Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Cycletours Fietsvakanties www.cycletours.nl stopt, .com niet - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Cycletours Fietsvakanties www.cycletours.nl stopt, .com niet

havinga schreef:Een route plannen of campings zoeken is inderdaad niet moeilijk. De meerwaarde van cycletours is:
- cycletours heeft mooie routes uitgezocht en de ervaringen verzameld van bezienswaardigheden, etc.
- cycletours regelt de campings
- cycletours neemt je spullen mee naar de volgende camping
- cycletours zorgt voor de boodschappen
- met cycletours heb een een gezellige groep fietsers
- samen bereid je de maaltijden

en noem maar op.

Je kan ook wel alleen of met twee of een paar vrienden fietsen maar dat is toch minder leuk.
Toch kiest een belangrijk deel van de doelgroep tegenwoordig om het zelf te regelen. Als je een van de bekende routes volgt, kom je op de campings altijd wel medefietsers tegen.
Ave Gone schreef:
havinga schreef:Ik denk dat er voldoende belangstelling is voor de reizen dus moet het toch mogelijk zijn om door te gaan.
Grappig dat Cycletours proefondervndelijk vast heeft gesteld dat hun segment een verliesgevende krimpmarkt is maar dat er meerdere mensen hier weten dat dat niet waar zou zijn.
Overal in de reiswereld zijn problemen. Dit geldt voor meer segmenten. Nu zit ook het eens razend D-Reizen in zwaar weer.
Het gedragspatroon van de consument veranderd snel. Daar moet een management razend snel op in kunnen spelen. Kan inhouden dat je activiteiten moet afstoten, om je focus te richten op producten die wel voldoende aanslaan.
Belangrijk is verder hoe je de consument met mogelijke belangstelling voor jouw product gericht benaderd.
"Werk vandaag niet methodes van gisteren om morgen nog te bestaan," Albert Heijn (1927-2011)
Als ik naar het aantal kampeerders kijk met een tent, caravan, camper of een huisje op de camping huren loopt misschien terug. Ik sta al jaren op een camping waar heel veel fietsers komen die sportieve dag toertjes maken, dit jaar was het abnormaal rustig. Er werden verschillende oorzaken geventileerd wk voetbal, het weer was dit jaar in die regio niet goed maar op je vakantie een inspanning leveren is voor de massa uit. Vliegtuig en ander luxe.
Ach, de (fiets)reisbranche zal zich moeten aanpassen aan de veranderende consument die tegenwoordig heel goed in staat om mbv internet zelf zijn zaakjes te regelen.
Alleen als men aanvullend is op wat de consument al zelf kan zal je als reisbranche overleven.
Een club als AWOL gaat hier bv veel slimmer mee om.

Dirk
peter de rijk schreef:Dat is voor een aantal mensen zeker een meerwaarde. Maar het creëren van die meerwaarde jaagt de prijs blijkbaar te hoog op. Een veel gehoorde klacht is immers dat Cycletours "zo duur is".
Hopelijk is het opheffen van Cycletours een blessing in disguise, en springt er nu een organisatie in het gat die de zaken beter en goedkoper aanpakt.
Voor mijzelf was Cycletours voor verre reizen sowieso al afgevallen: op dat punt waren ze wel erg duur, en als het dan ook nog eens niet goed is, dan houdt het op.

In een concurerende markt met deze crisis is had Cycletours juist goedkoper en beter moeten worden. Met de overname door de Jong Intra Vakanties werden ze juist duurder, en de kwaliteit vond ik minder.

Punt is wel dat de klantenkring van Cycletours verouderde, de jongeren waren in de minderheid, en dat is natuurlijk geen reden voor jongeren om nog een keer terug te komen. Dat is een zichzelf versterkend mechanisme, maar wordt ook wel door de prijs bepaald.

