Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets (en ik) mee met NS en collega's - Forum Wereldfietser

Fiets (en ik) mee met NS en collega's

Kan (ja, denk ik) / mag je je fiets in elke trein in Nederland meenemen?

Het is wellicht mijn onervarenheid, maar ik kan geen éénduidige info vinden in welke treinen of op welke trajecten je een (niet vouw-) fiets mee mag nemen. Wel dat dit, buiten juli en augustus, alleen van 9.00 tot 16.30 en na 21.00 mag, bij de NS.
Zolang er ruimte is volgens mij wel, ik weet niet waar de tijden vandaan komt die jij noemt, maar op de site van de NS lees ik:

Dit kan alleen buiten de spitsuren op werkdagen (spitsuren: 06.30 - 09.00 uur en 16.30 - 18.00 uur).

En de Syntus houdt volgens mij dezelfde tijden aan.

Slechts één keer meegemaakt dat de fietsen niet meekonden omdat het te druk was (een asofamilie niet aan de kant wilde). We waren op weg naar het vliegveld, maar hadden gelukkig genoeg tijd ervoor genomen.

Misschien dat er voor internationale treinen andere regels gelden en hoe het zit met de trein in Haaksbergen weet ik niet ;).
Dank Ralph !
Wat Haaksbergen betreft; daar hebben we gewoon een complete wagon achteraan het treinstel, all één voor fietsen :D :D
Internationaal moet je je fietsplekje reserveren. Overigens, naar mijn weten geldt de 'spitsregel' niet als je op een Nederlandse trein stapt vanuit een internationale trein. De nachttrein uit Zwitserland bv komt rond een uur of 7 (meen ik te herinneren) aan op Utrecht, en toen heb ik gewoon de fiets met bepakking en al in de sprinter naar Hilverum geschoven. Geen conducteur gezien, wel wat scheve blikken van andere reizigers, maar niemand die me durfde aan te spreken ofzo :?:
En wat betreft mensen die geen plaats willen maken, in de trein naarAntwerpen stuurde een conducteur mensen zonder pardon weg die de fietsplaatsen vol hadden gezet met koffers, zodat m'n fiets plaats had. Gebeurt helaas te weinig...
Roy46 schreef:Kan (ja, denk ik) / mag je je fiets in elke trein in Nederland meenemen?
In de Fyra die tegenwoordig Intercity Direct heet, niet. Ook in de Thalys mag je fiets niet zonder meer mee, maar jij ook niet. ;)

Carl
captain_fabulous schreef:Internationaal moet je je fietsplekje reserveren. Overigens, naar mijn weten geldt de 'spitsregel' niet als je op een Nederlandse trein stapt vanuit een internationale trein. De nachttrein uit Zwitserland bv komt rond een uur of 7 (meen ik te herinneren) aan op Utrecht, en toen heb ik gewoon de fiets met bepakking en al in de sprinter naar Hilverum geschoven. Geen conducteur gezien, wel wat scheve blikken van andere reizigers, maar niemand die me durfde aan te spreken ofzo :?:
En wat betreft mensen die geen plaats willen maken, in de trein naarAntwerpen stuurde een conducteur mensen zonder pardon weg die de fietsplaatsen vol hadden gezet met koffers, zodat m'n fiets plaats had. Gebeurt helaas te weinig...
In de internationale trein naar Brussel kun je geen plaats voor je fiets reserveren.
Met een internationaal treinkaartje mag je ook je fiets meenemen tijdens uren van het spitsverbod in binnenlandse treinen.
Laat die andere reizigers maar scheef kijken. Je betaalt er wel voor! Vaak neemt men plaats op de klapstoeltjes van de plaatsen "fietsen voorrang", terwijl er "echte stoelen" voldoende vrij zijn.
In alle 'normale' treinen mag je buiten de spits je fiets mee nemen. Bij NS moet je daar wel €6,- toeslag voor betalen, voor zover ik weet is het bij andere vervoerders gratis. Zowel NS als de andere vervoerders zijn verplicht je de mogelijkheid van fietsvervoer aan te bieden maar dat doen ze met wisselend enthausiasme. :wink:

In hogesnelheidstreinen (Thalys, ICE, Intercity Direct) kan je fiets niet mee, ook niet met reservering. De enige uitzondering daarop is voor zover ik weet de trein van Amsterdam naar Berlijn, die kent wel een fietsen-ruimte, uiteraard wel reserveren. Daarnaast kun je ook in de CityNightLine je fiets meenemen naar diverse bestemmingen in Europa.
Verder kan je fiets mee op diverse grensoverschrijdende boemels, maar dan moet je echt even bij die betreffende vervoerder kijken hoe het zit.
CorneK schreef: Verder kan je fiets mee op diverse grensoverschrijdende boemels, maar dan moet je echt even bij die betreffende vervoerder kijken hoe het zit.
Zo;ang et Duitse boemels zijn, is er haast wel zeker fietsplaats aanwezig, dat land gaat wel beschaafd met fietsers om...in het OV dan.
Op de weg ook, hoor. Fietsen in Duitsland is een verademing.