door
Revanho » do 02 okt, 2014 20:58
Niettegenstaande het nog steeds bedroevende overheidsbeleid op het gebied van (fiets)mobiliteit 'leeft' de fiets in alle grote Vlaamse steden en Brussel (over Wallonië kan ik geen oordeel vellen). Er steekt echt een fietscultuur op, de fietswinkels schieten als paddenstoelen uit de grond en daaronder zitten ook veel gespecialiseerde fietswinkel met hun eigenheid, meer en meer mensen vinden de fiets als functioneel vervoersmiddel (wat in Nederland al veel langer het geval is) maar ook als 'cultuur', bedrijven beginnen de fiets te ontdekken, winkeletalages (ook van niet fietswinkels) waarin fietsen een rol spelen zijn niet ver te zoeken, er ontstaan allerlei diensten op en met de fiets, van fietsende loodgieters, over fietsende tuinaannemers, fietsende soepleveranciers, fietstaxi's, ...
Er is nog een ontzettend lange weg te gaan voor België een echt fietsland wordt en zeker een fietsparadijs zal zijn. (Een wielerland is het al langer, maar zoals terecht in het artikel aangegeven, is dat iets fundamenteels anders.)
De overheid lijkt soms eerder tegen dan mee te werken en blijft hardnekkig fouten maken en te grijpen naar een mobiliteitsdenken dat sterk verouderd is. Maar dat gaan ze niet kunnen blijven volhouden als ik zie hoe het fietsen leeft.
Renaat