Additionally, paste this code immediately after the opening tag: shifters - Forum Wereldfietser

shifters

Hallo,
Ik heb een koersfiets met van die ouderwetse versnellingen nog aan de buis.
Een vriend van me vertelde dat shifters (rem en versnelling in 1) zeer handing zijn. Hij vertelde me ook dat ze zeer duur zijn.
Daarom wou ik eerst de prijsen bekijken op internet. Maar er is sprake van 8speed en 7 speed en 10 speed shifters.
Daarom is mijn vraag juist wat betekent die term?

grtjes Tom
tom schreef:Hallo,
Ik heb een koersfiets met van die ouderwetse versnellingen nog aan de buis.
Een vriend van me vertelde dat shifters (rem en versnelling in 1) zeer handing zijn. Hij vertelde me ook dat ze zeer duur zijn.
Daarom wou ik eerst de prijsen bekijken op internet. Maar er is sprake van 8speed en 7 speed en 10 speed shifters.
Daarom is mijn vraag juist wat betekent die term?

grtjes Tom
Gecombineerde rem-schakelgrepen vormen een systeem samen met de derailleurs, ketting en de cassette. Een 8 speed shifter bv kan de derailleur op 8 vaste posities laten staan, maar dat fietst alleen prettig als zich op die positie ook een kransje bevindt. En het werkt alleen goed als alle spullen bij elkaar horen.
In jouw geval betekent het dat je vermoedelijk een nieuw achterwiel, nieuwe derailleurs, nieuwe achtertandwielen, nieuwe ketting en misschien een nieuw crankstel nodig hebt. Dat van duur klopt dus vrij aardig ;)

Plus dat je achtervork misschien ook nog uitelkaar gebogen moet worden omdat er anders te weinig ruimte is om het spul ertussen te krijgen, (negen kransjes nemen meer ruimte in dan vijf of zes) Dus die kosten komen er dan ook nog bij. Misschien is het de overweging waard om een hele nieuwe aan te schaffen interessanter. Ben je weer up to date en kan je makkelijker aan nieuwe onderdelen komen dan voor je oude nu. De oude kun je nog gebruiken als trannings karretje, of je probeert hem te verkopen om de kosten van je nieuwe iets te kunnen drukken.

Groet, Haike

Het hangt er dus een beetje van af wat je nu hebt: hoeveel versnellingen, index (kan ook bij buiscommandeurs) of niet, en de breedte van je achteras tussen de padden (tegenwoordig 130 mm bij racefietsen, maar vroeger 126 mm of 120 mm). Als je bijvoorbeeld zoals ik een ouderwetse 10 versnellings (niet geindexeerd) racefiets met buiscommandeurs hebt, dan zou het een klein vermogen kosten de boel om te bouwen. Gewoon lekker doorfietsen is dan het devies (dat doe ik voorlopig), of flink sparen voor een nieuwe fiets. Die oude versnellings systemen slijten overigens veel minder snel, en zijn dus veel goedkoper in het gebruik.
Wim

de shifters van tegenwoordig zijn dus van mindere kwaliteit?

Als ik eens een paar shifters zie staan op een rommelmarkt of een andere plaats voor zeer weinig geld dan zal ik die wel kopen.

Ik heb nog niet veel met mijn fiets gereden (2de hands), ik zal wel zien of ik shifters zal kopen.

bedankt alvast voor de nuttige informatie.

tom schreef:
Als ik eens een paar shifters zie staan op een rommelmarkt of een andere plaats voor zeer weinig geld dan zal ik die wel kopen.
A fool and his money.....

Ga er maar van uit dat dat voor geen meter werkt. Het is voor 99% zeker dat wat je nu hebt niet met indexshifters (welke dan ook) aan elkaar te breien is.