aant denken aan tourmalet, omwille legendarisch, maar als er betere opties zijn hoor ik het graag (uitzicht, mogelijkheid om wild te camperen etc)

ik heb reeds veel grafieken over hoogtemeters etc gevonden op net maar zo graag advies hebben vanuit een wereldfietsstandpunt

bedankt!

mvg
jan
Bedoel je de Pourtalet? Een mooie pas! Daarna kun je in Frankrijk de Tourmalet doen.
Aan welke kant globaal wil je oversteken? Ga je langs de Mediterraneé of langs de Atlantische kust?


geen flauw idee, ben in de beginfase van de reis te plannen, zal afhangen van welke tips ik zoal krijg en info die ik vind, mezelf kennende zal de route onderweg ook nog veranderen, ik fiets steeds met een autokaart en nooit met een thematisch routeboekje, lokale 'fietsroutes' langs rivieren en kanalen durf ik wel eens te volgen als het zo uitkomt....
Jan B schreef:Hey,

Ik reis in april van malaga naar antwerpen.

Ik moet de pyreneeen oversteken.
Deed ooit Sevilla - Torhout W-VL. via de Benjaminse. De gebruikte oversteek is de lichtste van die welke ik fietste.

Ik deed o.a. ook de Hispaniaroute (Malaga - Pau) van Kees Wisse. De doorsteek was via de col Pierre Saint-Martin naar Arette. Het deel van Isaba naar Arette vond ik het mooiste van alle overgangen die ik deed. Wel behoorlijke klim.

De minst mooie die ik reed was Roncesvalles - St Jean Pied de Port. Misschien slechts een gevoel omdat deze weg zeer druk bereden was.
Hou er rekening mee dat menig Pyreneeën-col in april nog gesloten zal zijn vanwege de sneeuw. Bergen als de Tourmalet en Aubisque gaan normaal gesproken pas half/eind mei open. De eerder genoemde Pourtalet is wel het hele jaar open.

Dat terzijde, je kunt er een paar hele mooie (Tour)cols fietsen, vanuit Spanje gezien bv Pourtalet - Aubisque - (Lourdes bezoeken) - Tourmalet - Aspin. Het is een route met genoeg campings maar wildkamperen zal ook geen probleem zijn.
Zelf heb ik deze route in juni gefietst maar dan richting Spanje. Heb alleen de Tourmalet overgeslagen wegens een slechte dag, en de Aubisque daarop ook nog eens gesloten vanwege onderhoud aan het wegdek :( De Aspin maakte echter veel goed en de oversteek via de Pourtalet is een mooie. Gevarieerd en bovendien een aantal winkeltjes en restaurantjes bovenop aan de grens.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
ziet er goed uit, bedankt!
Jan B schreef:Aan welke kant globaal wil je oversteken? Ga je langs de Mediterraneé of langs de Atlantische kust?


geen flauw idee, ben in de beginfase van de reis te plannen, zal afhangen van welke tips ik zoal krijg en info die ik vind, mezelf kennende zal de route onderweg ook nog veranderen, ik fiets steeds met een autokaart en nooit met een thematisch routeboekje, lokale 'fietsroutes' langs rivieren en kanalen durf ik wel eens te volgen als het zo uitkomt....
Misschien moet je toch eens hier kijken http://www.cyclingeurope.nl/routes/andalusie/index.php

De route van Benjaminse van Barcelona (Girona) naar Andalusie (o.a. Malaga) is heel mooi en afwisselend. Rustige wegen, over oude spoorbanen en mooie kleine stadjes. Je gaat de Pyreneeën over in het oosten. Dat is geen hoge klim waar je in april ook over kan. De route is ook op GPS te downloaden maar ik zou zeker het gidsje kopen voor de achtergrond informatie over de streek waar je door komt en de verblijfsmogelijkheden.

Ronald van der Perk
Ronald van der Perk schreef:De route van Benjaminse van Barcelona (Girona) naar Andalusie (o.a. Malaga) is heel mooi en afwisselend.
Veel Pyreneeënpassen zijn lager dan de overnachtingsplaatsen in de omgeving Cuenca-Teruel. Albarracin is bv 1700 m en ligt niet eens op de top. Die is net tegen de 2000 m. Je kunt daar in April dus frisse nachten verwachten met nachtvorst. In juli hadden we er ook nachten van 7 graden.
Bij de Pyreneeën start je wel lager misschien.
Als je oostelijk de Pyreneeën over wilt steken en nog wat mooie cols wilt beklimmen, zou je over de Bonaigua kunnen gaan (2072m) en dan aan de Franse kant over de Menté, Portet d'Aspet, Col de la Core, Col d'Agnes, Port de Lers en dan vanuit Tarascon / Foix verder. Stuk voor stuk mooiere klimmen dan de Tourmalet.
Bocky schreef:Als je oostelijk de Pyreneeën over wilt steken en nog wat mooie cols wilt beklimmen, zou je over de Bonaigua kunnen gaan (2072m) en dan aan de Franse kant over de Menté, Portet d'Aspet, Col de la Core, Col d'Agnes, Port de Lers en dan vanuit Tarascon / Foix verder. Stuk voor stuk mooiere klimmen dan de Tourmalet.
Ik denk dat in april nog veel passen gesloten zijn.

Ronald van der Perk
De Bonaigua houden ze volgens mij open ivm de wintersporters. Aan de franse kant kan het inderdaad tot eind mei zomaar dicht sneeuwen.
Lees ook even mijn verhaal uit 2000. Ik stak over via de Pierre St. Martin.

http://marcz1.home.xs4all.nl/REIZEN/rei ... geles.html