Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bob Yak - Speling op lange bout - Forum Wereldfietser

Bob Yak - Speling op lange bout

Hallo,

Onlangs heb ik een Bob Yak gekocht waarmee ik ondertussen een 700 km langs de Loire heb gefietst. Het rijden (vooral het stilstaan) is wel even wennen maar eigenlijk is alles vlot verlopen. Na de rit heb ik hem eens goed nagekeken en een aantal zaken opgemerkt i.v.m. de lange bout waarmee de zwenkarm aan het frame is bevestigd. Blijkbaar heeft deze wat horizontale speling. Na demontage merk ik dat de schroefdraad hierdoor al wat beschadigd is. Ik had de bout niet te vast aangedraaid. Wanneer je dit wel doet dan beweegt de arm niet meer vlot. Kan het hiermee te maken hebben? Hoe weet je of de bout vast genoeg staat? Heeft iemand hier ervaring mee? Alle tips zijn welkom.

Alvast bedankt voor jullie reacties.
In de staande buis van de dissel zit aan de boven- en onderzijde een nylon bus. Hierbinnen zit een lange dunne buis. Deze buis moet draaien in de nylon bussen. Echter de fabrikant heeft de passing hiertussen erg strak gemaakt zodat het scharnieren van de dissel zwaar aanvoelt. Ook ik had de bout daarom in eerste instantie een beetje los gedraaid. De lange dunne buis wordt dan echter niet meer vastgehouden en gaat om de lange bout scharnieren. Je zult zien dat hierdoor de zwarte coating aan boven- en onderzijde van de bout is afgesleten. Tevens gaat de bout werken in de schetsplaten omdat hij een beetje los zit. Op deze plek wordt de schroefdraad weg gerammeld. Als remedie heb ik de lange dunne buis een stukje uit de nylon bussen geslagen. Gaat goed met een M5 inbusboutje. Daarna wat vet ertussen en de dissel draait al een stuk lichter. Ik verwacht dat door slijtage de dissel op den duur steeds lichter gaat draaien. De lange bout dus stevig aandraaien zodat de bus niet meer meedraait. Als het bovenstaande niet helpt, moet de speling tussen de nylon bussen en de lange dunne buis wat groter worden gemaakt. Nylon is heel moeilijk te bewerken. De buis kan met middel- en daarna fijn schuurlinnen iets dunner worden gemaakt. Er hoeft maar heel weinig af.
Bedankt voor de tip. We gaan het proberen!
Even een update.

Bij het klaarmaken van de bob voor de volgende fietsreis heb ik, zoals aangeraden, de as goed vastgezet (met een zelfborgende moer). Blijkt dat er inderdaad al wat speling op de teflon bus is gekomen waardoor de arm nu toch vlot scharniert.

Nogmaals bedankt voor de tip!