Additionally, paste this code immediately after the opening tag: r1 fietsen - Forum Wereldfietser

r1 fietsen

Hallo,

wie heeft tips, ervaringen ed. over het fietsen van de R1? ( Grens Nederland/Duitsland naar St Petersburg)
Alle info is welkom!

Bedankt.
Ik heb afgelopen zomer het traject tot aan Berlijn gefietst, tezamen met mijn vriendin.

Persoonlijk vond ik het een mooie en vrij gemakkelijke route. Gekenmerkt door een goede afwisseling tussen cultuur en natuur. Met name Münster, Höxter, Goslar en Quedlinburg (deze laatste is officieel geen onderdeel van de route, maar skip zeer zeker niet) vond ik erg de moeite waard. Höxter was iets vervallen, maar de overige 3 waren tip-top. All-in-all was Berlijn in deze trip dan ook niet eens de fraaiste locatie te noemen.

De heuvels en laaggebergte in dit gebied was ook erg mooi. En met maximale klims van ca. 400 meter naar mijn mening ook erg goed te doen. Mijn vriendin was over het klimmen minder enthousiast :p.

Tussen Blankenburg en Dessau slaat het qua atmosfeer van dorpen en steden geheel om. Veel is nog erg vervallen, weinig toeristisch van aard in ieder geval zo langs de route en persoonlijk vond ik het qua architectuur e.d. weinig interessant. Natuur was in deze ook minder, de bergen inmiddels achter je gelaten spendeer je hier veel tijd tussen eindeloze graanvelden. Indien de Bauhaus stroming je interesse heeft is een stad als Dessau uiteraard de moeite waard.

Kwaliteit van wegen was gedurende de trip erg wisselend. Maar het meeste kwam neer op slechte polderwegen of modderpaden. Op enkele trajecten lagen er daadwerkelijk fietspaden. Bewegwijzering van de R1 route was over het algemeen erg goed.

Zelf hebben wij overnacht op campings. In de bikeline gids van deze route staan de meeste campings aangegeven. Ik heb het boekje hier niet bij de hand, maar in ieder geval één camping aangegeven in het boekje bleek echter niet meer te bestaan. We moesten ca. 10 km verder fietsen, dus dat viel in dat geval mee.

Over het algemeen was het aanbod van campings langs het traject niet erg ruim. Indien je hotels/jeugdherbergen/etc. in overweging meeneemt maak je het jezelf mogelijk iets gemakkelijker qua indeling van je dagen. Op de meeste campings was elektriciteit voor tentjes ook niet bepaald in het zicht. Indien je elektronica meeneemt houdt er dan ook rekening mee dat opladen omslachtig kan zijn indien je kiest voor kamperen. Bovendien kun je ook op vrijwel geen camping langs de route pinnen of met credit card betalen, dus denk aan contant.

Geniet bovendien van de vele fruitbomen langs de route in Duitsland. Kersen, perziken, peren en appels. Een beetje afhankelijk van wanneer je zult vertrekken uiteraard.

Vanaf Berlijn heb ik verder geen ervaring met de R1 route.
Deze zomer vanaf Riga, Kaliningrad (Rusland!) tot aan Gdansk. Dat is dus maar een stukje en niet helemaal de R1 maar 't komt er ten naaste bij. Redelijk. Landschappelijk niet bijzonder. Kaliningrad is natuurlijk wel een belevenis maar als je echt wat wilt zien: Gdansk. Ongelooflijk hoe het daar weer opgebouwd is.
Wegen matig tot slecht. Overnachtingen toch vaak hotel (goedkoop). En doe vooral de route NIET zoals wij deden: altijd een straffe westenwind tégen, dat put aardig uit.
Historisch gezien is het daar natuurlijk een heel bijzondere streek!
hoi,
wij hebben hem afgelopen jaar in etappes tot aan lutherstadt gefietst. mooie trip. Bedenk wel dat als je buiten het seizoen fietst er niet zoveel campings zijn. dus of lekker door fietsen, of wildkamperen of hotel. :)
Terrasjes en horeca zijn er altijd wel te vinden. De Harz vonden wij af en toe pittig klimmen, hetgeen de dagafstand behoorlijk omlaag brengt. Voor ons rest er nog het laatste stukje tot de poolse grens.
Markering is prima op orde, de duitsers zijn heren in het verkeer en het merendeel van de route is geasfalteerd.

Veel plezier
Ik vond de R1 toch redelijk saai vooral in het oostelijk deel van Duitsland wat toch ook te begrijpen is.Het Harz gebergte vond ik ook echt te zwaar ook het slechte wegdek.Het leverde mij een klapband op maar een vriendelijke Duitse meneer bracht mijn fiets meteen weg naar een fietsenmaker in het volgende dorp