eenzame schreef:Mattheus schreef:
En zelf heb ik verschillende collega's die met een Koga rijden, en 100%
tevreden is er geen een. Zeer snel hadden ze kleine probleempjes met hun fietsen.
Op zich heb ik geen problemen gehad met de fietsen, ook geen pech, afgezien van het feit dat ik 3 weken geleden ben aangereden door een auto waardoor achterwiel en bagagedrager total loss waren. Dit is naar alle tevredenheid hersteld.
Maar het zette me wel aan het denken: stel mijn fiets is total loss, koop ik een nieuwe Koga weer of een ander merk dat ook zeer veel zorg aan het assembleren besteed?
Koga maakt prima fietsen, maar het maximaliseren van de winst is belangrijker dan het afleveren met goede banden, roestvrije handels, etc. De Gazelle die ik in 2010 kocht had ook Schwalbe banden, die na 1000 km zo versleten waren dat je de binnenband kon zien. Koga levert vele stads/toerfietsen af met Schwalbe Citizen banden die vrijwel geen anti-lek bescherming bieden. Een Schwalbe Citizen band trapt relatief zwaar, zwaarder dan een Schwalbe Marathon.
De Koga Liteace kost 1399 euro en wordt afgeleverd met Schwalbe Citizen banden. De RIH Delta kost 1099 euro en wordt afgeleverd met Schwalbe Marathon banden, die wel een goede anti-lek bescherming bieden. Het valt me tegen van Koga dat ze voor een vraagprijs van 1399 euro beknibbelen op enkele toch wel essentiële onderdelen.