Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Waterfilter voor wildkampeerders - Forum Wereldfietser

Waterfilter voor wildkampeerders

Op het Hiking-Site forum kwam een interessant topic voorbij over een licht waterfilter:
http://www.hiking-site.nl/prikbord/show ... post107501. Het betreft de Sawyer PointOne Squeeze waterfilter. Zoals in het Hiking-Site topic is te zien, is de filter ook tussen waterzak (of PET-fles) en drinkopening te monteren. Op een fiets is dat wat lastiger, maar als je een 1-1,5L PET-fles op z'n kop in een geschikte houder met een riempje vastmaakt (zoiets als Marco Meijerink's houder die bij Santos in productie is) lijkt het me goed mogelijk. Zolang je wat ruimte onderaan hebt voor de filter kun je daaraan een slangetje bevestigen naar de bovenbuis. Ideaal voor randonneurs. Daarnaast ook voor ultralichtgewicht bepakte, meerdaagse mountainbikers met een rugzakje. En voor mensen die door jungles heen fietsen natuurlijk: het water uit de kraan is daar immers ook niet altijd doorzichtig... :wink: (Al ben ik er toen niet ziek van geworden.)

Oh ja, en het is beduidend lichter dan de MSR AutoFlow die ik recent nog adviseerde aan een kennis. :oops:
Ha, ik dacht je hebt 'm getest in Schotland?...

Of is er genoeg bewoning daar om hier en daar een keer de flessen te vullen?
Het water uit de beekjes in Schotland is doorzichtiger dan het kraanwater in de Boliviaanse jungle. :wink: Helaas heb ik 'm niet mogen testen. En voor een arme student is het een dure aanschaf om uit eigen zak te testen. Maar ik kwam de ervaringen tegen op HS en dat ziet er veelbelovend uit. 3 miljoen liter is een lange tijd.
Is er ook een filter die op een Ortieb waterbuidelpast? Een paar weken geleden was het water uit een meertje op IJsland niet zozeer vervuild maar wel enorm lavazanderig. Uiteindelijk konden we filteren met een afritsbroek. Maar een filter dat je op de opening van de waterzak kunt vastschroeven was handiger geweest. Ortlieb verkoopt dat echter niet.
Als ik bij de MSR Hyperflow (PDF) kijk, zou de derde 'Alternate Collection Method' weleens kunnen passen.
Persoonlijk vind ik MSR's Dromedary Bags sowieso erg handig, dus qua waterzak heb ik niets anders. Dan sluit het ook perfect aan op wat voorheen dé standaard was op filtergebied. Nu met de Sawyer zullen er wel andere oplossingen bedacht worden.
willem.m schreef:Is er ook een filter die op een Ortieb waterbuidelpast? Een paar weken geleden was het water uit een meertje op IJsland niet zozeer vervuild maar wel enorm lavazanderig. Uiteindelijk konden we filteren met een afritsbroek. Maar een filter dat je op de opening van de waterzak kunt vastschroeven was handiger geweest. Ortlieb verkoopt dat echter niet.

De MSR miniworks EX past op de ortlieb sluiting en net als op de grote doppen van Nalgene flessen. Gebruik beide al jaren met veel plezier.
Dan is de kans aanwezig dat ook de AutoFlow op Ortliebzakken past. Die zou ik dan adviseren. Echter is de Sawyer wezenlijk lichter en die kun je gebruiken zonder dat je ervoor moet stoppen. Je hoeft dan alleen water te halen met je waterzak/flessen, wat je anders ook al doet.
Afgelopen weekend voor het eerst de Sawyer mini waterfilter gebruikt, of beter gezegd de identieke CarePlus waterfilter. (Identiek product, andere naam. Al staat op de Careplus filter ook wel dat deze gemaakt is door Swayer.)

Filter werkt zeer eenvoudig en weegt na een eerste gebruik (dus uitgeschut maar binnenin wel vochtig) 107 gram (filter + zak + schoonmaakspuit maar zonder het rietje).
Het gefilterde water van wat Ardeense riviertjes heb ik in ieder geval probleemloos overleeft, maar dat had ik mogelijk ook al kunnen drinken zonder te filteren.

Het is geen heel sneller filter, dus enkel bruikbaar voor meer dan twee personen als men ook tijd/geduld heeft. Maar men kan ook de zwaartekracht haar werk laten doen, want die volstaat om de filter te laten filteren.

De filter zou ook aangesloten moeten kunnen worden op standaard petflessen, maar de standaard halve liter waterflesjes die ik bij had pasten echter niet.

Ik ben in ieder geval tevreden van de aankoop en het spaart op plaatsen waar voldoende water maar geen drinkwater ter beschikking is een pak gewicht (en zorgen) uit. Men dient er wel rekening met te houden dat de filter niet werkt tegen (vrijlevende) virussen en natuurlijk ook niet tegen giftige stoffen in het water.

Renaat
willem.m schreef:Is er ook een filter die op een Ortieb waterbuidel past?....
De Katadyn Vario past ook op een Ortlieb waterbuidel.