Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe heet dit type spatbord, en functioneert het? - Forum Wereldfietser

Hoe heet dit type spatbord, en functioneert het?

Afbeelding

Vandaag zag ik in een winkel een fiets met een type spatbord dat ik nog niet eerder gezien had.

Op de foto is niet echt goed te zien eigenlijk. De meeste spatborden die ik ken hebben een behoorlijke bolling en vormen zich als het waren om de band. Deze spatborden zijn een echt een heel stuk smaller, en iets minder gebold. Het voelt meer aan als metaal dan plastic.

Weet iemand hoe dit spatbord heet? En functioneert dit net zo goed als een breder spatbord, of spat het water er makkelijker langs af?
Lijkt op een Curana spatbord (Belgisch). Die zit op mijn fiets (Tout terrain) en doet het prima…..
Otis schreef:De meeste spatborden die ik ken hebben een behoorlijke bolling en vormen zich als het waren om de band.

En functioneert dit net zo goed als een breder spatbord, of spat het water er makkelijker langs af?
Zonder het te kunnen onderbouwen (ik sta dus open voor het bewijs van het tegendeel)ben ik er van overtuigd dat bij bijna profielloze banden (geen noppenbanden) en bij enkel water (dus geen modder) het opspatten steeds netjes 'in het midden' gebeurt en een smal spatbord dus prima volstaat.
Dat denk ik ook Renaat. Bij sterke zijwind kun je echter bedrogen uitkomen denk ik.
Travelmaster schreef:Dat denk ik ook Renaat. Bij sterke zijwind kun je echter bedrogen uitkomen denk ik.
Maar dan sproeit het water van je af toch? Wel onprettig voor wie naast je fietst, natuurlijk.
http://www.curana.com
Het overprachtige websitedesign verlaagt helaas flink mijn verwachtingen.
Als je spatborden wilt hebben die de regen echt tegenhouden dan zijn brede die goed rond zijn het beste: de rvs spatborden van Gilles Berthoud of de alu spatborden van Honjo. Die klassieke spatborden zijn ook veel langer. Gebruik er ook een spatlap bij.
captain_fabulous schreef:
Travelmaster schreef:Dat denk ik ook Renaat. Bij sterke zijwind kun je echter bedrogen uitkomen denk ik.
Maar dan sproeit het water van je af toch? Wel onprettig voor wie naast je fietst, natuurlijk.
Ja en nee: een hoop zal ook op je schoenen terechtkomen (als je stuurt, maar ook omdat je je eigen spray inhaalt).
Ik rij met 32mm spatborden op 42mm banden, met een spatlap. Dat is dus veel te smal in principe maar in mijn ervaring komt het water keurig in het midden van de band eraf en gaat het prima. Het spatlapje helpt enorm naar mijn beleving. Ik rij wel met (bijna) profielloze banden, weet niet of dat nog wat uitmaakt.

En natuurlijk rij ik zo hard dat het water er recht vanaf spat, ook met windkracht 10 van opzij :D . Het scheelt ook dat regen en wind meestal niet tegelijkertijd optreden (een van de redenen dat molens uitgefaseerd zijn bij het droogpompen van polders).
Revanho schreef:
Otis schreef:De meeste spatborden die ik ken hebben een behoorlijke bolling en vormen zich als het waren om de band.

En functioneert dit net zo goed als een breder spatbord, of spat het water er makkelijker langs af?
Zonder het te kunnen onderbouwen (ik sta dus open voor het bewijs van het tegendeel)ben ik er van overtuigd dat bij bijna profielloze banden (geen noppenbanden) en bij enkel water (dus geen modder) het opspatten steeds netjes 'in het midden' gebeurt en een smal spatbord dus prima volstaat.
De vraag is wat er gebeurt eens het water tegen het spatbord hangt: old school spatborden hebben een ietwat verdikte rand die werkt als druiprand en ervoor zorgt dat het water naar beneden wordt geleid en daar op de grond valt. De geleiding van water gaat met deze spatborden alvast minder goed gaan, waar het dan terecht komt zal afhangen van de op dat moment optredende versnellingen, maar de luchtstroom om je banden zou wel eens goed het water er langs opzij kunnen uitduwen.
Ik vermoed dat mensen die dit soort fietsen kopen al snel binnen de categorie mooi-weer fietser zal vallen. Ik denk dan ook dat functie in deze vrij irrelevant is.

Zo heeft de fiets in ieder geval op deze foto ook geen kettingkast. Echt onderhoudsarm voor in het slechtere weer zou het dus niet bepaald zijn.

En voor mooi weer fietsen heeft een spatbord als enige functie het opfraaien van het design van de fiets. Anders is deze zo kaal. Daarin zal voor strak en smal vast een markt zijn.