Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Los freewheel gezocht, maar ze ziijn duur. - Forum Wereldfietser

Los freewheel gezocht, maar ze ziijn duur.

Hoi,
Bij onderhoud blijkt dat het freewheel van mijn tochtjesfiets (die ik al een paar jaar niet meer voor vakanties gebruik) na veel kilometers uiteindelijk de geest heeft gegeven; hij functioneert overigens nog wel. Op zoek naar een vervanger (7sp) stuit ik op het vreemde punt dat je een complete achternaaf krijgt voor minder geld dan een losse freewheelbody.
Je hebt hele achternaven voor minder dan 20 euro maar een lossen bodey kost kennelijk overal meér dan 20 eurol Hoe kan dat?
Een typenummer kan ik er niet op ontdekken. Zijn alle 7/8/9-speedbodies gelijk voor montage?
Afbeelding
Dat heb ik vaker ervaren, bijv ook bij crankstellen. Zal met de volumes te maken hebben waarin het een en het ander gemaakt en gevraagd wordt. Maar wat weerhoudt je er van een hele naaf te kopen en alleen wat je er van nodig hebt te gebruiken?

Roef
Achterwielen met een freewheel-naaf voor 7 versnellingen hebben hun spaken iets breder uit staan dan de wielen met een freewheel voor 8/9/10-versnellingen.

Vasthouden aan die 7 versnellingen kan dus goed een reden zijn om het oude te blijven eren -- om een zo sterk mogelijk achterwiel te houden.

Omgekeerd, als het om de bediening van de versnellingen gaat, past een 7 versnelling-cassette ook op een 8/9/10 versnellings freewheel-naaf, mits daarbij een spacer gebruikt wordt meestal.

De goedkoopste oplossing lijkt mij om rond te vragen wie er nog een oud wiel heeft met een 7-versnelling freewheel-naaf, en deze daarvan af te halen. Anders wordt het al gauw logischer om een 8-versnelling freewheel-naaf te kopen, en die in de bestaande velg te spaken.
Neen, niet alle freewheels zijn identiek. Marten heeft daar ooit eens iets van vermeldt. Op de techdocs van shimano vindt je normaal welke onderdelen er in je naaf zitten. Kurbelix heeft behoorlijk veel van die freewheels op hun site staan.

Alternatief is inderdaad je naaf volledig vervangen, meer werk, maar het zal in kostprijs waarschijnlijk niet veel schelen.

Als het een shimano wiel is van een niet exotische reeks, dan heb je veel kans dat deze is wat je zoekt: http://www.kurbelix.de/product_info.php ... nfo=p66579
ijsbrand schreef:De goedkoopste oplossing lijkt mij om rond te vragen wie er nog een oud wiel heeft met een 7-versnelling freewheel-naaf, en deze daarvan af te halen.
Haha, dat blijkt inderdaad de tip te zijn. Ik was in een van mijn lades met onderdelen naar een trapas op zoek, alleen om te zien welke kant ik op moet draaien voor demontage daarvan, toen ik mijn oude LX-naaf uit 1993 ontwaarde. Deze bleek ik nog steeds niet te hebben weggegooid. Het freewheel daarvan zit inmiddels op het wiel waar ik mee bezig was en het werkt prima. Daar kan ik voorlopig mee vooruit. Dank voor het meedenken, ook Roef en Enrice.

Helemaal vervangen is niet alles nu, want het is een 40spaaks wiel en de velg is ook al tamelijk ver in de levensduur (hol). De rest van de fiets ook, dus het is goedkoop vervangen per onderdeel of de fiets mooi poetsen en als decoratief element aan de muur hangen. Helaas ontbreekt mij daarvoor de ruimte van een designvilla :cry: