Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Spoed: Help, frame koga miyata is gescheurd, zie foto!!! - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Spoed: Help, frame koga miyata is gescheurd, zie foto!!!

Otis schreef:Kleine update. Voor 75-100 euro gaan ze hem proberen te lassen.

Ik heb weinig vertrouwen in de fiets, maar dat wil ik er nog wel in investeren, dan kan de koga mijn reservefiets worden.
Uitgaande van het vermoeden dat er een productiefout was: een goede las is even sterk als of sterker dan het omliggende materiaal. Dus als het lukt om de boel te lassen zonder dat het frame daardoor krom gaat staan, dan zou ik weliswaar de breuk regelmatig controleren, maar in principe zou dat even goed als nieuw moeten zijn.
Otis schreef:Kleine update. Voor 75-100 euro gaan ze hem proberen te lassen.
Ik heb weinig vertrouwen in de fiets, maar dat wil ik er nog wel in investeren, dan kan de koga mijn reservefiets worden.
Dat lijkt me een goed plan.
Wie is "ze" in dit geval?
EnriceV schreef:Uitgaande van het vermoeden dat er een productiefout was: een goede las is even sterk als of sterker dan het omliggende materiaal.
Dat is zo'n beetje de definitie van een goede las. Daarbij moeten we wel aantekenen dat dit een lastigste plek is om een goede las te maken. Het is in een scherpe bocht, rond, dun materiaal, je kunt er maar aan één kant bij met voorbewerken, de andere buizen belemmeren de bewegingsvrijheid en is ander materiaal vlakbij in de buurt. Daarbij kun je je afvragen of de lasser identiek lasmateriaal heeft dan waar de lug van gemaakt is.
EnriceV schreef:
Otis schreef:Kleine update. Voor 75-100 euro gaan ze hem proberen te lassen.

Ik heb weinig vertrouwen in de fiets, maar dat wil ik er nog wel in investeren, dan kan de koga mijn reservefiets worden.
Uitgaande van het vermoeden dat er een productiefout was: een goede las is even sterk als of sterker dan het omliggende materiaal. Dus als het lukt om de boel te lassen zonder dat het frame daardoor krom gaat staan, dan zou ik weliswaar de breuk regelmatig controleren, maar in principe zou dat even goed als nieuw moeten zijn.
Ik heb hetzelfde voorgehad met mijn fiets (geen koga) deze is toen ook gelast nog geen jaar later scheurde de kader 2à3cm achter de las. Ik heb de fiets bij het grof huisvuil gezet.
Kleine update. Voor 75-100 euro gaan ze hem proberen te lassen.

Ik heb weinig vertrouwen in de fiets, maar dat wil ik er nog wel in investeren, dan kan de koga mijn reservefiets worden.
Wie is ze in deze? en heb je al contact gehad met Koga? Als iemand toch weet hoe je dit probleem moet aanpakken zijn zij het.
Op constructiefouten kun je als fabrikant niet zomaar een garantieclaim afwijzen, zo werkt het vandaag de dag niet meer.
Maar zoals je al eerder aangaf is het wel handig dat je iets van paperassen kan overleggen. Er worden zoveel fietsen gestolen dat ze vast vragen gaan stellen of je het een en ander kunt bewijzen.
P.S.
Voor 75-100 euro lassen? dat is een stevig bedrag voor een scheurtje. Ik laat geregeld zakelijk wat lassen en of het nu staal, aluminium of RVS is, voor een dergelijk bedrag maken ze heel wat meer dan een scheurtje.
De prijs is te verantwoorden als daar ook het demonteren en monteren van onderdelen bij hoort. Om proper te kunnen werken met de trapas, achterwiel, en spatborden eraf. Dan het frame inklemmen zodat alles terug op zijn plaats zit, scheurvlak proper maken.

Aan uurloon kan daar dus wel wat werk in zitten.
Solderen is misschien meer op zijn plaats.
Wim
Ave Gone schreef: Wie is "ze" in dit geval?
De lokale fietsenmaker. Althans, hij laat het bij een relatie van hem doen.
tirre schreef:Ik heb hetzelfde voorgehad met mijn fiets (geen koga) deze is toen ook gelast nog geen jaar later scheurde de kader 2à3cm achter de las.
Dat zou prima zijn. Zoals gezegd wordt het een reservefiets. Met weinig fietsen zal het allicht langer dan een jaar meegaan. Voor 75-100 kan ik nergens een andere fiets kopen met gelijkwaardige rijeigenschappen.
Stekeltje schreef:en heb je al contact gehad met Koga? Als iemand toch weet hoe je dit probleem moet aanpakken zijn zij het.
Nee, omdat ik op papier toch geen garantie heb, heb ik me die moeite bespaard. Ik meen uit diverse verhalen op internet opgemaakt te hebben dat koga strikt is met alleen garantie voor eerste eigenaar. Ik ben sowieso niet zo van het claimen van garantie, volgens mij heb ik dat nog nooit in mijn leven gedaan, DOA's uitgezonderd.
Er worden zoveel fietsen gestolen dat ze vast vragen gaan stellen of je het een en ander kunt bewijzen.
Dat zou op zich niet zo'n probleem zijn. De eerste 3 jaar dat ik de fiets in mijn bezit had, heeft er een verzekering op gezeten, geregistreerd op dat framenummer.
EnriceV schreef:De prijs is te verantwoorden als daar ook het demonteren en monteren van onderdelen bij hoort. Om proper te kunnen werken met de trapas, achterwiel, en spatborden eraf. Dan het frame inklemmen zodat alles terug op zijn plaats zit, scheurvlak proper maken.

