Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Spaakdikte - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Spaakdikte

Na een weekje forumpauze, lees fietspauze nu relaxed alle berichten gelezen, wat een ervaringen, ideeën, inzichten! Dank.
Nog steeds op zoek naar de oplossing, mijn oplossingen tot nu toe: dikke spaken of 40 spaaks wielen, als ik die kan vinden ergens. Futurumshop gevraagd....
Maar, alles heb ik gelezen en ik zal mijn wonden likken en mijn fietsenmaker, sinds zijn jeugd, vragen om de spaken goed te spannen, dan proberen we een proefrondje en hopelijk is de afslankcursus ook actief.
supermario schreef:Wiel moet altijd na spaken met de handen belast worden zodat de spaken zich kunnen zetten je moet ook tijdens het spaken de nippels beetje vet geven.

daarna moet je de spaken in de juiste richting buigen. Als je het wiel hebt gespaakt op bv 900 nw dan zal je zien dat het wiel na belasting plotseling ongeveer 200/300 nw is afgenomen. Dit is wat er gebeurd tijdens het fietsen en krijg je dus problemen.
Om één en ander visueel een beetje te ilustreren : http://www.youtube.com/watch?v=3fwVBuhwS54
Vanaf 04:25 ...
Leuk filmpje dat op zijn minst illustreert dat het wel wat werk is.
Wel raar dat hij er eerst "speciaal spul" op de schroefdraad doet en later het borgmiddel eroverheen. Dat speciale spul zal geen olie zijn denk ik. Lijnolie is handiger want het smeert een aantal dagen en wordt dan harder, en is toch nastelbaar als het moet.
Op het laatst: Ik zou de spaak niet zo met zo'n metalen tang aanpakken.
Ik heb met het vlechten toch wel meer moeite altijd. Hij doet het duidelijk vaker :D
De opmerkingen onder het filmpje zijn ook wel leuk :D
Headley schreef:
supermario schreef:Wiel moet altijd na spaken met de handen belast worden zodat de spaken zich kunnen zetten je moet ook tijdens het spaken de nippels beetje vet geven.

daarna moet je de spaken in de juiste richting buigen. Als je het wiel hebt gespaakt op bv 900 nw dan zal je zien dat het wiel na belasting plotseling ongeveer 200/300 nw is afgenomen. Dit is wat er gebeurd tijdens het fietsen en krijg je dus problemen.
Om één en ander visueel een beetje te ilustreren : http://www.youtube.com/watch?v=3fwVBuhwS54
Vanaf 04:25 ...

Vraag: hoe ga je om met de lijnolie: deze wordt hard na koken: hoe doe je dit dan in de praktijk, waar kun je het kopen?
veldfiets schreef:
Headley schreef:
supermario schreef:Wiel moet altijd na spaken met de handen belast worden zodat de spaken zich kunnen zetten je moet ook tijdens het spaken de nippels beetje vet geven.

daarna moet je de spaken in de juiste richting buigen. Als je het wiel hebt gespaakt op bv 900 nw dan zal je zien dat het wiel na belasting plotseling ongeveer 200/300 nw is afgenomen. Dit is wat er gebeurd tijdens het fietsen en krijg je dus problemen.
Om één en ander visueel een beetje te ilustreren : http://www.youtube.com/watch?v=3fwVBuhwS54
Vanaf 04:25 ...
ps. wat bedoelt de schrijver dezes met: 'spaak met de handen belasten' en 'in de juiste richting buigen'?
Dat zie je m.i. duidelijk in het flimpje. De wielbouwer daar verricht een aantal verschillende handelingen met de handen.
De man heet Ernie Frieke. Tijdens Bike motion mee gesproken hij is 44 jaar en spaakt al wielen van af zijn 15e jaar. Hij heeft een eigen zaak Bike Boosting waar hij 2 dagen in de week werkt. Hij is gespecialiseerd in wielen spaken en naaf revisie. Daarnaast is hij van beroep leraar wiskunde, werktuigbouwkunde en fijn mechanica.

Mario
supermario schreef:De man heet Ernie Frieke. Tijdens Bike motion mee gesproken hij is 44 jaar en spaakt al wielen van af zijn 15e jaar. Hij heeft een eigen zaak Bike Boosting waar hij 2 dagen in de week werkt.
Ook de uitleg op zijn website vind ik erg goed. Maar de prijzen die hij vraagt vind ik dan weer een pak minder leuk.

Renaat
Ave Gone schreef:
supermario schreef:Wiel moet altijd na spaken met de handen belast worden
de nippels beetje vet geven.
daarna moet je de spaken in de juiste richting buigen.
900 nw
Mario bedoelt waarschijnlijk:
* Het zgn "kraken" van het wiel.
* Lijnolie ipv vet (lijnolie hardt uit en verhindert losgaan van de nippels, vet smeert en dat is juist niet de bedoeling)
* Het zetten van telkens een spakenpaar door er met de hand in te knijpen
* 900 Newton (ca. 90 kilogramkracht ofwel kgf). Ik het op raad van Marten Gerritsen overigens een wiel gespaakt met een spaakspanning van 140 kgf, gemeten met een Park Tool spaakspanningsmeter.

Het bouwen van een goed wiel is vakwerk dat niet alle fietsenmakers beheersen. Zeker voor een zwaar persoon die met vakAntiebagage fietst en af en toe (of vaak) flink kracht zet is een goed gebouwd achterwiel (waar twee-derde van het gewicht op rust) noodzakelijk.

2000 km is natuurlijk veel te weinig en je moet garantie claimen. Als hij de fiets zelf heeft gekocht en de verkoper dus wist dat het om een fors persoon gaat is de zaak nog duidelijker.het betreft een Aldi vakantiefiets, label TREKKING, beige, ooit in 2007/8 verkocht. De 2000 km zijn geschat, zeer gespreid over jaren

Dikke spaken werken hier averechts: omdat dikke spaken minder rekken zijn de piekspanningen die op de velg, nippel, spaak-kop en naaf worden uitgeoefend groter. Spaken breken niet omdat ze te dun zijn. Op de betere fietsen worden daarom 'butted' spaken gebruikt. Dat zijn spaken die aan beide uiteinden wat dikker zijn voor sterkte op de kwetsbare plekken en in het middenstuk juist dunner voor flexibiliteit. Een goede wielbouwer is echter nog belangrijker dan de onderdelen waar het wiel uit bestaat. Zelf een wiel bouwen is te doen, maar je eerste wiel bouwen voor een fietser van 100 kg zal niet meevallen en is slecht voor de vriendschap mocht het mislukken...
Hoe doe je dat met de lijnolie?

1. ergens, waar? kopen en dan koken en warm toepassen?

2. hoe breng je de olie aan op de nippels?
http://www.politoeren.com/contents/nl/d ... nolie.html
Gewoon dippen.
Loctite 243 of Loxeal kan natuurlijk ook, maar dat kost ca €10 per 10 ml.
Kopen op het internet, bijv. http://www.hout-olie.nl/contents/nl/d306.html of heel veel andere plekken. Is al voor je uitgekookt, vooral niet zelf doen.

De lijnzaadolie hardt uit oiv zuurstof (de lucht dus). Duurt een paar dagen. Dus beetje olie in een potje doen, draadeinde vd spaak erin dopen en spaak invlechten etc.

Niet vergeten originele potje goed af te sluiten anders hardt dit ook uit.

Edit: aah, te laat.