door
Wim » do 02 mar, 2006 23:06
Ik draag ook altijd een helm - en zeker in de stad. En nee, het helpt niet tegen een vrachtauto, maar wel tegen sommige andere dingen. Een tijdje terug reed ik met mijn zoontje terug van school naar huis. Hij reedt voor, en ik erachter. Ineens bleef zijn voorwiel ergens in steken of zo. In elk geval: hij sloeg over de kop. Ik zag hem voor mijn ogen de lucht in gaan, en met zijn hoofd naar beneden op de rand van de stoep terecht komen - met een (Amerikaanse) helm op. "Goh Pap, dat was een klap", was zijn commentaar. En dit was al de tweede keer dat hij een helm nodig had gehad. Ik voel me tegenwoordig die doodenkele keer zonder helm net zo onbeschermd als in een auto zonder gordels.
Tja en dan de vraag welke helm. Zoals Marten al zegt: de amerikaanse keurmerken zijn strenger, en dan vooral de Snell norm (zie o.a.
http://www.bhsi.org/ voor meer informatie). In Nederland zijn het bij mijn weten vooral Specialized helmen die daaraan voldoen. Het is schandalig, maar de normen zijn zeker niet zo streng als ze zouden kunnen zijn. Net zo belangrijk in de praktijk echter is een goede pasvorm. Ik heb een groot en breed hoofd, en moest laatst constateren dat bij een echt goed gesorteerde winkel geen enkele helm paste. Uiteindelijk had een andere goede winkel wel een enkele passende helm (de Atlas II Large van Giro). Die heeft wel de gewone amerikaanse CPSC goedkeuring (het is een amerikaanse helm), maar niet het Snell keurmerk. Dat zou ik wel willen, maar als het niet past heb ik er niets aan. Ik heb nu tenminste weer een helm, en dat voelt prima. Mijn zoontje vindt bovendien dat het een vet coole helm is, dus ik kan me er ook mee vertonen.
Wim