Aan uurloon kan daar dus wel wat werk in zitten.
De fietsenmaker had het er over dat in ieder geval de trapas gedemonteerd moest worden, voor de rest weet ik het ook niet.
:twisted:
Idem dito, dubbele framebreuk in mijn echtgenotes dames Randonneur 7 jaar oud! 10 jaar tot levenslange garantie beweert Koga! Thuis geconstateerd na Corsica en Frankrijk, mijn vrouw dacht kopserie, :evil: 8) jawadde ...
Nu Koga, het grote prestigemerk weigert zijn garantie na te leven. Onze dealer maakte een akkoordje achter onze rug om de garantie niet te aanvaarden! :!:
Een ongeval gehad, in een put gereden, wat een grapjas :D , een Kogaatje moet daar toch tegen kunnen. 2 Koga's, mijne een Globetraveller gekocht. Discussie wordt geïntensifieerd, via sites en forums houden we jullie op de hoogte. Koga vaarwel en goodbye, schandalig!
Volgende keer een Belgisch merk!
Een eerste bericht op dit forum, Philippe, en dan zoiets vervelends.

Zelf heb ik juist een uiterst positieve ervaring. Op reis in de USA constateerde ik een groeiende scheur in de overgang tussen zitbuis en bovenbuis. Na 1 telefoontje en aansluitend een email met schadefoto & framenummer naar mijn leverancier kreeg ik binnen 3 dagen een vervangend frame toegezonden. Kosteloos, en ik mocht ook de te maken kosten voor het overzetten van onderdelen declareren. Fiets was op dat moment enkele maanden ouder dan 4 jaar. Afsluitende voorwaarde was dat ik ter plekke het oude frame moest verzagen in minimaal 3 delen en fotografisch bewijs diende op te sturen.

Ik snap je frustratie, maar mogelijk schaad je je positie door nu al publiekelijk Koga te diskwalificeren. Heb je echt alle wegen al bewandeld?

Je hebt bot gevangen bij je fietsenmaker. Was er helemaal niets mogelijk, ook niet met een kleine bijbetaling? Heb je zijn afwijzing op schrift? Heb je de originele aankoopbon nog? En mogelijk foldermateriaal of (een foto van) de framesticker waarin die lange garantie werd beloofd? Dan lijkt de aangewezen weg nu eerst Koga te benaderen of dat via een andere fietsenmaker (al was het maar om een 'second opinion' te krijgen of zulke schade ook zonder ongeval kan ontstaan; liefst dus iemand die voor verzekeraars schaderapporten op mag stellen) waarin je wel vertrouwen stelt te doen. Of heb je van Koga zelf ook al een schriftelijke, gemotiveerde, afwijzing?
In het laatste geval kun je nog kans maken op een minnelijke schikking door een klacht in te dienen bij een koepelorganisatie zoals BOVAG (als de fietsenmaker daarbij is aangesloten), een branchegeschillencommissie of consumentenorganisatie. Ik weet niet of er iets dergelijks in België ook bestaat (op basis van 'jawadde', schat ik in dat je een zuiderbuur bent)? En anders wordt het tijd voor je rechtsbijstandverzekering (als de 2nd opinion aangeeft dat de oorzaak ook in normaal gebruik kan liggen).

Uit nieuwsgierigheid & om ervan te kunnen leren: zou je een foto van de schade hier kunnen tonen? Wellicht dat er forumgenoten zijn die jouw inschatting - schade is ontstaan door normaal gebruik - kunnen onderschrijven, danwel jou kunnen overtuigen van het tegendeel.
Quote:
"Onze dealer maakte een akkoordje achter onze rug om de garantie niet te aanvaarden! :!: "
Met wie maakte de dealer dit akkoordje en welk belang hebben ze er bij ?
Heb je inderdaad in een put gereden ?
Wat voor reden geeft Koga aan om geen garantie te geven ?
Jouw verhaal wekt toch wat vragen op?
Er werd niets gevallen, gebotst, gestoten, gerampetampt, etc... Dit beweert Koga.
Bij een dergelijke kaderbreuk zou je zelf gebroken moeten zijn, of onder de aarde liggen, fiets zonder krassen, stuurpen, wiel, spatbord, alles in zeer goede staat.
Voor ons niks vragen, alleen volledig legale garantie verkrijgen!
Ondertussen een 2de dealer die zegt dat dit binnen de garantie valt.
Met dank aan Aardvark voor zijn positief schrijven! :| :lol:
multiwgb schreef:
aardvark schreef:Uit nieuwsgierigheid & om ervan te kunnen leren: zou je een foto van de schade hier kunnen tonen? Wellicht dat er forumgenoten zijn die jouw inschatting - schade is ontstaan door normaal gebruik - kunnen onderschrijven, danwel jou kunnen overtuigen van het tegendeel.
Even helemaal naar het eerste bericht. Toch
multiwgb schreef:Even helemaal naar het eerste bericht. Toch
Nee, dat ging over de fiets van Otis. Nu is er een tweede klager: het gaat inmiddels (ook) over de damesfiets van de eega van Philippe Corne, met kennelijk een dubbele framebreuk nabij het balhoofd (als ik e.e.a. juist interpreteer).
OK. Sorry.
Philippe Corne schreef:Er werd niets gevallen, gebotst, gestoten, gerampetampt, etc... Dit beweert Koga.

Ondertussen een 2de dealer die zegt dat dit binnen de garantie valt.
:lol:
Mooi, in feite heb je dus gewoon een verdeler die jullie wilden belazeren en is Koga misschien niet eens geïnformeerd over het probleem ?
Dat maakt het verhaal toch ineens totaal anders.
Met alle respect. Ik denk toch dat de lezers hier te weinig informatie hebben voor dit soort conclusies.