Neem nu het product fietsbus: jarenlang een van dé boegbeelden van Cycletours. Er is duidelijk behoefte aan vervoer met een fiets vanuit Nederland naar de vakantiebestemming en vervoer met de fiets vanuit het buitenland naar Nederland: o.a. door fietsers die een van de vele gestrekte fietsroutes vanuit Nederland doen. Vaak weten zij vooraf niet waar en wanneer zij deze route beeindigen om terug te reizen naar Nederland.
De fietsbus speelt daar verre van voldoende op in. Deze speciale bus met fietsaanhanger is onvoldoende flexibel om aan veel vraag te voldoen. De aanhanger moet immers redelijk goed gevuld worden met fietsen en de plaatsen in de bus moeten goed bezet zijn met fietsers wil je tegen een aantrekkelijke prijs voor de klant rendabel kunnen rijden.
Houdt dus in dat deze bussen nog slechts reden op een beperkt aantal dagen naar en van slechts enkele bestemmingen. Dat bussen regelmatig uitvielen draagt bepaald niet bij aan betrouwbaarheid. Ondertussen moest Cycletours wel zorgen voor bussen en aanhangers en het promotiemateriaal om de bussen onder de aandacht te brengen.
In plaats daarvan kan een specialist in fietsreizen besluiten om in plaats van eigen bussen met aanhangers in te zetten te onderhandelen met busvervoerders om fietsen mee te nemen in de lijndiensten.
De Duitse fietsersbond ADFC heeft dit ook voor elkaar gekregen bij MeinFernBus.
Er is vaak ruimte genoeg onder in de bus. Voor busmaatschappijen is het natuurlijk ook aantrekkelijk dat de bussen zo vol mogelijk zitten met passagiers. Door de verspreiding in plaats van concentratie vallen er met het grote aanbod aan bussen weinig problemen te verwachten. Zijn de fietsplaatsen in een bus al vol, dan kan er voor een volgende bus andere bus geboekt worden. Door het grote aanbod hoeft dat ook voor de fietser geen probleem te zijn. De fietser hoeft immers niet te wachten op de volgende fietsbus met aanhanger van Cycletours die pas twee weken later vertrekt, of buiten het hoogseizoen in het geheel niet.
De fietsvakantiespecialist kan bij de busmaatschappijen aanbieden een reserveringsysteem op te zetten en de reserveringen te regelen. De fietsvakantiespecialist kan dan daar ook extra bouwstenen aan koppelen, transfers, hotelboeking, kaarten, gidsen, een VK-hoes om de fiets in te verpakken en overige praktische accessoires en benodigdigdheden, die toegevoegde inkomsten kunnen genereren.
Alles moet digitaal boekbaar zijn: ook vanuit het buitenland. De fietsvakantieganger kan vooraf een klantencode aanvragen, waarbij alle gegevens van de klant die nodig zijn in het systeem zitten. Boeken kan dan snel. Je staat in Valence. Je rekent uit: nog een paar dagen naar je eindpunt Avignon en gaat naar de site van de fietsvakantiespecialist. Je regelt de boeking en betaling en je weet dat de plek voor jou en jouw fiets in de bus is geregeld.
Voor de fietsvakantiespecialist is de logistieke rol beperkt. De maatschappijen zetten immers de bussen in. Lijkt een beetje op de positie van vliegwinkel.nl en Worldticketcenter, maar dan gericht op bussen met fietsvervoer.
Voor de fietsvakantiespecialist is een taak om de busmaatschappijen op de juiste manier te benaderen. Als er eenmaal een schaap over de dam is, volgen er vast meerderen
Welke fietsvakantiespecialist duikt in dit gat in de markt