Mijn ouders zijn op zoek naar een fiets. Mijn moeder wil graag een fiets met lagere instap, ze voelt zich niet heel veilig bij een hogere (maar kan het nog wel). Ze wil hem voor dagtrips, winkelen, maar ze wil er ook een keertje mee op fietsvakantie (vb. Santiago).
Ze vond mijn Koga Randonneur veel te zwaar (ik heb er ook wel een lomp gevaarte van een stuur op staan
), maar ik heb de indruk dat ze wel wat robuust wil zoals dat tankergevoel van mijn Koga (maar licht en tankergevoel gaat zeker niet samen?)
Ze gingen naar fietswinkels in de buurt, maar ik heb het gevoel dat ze beter wat verder kijken dan Limburg, aangezien ze hier vooral Thompson, Norta, etc verkopen. Ik ging eens en zag dat er vaak kwetsbare plastiek delen op die fietsen staan, of dat enkel de achterderailleur Deore is, de rest niet, maar dat de verkoper dit (natuurlijk) niet meldt. De verkoper raadt een verende voorvork aan (de ene keer met lock, andere keer zonder.. hij vond die lock niet nodig). Kortom: het blijft advies van iemand die wat verkopen wil uit zijn eerder beperkte aanbod
Soit. Mijn antwoorden op de vragenlijst:
* Waarvoor wil je de fiets gaan gebruiken?
Ontspanning: zowel korte tripjes als langere tochten (in Europa)
En verder voor zowat alle andere verplaatsingen: boodschappen,…
Ben je zeker dat je de fiets veel gaat gebruiken, of is het meer een testfiets om te zien of fietsvakanties je wel bevallen?
Lange houdbaarheidsdatum gewenst.
* Houd je meer van stevig doorfietsen of van relaxt de tijd nemen?
relaxt de tijd nemen
* Zoek je een fiets met een sportieve zit of juist een houding rechtop?
mijn vader eerder sportief, maar rechtop is ook ok, moeder rechtop
* Moet de fiets ook in het donker gebruikt gaan worden en hoe vaak?
ja, occasioneel (vb. in de winter terugfietsen van de stad)
* Wil je ook op onverhard gaan fietsen? Hoe zwaar onverhard is dat?
eerder niet, maar een veldwegje kan eens voorkomen
* Waar gaan de vakanties naar toe?
Frankrijk, Spanje, Denemarken, Italië
* Wat voor vakanties worden dat?
Tent moet eens meekunnen, maar ik vermoed dat ze snel voor hostels zullen kiezen
* Je lichaamslengte, gewicht en lichaamsbouw
moeder: 1m60 , gewicht 64,5kg, eerder korte benen en armen
vader: 1m76 , 76,4 kg, normale lichaamsbouw
Hoeveel kg bagage wil je mee kunnen nemen op de fiets?
Op vakantie: 15kg?
* Waar woon je? (regio, grote stad of provincie is voldoende)
Hasselt, Belgisch Limburg
* Wat is je budget?
1500 euro per fiets is een maximum
* Welke fietservaring heb je?
dagtochtjes van max 50 km/dag
* Welke afstand fiets je nu maximaal op een dag voor je plezier?
zie hierboven
* Wat kun je van fietsonderhoud? Heb je er tijd voor? Heb je budget om het een fietsenmaker te laten doen? Wil je een cursus fietsonderhoud volgen?
De gebruikelijke zaken kan papa zelf, voor de rest loopt hij zeker eens graag langs bij de fietsenmaker. En dat is het probleem..als ie wat verder een fiets koopt, niet bij hen.. dat wordt toch niet gewaardeerd?
* Wil je ook een tweedehands fiets overwegen?
Liever niet, ik heb o.a. de kennis niet om bv verborgen gebreken op te sporen
* Heb je bepaalde fietsen op het oog?
Merken: Thompson 8200 of zoiets?, Norta NT7, Koga Roadspeed, ...
Mijn advies aan hen: kijk eens verder, bij Gudereit, VSF, Poppink,.. bij maison du velo, velo in Aken, etc maar ik hoorde o.a. al eens dat de Duitse fietsen niet zo geschikt zijn voor kleine mensen met eerder kortere armen. Graag hoor ik andere tips. Ik stelde voor dat ze zelf eentje samenstelden, maar dat zien ze niet zitten.
*Wil je onderweg elektronica kunnen opladen?
tijdens de reis naar Santiago gaan ze dat willen, maar dat kan achteraf nog?
*Wil je de fiets op korte termijn, of heb je geen probleem met een tijdje zoeken of een wachttijd?
korte termijn
Alvast erg bedankt!
Jutta