Uit de cijfers blijkt duidelijk dat “Het aantal georganiseerde reizen is in tien jaar tijd juist enorm toegenomen”. Dat destijds OAD en nu Cycletours en D-reizen niet meeprofiteren ligt aan henzelf.
Neem nu het product fietsbus: jarenlang een van dé boegbeelden van Cycletours. Er is duidelijk behoefte aan vervoer met een fiets vanuit Nederland naar de vakantiebestemming en vervoer met de fiets vanuit het buitenland naar Nederland: o.a. door fietsers die een van de vele gestrekte fietsroutes vanuit Nederland doen. Vaak weten zij vooraf niet waar en wanneer zij deze route beeindigen om terug te reizen naar Nederland.

De fietsbus speelt daar verre van voldoende op in. Deze speciale bus met fietsaanhanger is onvoldoende flexibel om aan veel vraag te voldoen. De aanhanger moet immers redelijk goed gevuld worden met fietsen en de plaatsen in de bus moeten goed bezet zijn met fietsers wil je tegen een aantrekkelijke prijs voor de klant rendabel kunnen rijden.
Houdt dus in dat deze bussen nog slechts reden op een beperkt aantal dagen naar en van slechts enkele bestemmingen. Dat bussen regelmatig uitvielen draagt bepaald niet bij aan betrouwbaarheid. Ondertussen moest Cycletours wel zorgen voor bussen en aanhangers en het promotiemateriaal om de bussen onder de aandacht te brengen.

In plaats daarvan kan een specialist in fietsreizen besluiten om in plaats van eigen bussen met aanhangers in te zetten te onderhandelen met busvervoerders om fietsen mee te nemen in de lijndiensten.

De Duitse fietsersbond ADFC heeft dit ook voor elkaar gekregen bij MeinFernBus.
Er is vaak ruimte genoeg onder in de bus. Voor busmaatschappijen is het natuurlijk ook aantrekkelijk dat de bussen zo vol mogelijk zitten met passagiers. Door de verspreiding in plaats van concentratie vallen er met het grote aanbod aan bussen weinig problemen te verwachten. Zijn de fietsplaatsen in een bus al vol, dan kan er voor een volgende bus andere bus geboekt worden. Door het grote aanbod hoeft dat ook voor de fietser geen probleem te zijn. De fietser hoeft immers niet te wachten op de volgende fietsbus met aanhanger van Cycletours die pas twee weken later vertrekt, of buiten het hoogseizoen in het geheel niet.

De fietsvakantiespecialist kan bij de busmaatschappijen aanbieden een reserveringsysteem op te zetten en de reserveringen te regelen. De fietsvakantiespecialist kan dan daar ook extra bouwstenen aan koppelen, transfers, hotelboeking, kaarten, gidsen, een VK-hoes om de fiets in te verpakken en overige praktische accessoires en benodigdigdheden, die toegevoegde inkomsten kunnen genereren.

Alles moet digitaal boekbaar zijn: ook vanuit het buitenland. De fietsvakantieganger kan vooraf een klantencode aanvragen, waarbij alle gegevens van de klant die nodig zijn in het systeem zitten. Boeken kan dan snel. Je staat in Valence. Je rekent uit: nog een paar dagen naar je eindpunt Avignon en gaat naar de site van de fietsvakantiespecialist. Je regelt de boeking en betaling en je weet dat de plek voor jou en jouw fiets in de bus is geregeld.

Voor de fietsvakantiespecialist is de logistieke rol beperkt. De maatschappijen zetten immers de bussen in. Lijkt een beetje op de positie van vliegwinkel.nl en Worldticketcenter, maar dan gericht op bussen met fietsvervoer.

Voor de fietsvakantiespecialist is een taak om de busmaatschappijen op de juiste manier te benaderen. Als er eenmaal een schaap over de dam is, volgen er vast meerderen

