Revanho schreef:
Overigens zijn er - zeker in België - heel veel mensen die erg dom zijn bij hun keuze voor diesel. Diesel zijn economisch enkel interessant als men relatief grote afstanden aflegt en dat niet verdeeld in vele kleine stukjes. Mensen (en zo zijn er heel wat) die slecht 10-20-duizend kilometer per jaar rijden en/of vooral vele korte afstanden afleggen zijn duurder af door het gebruik van een dieselvoertuig. Bij zo'n gebruik treden er in veel gevallen immers al snel ernstige en dure mankementen op aan de motor.
Renaat
'Dom' is het eerder van de overheid en niet van de consument. In België ligt het omslagpunt voor diesel vaak al bij 1 km/ jaar. Fiscaal werd dieselrijden er jarenlang aangemoedigd. Dit is nu aan het veranderen, maar het omslagpunt ligt nog steeds véél lager dan in Nederland.
Echter zijn de brandstofprijzen relatief laag nu, ze staan op het laagste peil sinds 2011 en de trend naar beneden zet zich voorlopig verder door. Momenteel betaal je aan de goedkope pompen in België € 1,45 per liter benzine en € 1,25 per liter diesel. Voor stookolie betaal je maximaal € 0,74 per liter.