Yopie schreef:
Dus 2°C is niet altijd 2°C.
Ave Gone schreef:Om vervolgens terug te komen op de hoogte: op 4800 m is de lucht vaak veel droger en onttrekt daardoor veel sneller vocht aan je lichaam, dus warmteverlies, het waait op hoogte vrijwel altijd harder en je eigen gesteldheid is er meestal een stukje minder ook al heb je geen echte hoogteziekte.
Ik denk niet dat er iemand ontkent dat er verschillende factoren zijn die meespelen in het koudegevoel en dat de temperatuur zelf dus slechts één van de aspecten is.
De reactie van Reinier en dijken63 lijkt me zuiver gericht op de opmerking van RobertJan dat de hoogte op zich één van de belangrijke factoren is. En ik zie ook niet in waarom dat zo zou zijn. Natuurlijk speelt hoogte een rol in het voorkomen van andere factoren, zoals wind, luchtvochtigheid, ... maar dan blijven het nog die andere factoren die invloed hebben op de beleving van een bepaalde temperatuur en niet de hoogte op zich.
Ik begrijp de opmerking van RobertJan
Robertjan schreef:Wellicht wil je boven de 2.000m hoogte toch al gauw een slaapzak welke 10 graden verder kan dan de te verwachten nachttemperaturen (dit is een pure gok, want temperatuur en hoogte gaan niet lineair met elkaar op.
)dus ook niet goed en vermoed dat het een hele foute 'gok' is.
Alleen bij heel grote hoogte, waar een (onvoldoende geacclimatiseerd) lichaam hinder ondervindt van de beperkte zuurstofopname vanwege de lage druk sluit ik niet uit dat hoogte (of beter gezegd luchtdruk) een rechtstreekse rol kan spelen.
Ave Gone schreef:Om vervolgens terug te komen op de hoogte: op 4800 m is de lucht vaak veel droger en onttrekt daardoor veel sneller vocht aan je lichaam, dus warmteverlies
Mijn ervaring is net dat vochtige koude toch veel kouder aanvoelt dan droge koude en droge koude dus veel beter te verdragen is.
Ik begrijp je redenering, maar (zonder veel ervaring te hebben met hoogtes van +4000 meter) ik vraag me af of het door jouw beschreven effect wel echt een belangrijke rol speelt en opweegt tegen het voordeel van koude lucht. Bij zulke lage temperaturen is de verdamping door de temperatuur beperkt. Men kan wel stellen dat de windsnelheid dan meestal weer een grote rol speelt, maar tegen wind op de blote huid is men op die hoogte meestal goed beschermd. Afkoeling door verdamping is dus een complexe combinatie van factoren waaronder luchtvochtigheid, windsnelheid, mate van bescherming van de huid, mate van zweten, temperatuur, ... Ik kan het niet grondig onderbouwen maar ben geneigd lage luchtvochtigheid eerder als een gunstige factor te zien.
Mijn voorlopig vermoeden:
hoogte speelt op zich geen rol, wel de andere o.a. door Yopie en mij reeds vermelde factoren. Droge lucht zorgt over het algemeen voor minder afkoeling dan vochtige lucht.