Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe band? - Forum Wereldfietser

Nieuwe band?

Artikel in het Haarlems dagblad van vandaag over 2 jonge ondernemers/ innovators die een band hebben uitgevonden die niet meer lek gaat en die je niet hoeft op te pompen..
De band is gevuld met een soort schuim en is mn bedoeld voor stadsfietsen
Zie hun website: www.supremedutch.com

Zou hier toekomst inzitten?

Dirk
Nee.
op het forum waar vaak alles slecht is wat afwijkt van stalen frame en vierkante trapas, zullen de meest negatief reageren.
Ik verbaas me er al langer over waarom er niet een band is die niet meer lek kan. Ik denk dat er ooit een band komt die "massief" is, maar of dit de band wordt.......ik hoop het!
Als ik de site goed begrijp is er nog geen verkoopbaar product en zijn ze op zoek naar financiering. Het ziet er gelikt uit. Ik hoop van harte dat de uitvinders een aantal nadelen van eerdere schuimbanden hebben weten te vermijden en wens ze veel succes, desondanks ben ik sceptisch. In de historie van de fiets is veel al bedacht, uitgevoerd en weer verworpen.

Nadelen van schuimbanden: veercomfort (en is niet aanpasbaar aan gewicht van berijder of terrein), opleggen (moet heel strak, of vastlijmen, ben erg benieuwd naar het bijzondere aanspansysteem{1}), zwalken bij het nemen van een bocht. Misschien is er een niche voor kroegfietsen, waarbij korte afstanden over met glas bezaaide straten worden afgelegd en je waarneming door (matig!) alcoholgebruik toch al is beperkt. In elk geval zijn ze verstandig en beperken ze hun markt tot stadsbarrels.

En laten we wel wezen, een lekke band is onhandig (zeker in net pak op de herenstadsfiets), maar met de juiste instelling, oefening en spullen is reparatie een fluitje van een cent. Met enige zorg en uitkijken rijd je toch niet zo heel vaak lek?

Over comfort van luchtloze (ongelukkige term, want in het schuim is wel degelijk een gas in bellen ingesloten) banden schreef Sheldon Brown ooit. Omdat de vering heel lokaal door een klein deel van de band wordt uitgevoerd is zo'n band hard. Veel harder dan het grote kussen dat de luchtband vormt. Al eens op een heftruck met schuimbanden gereden?

Sheldon Brown heeft op één punt ongelijk, niet Dunlop, maar Robert William Thomson is de uitvinder (eerder patent) van de luchtband, ofschoon de eerstgenoemde het tot een praktisch product ontwikkelde: luchtbanden voor de fiets.

{1} Bij nadere bestudering van de foto's op de site, zie ik een draad (staal? supersterke kunstvezel?) door de band lopen en krijgt het nepventiel de functie van spaninrichting. Aardig gevonden. Benieuwd naar duurtesten & zou het op mijn kroegfiets best willen uitproberen (als testpersoon, ik heb te weinig fiducie om er pecunia aan te spenderen).

Edit. Voetnoot.
Ik kan mij herinneren dat schuimbanden al jaren geleden op de markt waren, in allerlei kleurtjes. Vandaar mijn enigszins korte en directe antwoord "nee", op de vraag of er toekomst in zit :wink: . Je ziet ze namelijk nooit...
Ik weet niet of je hun site bekeken hebt? Maar daarin zie dat het niet echt schuim is maar een foam.
Hij is inderdaad nog niet beschikbaar,het is nog slechts een prototype ,maar men heeft wel octrooi aangevraagd.
Ook is hij getest door TUV en TNO .
Ik zal eerlijk bekennen: op mn werk hier wordt die site niet ondersteund door een oude browser... dus ik praat zéker voor m'n beurt. Thuis geef ik het nog een poging!
dik5 schreef:Ik weet niet of je hun site bekeken hebt? Maar daarin zie dat het niet echt schuim is maar een foam.
Hij is inderdaad nog niet beschikbaar,het is nog slechts een prototype ,maar men heeft wel octrooi aangevraagd.
Ook is hij getest door TUV en TNO .
Schuim (nl) = Foam (en). De foto op de site is een computergegenereerd model, geen foto van een echte, doorgesneden band. Dus daar zou ik niets uit af willen leiden. Of heb je elders beter fotomateriaal gevonden? Op hun Facebook-pagina staat er niks extra's over.

Op de site vond ik wel de tekst 'patent pending', maar geen verwijzing naar (openbare) testrapporten. En dat iets getest is door een keuringsinstantie, wil nog niet zeggen dat iets een goed product is. Jij en ik kunnen aan TüV of TNO tegen betaling opdracht geven de eigenschappen van een product vast te leggen in een verslag. Waar las je iets over die testen?
Ze hebben een eervolle vermelding, dus de site is achterhaald:
http://www.hva.nl/over-de-hva/nieuws-en ... sband.html

Als ik even op Linkedin rondneus dan is het een afstudeerproject van twee HvA-studiemaatjes "Engineering, Design and Innovation" . De bedrijfspagina wordt (Linkedin-) interessant gevonden door het bedrijf zelf, één van de twee oprichters (!) en zijn oudere zus.
Supremedutch neem nu deel aan een andere prijstoekenning: Accenture Innovation Awards en zijn genomineerd in de categorie Travel & Transportation. Op 7 oktober a.s. mogen ze hun product pitchen in de centrale jurymeeting in de A'dam Arena.
Banden die niet lek kunnen zijn er al lang. Maar comfort en efficiëntie is het probleem. Greentyres zijn bijv. al vanaf begin jaren '90 te koop. Lekbestendig, maar relatief langzaam en in het sturen minder comfortabel dan lucht. En zelfs in de decennia daarvoor zijn ook sporadisch andere soort banden opgedoken.

Maar zo lang als een materiaal niet nagenoeg even licht en comfortabel is als lucht, zal het niet snel een succes worden.
Hier zit meer gebakken lucht in.

Mwehehehehe.... :cry:
Een goede voorbel;d van
Elk nieuwe is een goed vergeten oud.
Tot nu toe vinden wij menner Dunloop genioaal.

Persoonlijk ben ik septisch, Als dit waar is zou je alle multybilion maatschappijen zoals Michelin, Goodyear overschakelen., F1 car zou minder waak in pitsop komen, vrachtwagen zou probleemloos rijden., vliegtuigen zouden nog veilig landen.
Fietsen, tja het is een klein korreltje van de band industrie.
miro schreef:Persoonlijk ben ik septisch
Dan moet je onmiddellijk 112 bellen. Of je bedoelt sceptisch :D

(http://nl.wikipedia.org/wiki/Septische_put)
Moderne luchtbanden gaan over het algemeen ook niet lek tenzij je er langer mee doorrijdt dan de bedoeling is. Zelfs de banden zonder duimendikke antileklaag.

Ik had vorig jaar een Koreaan als warmshowers-gast met luchtloze banden (door hemzelf heel modieus "tubeless" genoemd). Dat was keihard dus extreem oncomfortabel, niet alleen voor hem maar ook voor zijn achternaaf waar na een paar honderd kilometer al reusachtig veel speling op zat.