Welke fietsvakantiespecialist duikt in dit gat in de markt :?:
Helemaal mee eens, als iemand met een partij als Eurolines zoiets weet op te zetten...als MeinFernbus een fietsenrek achterop hun bussen kan zetten, kunnen andere bedrijven dat tenslotte ook!
Hoe heel een fiets onderin een bus blijft, vind ik tricky. Een losschietende koffer tegen je deraileur is denk ik niet zo wenselijk.
captain_fabulous schreef:Helemaal mee eens, als iemand met een partij als Eurolines zoiets weet op te zetten...als MeinFernbus een fietsenrek achterop hun bussen kan zetten, kunnen andere bedrijven dat tenslotte ook!
Hoe heel een fiets onderin een bus blijft, vind ik tricky. Een losschietende koffer tegen je deraileur is denk ik niet zo wenselijk.
Er zijn nog meer veel mogelijkheden, zoals de ID-bus tussen Amsterdam en Rijsel.
Ach, dat risico onderin valt wel mee. Mijn fiets is zonder problemen onderin de bus meegegaan in landen als: Servie, IJsland, Estland, Letland, Australie, Thailand, Taiwan, Laos, Cambodja, Filipijnen, Cyprus, Turkije, Chili, Cuba en Costa Rica en nooit problemen gehad met schuivende koffers op mijn derailleur.
captain_fabulous schreef:Hoe heel een fiets onderin een bus blijft, vind ik tricky.
Ik zou het niet erg vinden als de fietsaanhangers niet doorverkocht zouden worden maar gesloopt. De onderstellen ervan zijn namelijk veel te zwaar en stug geveerd voor de lichte inhoud. Je zag de aanhanger altijd min of meer achter de bus aan stuiteren terwijl je in de bus een kopje koffie voor je had staan. Ik heb ooit mijn voortassen bij de fietsen gelegd en ik heb het geweten: mijn eerste gaatjes in de ortliebtassen door het gerammel.
bert sitters schreef: Er zijn nog meer veel mogelijkheden, zoals de ID-bus tussen Amsterdam en Rijsel.
Volgens de site van ID-bus:
15.3 Andere objecten (fiets, ski’s, muziekinstrumenten, …) zijn geheel verboden ...
fsap schreef:
bert sitters schreef: Er zijn nog meer veel mogelijkheden, zoals de ID-bus tussen Amsterdam en Rijsel.
Volgens de site van ID-bus:
15.3 Andere objecten (fiets, ski’s, muziekinstrumenten, …) zijn geheel verboden ...
Daar kan natuurlijk over onderhandeld worden: net als bij MeinFernBus is gedaan.
Cycletours was in sommige segmenten (de groeps-kampeervakanties) juist er goedkoop (te goedkoop?), de internationale reizen waren duur.
en de hotel reizen concurrerend tot goedkoop. Ook kom ik nergens sportieve georganiseerde vakanties van 2 weken tegen.

een twee weken durende verzorgde kampeer reis met bagagevervoer en vervoer er naartoe en terug was vaak minder dan 1000 euro (ex voedsel)

Ik ben als avontuurlijke racefietser wel teleurgesteld, wat betreft het segment waar ik in geïnteresseerd ben: dat wordt nu door niemand meer geboden.
Groepstrektochten met bagage vervoer & kamperen zijn er niet meer, Er zijn enkele hotel reizen te vinden maar die zijn schrikbarend veel duurder, en dan is vervoer er naar toe vaak niet eens inbegrepen.

Voor dit gat ben ik benieuwd of er alternatieven zijn, want ik kan op een dolomieten trektocht met +3 cols per dag geen twintig kilo bagage meenemen op mijn racefiets. (ik hoop dat er wat mensen inspringen op het gat dat cycletours achterlaat, desnoods moet het fietsbus idee maar achterwege gelaten worden)

Nou ja ik ga ook wel even kijken op de (fiets) vakantiebeurs.
Hoi,
ik heb negen jaar lang met heel veel plezier reizen bij Cycletours geboekt. Ik heb een aantal groepsreizen in Frankrijk en Spanje gedaan, ben twee keer alleen met de bus meegeweest, heb een winterreis door Andalusie gemaakt en ben op voorjaarsreis i.s.n. Max Huerzeler op Mallorca geweest. Altijd fantastische reizen, goed georganiseerd, prima service en zeer goede prijs/kwaliteitverhouding. Ik vind het erg jammer dat ze gestopt zijn.
Groet, Petra.