Additionally, paste this code immediately after the opening tag: [GEV] Aankooptips slaapzak - Forum Wereldfietser

[GEV] Aankooptips slaapzak

Volgend jaar september vertrek ik naar Vancouver om naar San Diego en verder te fietsen. In Ierland en onderweg naar Bazel bleek mijn slaapzak niet te voldoen, bij temperaturen van 5 graden vond ik het al vrij snel koud. De comforttemperatuur van mn huidige slaapzak is dan ook maar +3 graden.

Efin, ik ben op zoek naar een nieuwe slaapzak. Ik zag al mooie exemplaren voorbij komen, maar die kosten meer dan ik eraan wil uitgeven. Ik dacht aan een budget van rond de €200 (ik kijk uit naar de sale). Het liefst een beetje licht. Ik kijk naar slaapzakken met een comforttemperatuur van minimaal -5 graden.
In combinatie met een zijden lakenzak lijkt mij dit te volstaan tegen de koude, vochtige nachten in bv Oregon. Maar ik vroeg me ineens af; kan een slaapzak ook te warm zijn? Of kan je beter een te warme slaapzak hebben dan een te koude?

Gegeven dat mijn planning en route niet vaststaat, wil ik iig een slaapzak hebben die zowel comfortabel is in koude omstandigheden als in warmere. Als het echt heet is gebruik ik gewoon alleen de lakenzak.
Dus wat is wijsheid? Andere tips mbt het kopen van een slaapzak zijn ook zeer welkom.
Heel veel kennis en informatie over slaapzakken is ook terug te vinden op http://www.hiking-site.nl en http://www.hiking-site.nl/prikbord/

Een slaapzak kan zeker te warm zijn, hoewel je wel wat kan spelen met de ritsen en door de slaapzak gewoon open over je heen te leggen (en er niet in te kruipen). Veel hangt ook af van hoe snel je last hebt van zweten. Maar te warm behoort zeker tot de mogelijkheden.

Isolatie langs de onderzijde is minstens zo belangrijk dan langs de bovenzijde. Afhankelijk van het slaapmatje dat je nu gebruikt kan het nuttiger zijn in een nieuwe slaapmat te investeren, dan in een nieuwe slaapzak.

Door de fabrikant opgegeven comforttemperaturen zijn ook heel relatief gezien er geen wettelijk vastgelegde regels zijn om die te bepalen. Bovendien hangt heel veel af van het individuele lichaam en van de omstandigheden (luchtvochtigheid, hoe moe je bent, of je goed hebt gegeten voor het slapen, ...).

Een eerste vraag die enkel jij kan beantwoorden, is of je een donsvulling (licht, mag niet nat worden, dieronvriendelijk, duurder) of een kunststof (zwaarder, goedkoper, nat worden kan minder kwaad, een minder 'brede' comforttemperatuur, goedkoper). Maar daar valt dus al heel veel over terug te vinden, o.a. op die hikingsite.

Renaat
Kijk eens naar de cumulus panyam 450. Komt in de buurt van je budget, met +/- 850gram is deze slaapzak zeer licht, pakvolume is laag en hij heeft een comfort temperatuur van -7.

Ik heb hem zelf i.c.m. een zijden lakenzak/liner waardoor ik ook bij hogere temperaturen altijd wel een manier vind om comfortabel te slapen (bijv. door alleen te slapen in de lakenzak of de slaapzak als deken te gebruiken).
of de lite line 400 die is ook binnen de temperatuur die je vraagt ,is iets goedkoper en weegt iets minder
Neem aan dat [GEV] Gevonden betekent oid?

Anyway..

Slaapzakken kun je behoorlijk opwaarderen door gebruik te maken van een lakenzak.
Daarbij moet het zo zijn dat je erin slaapt zoals je thuis ook gewend bent te slapen.
Tenminste, zo doe ik dat en bevalt me prima. Geen geklooi met extra kleding om het behaaglijk te houden. Gebruik van een losse waterdichte / ademende buitentijk (ook wel bivybag genoemd) scheelt ook weer enorm en soms kan het handig zijn twee zakken te gebruiken.. Wordt het echt koud ander zak erbij in en hopsakee.
Wanneer je goed voelt zul je merken dat - goede -slaapzakken ook op die manier zijn opgebouwd. Vanzelfsprekend ga ik er van uit dat je kiest voor een zg. 'mummy-model' - capuchon, scheelt enorm als het echt koud wordt. Muts meenemen is sowieso een aanrader. Let ook even of ritsen aan binnenzijde zijn afgedicht met een zg. 'tochtslurf' - hier gaat namelijk veel kostbare warme lucht door verloren..

Hou rekening met dons: die zakken houden niet van water en zijn lastig zelf te reinigen ivm droogproces - het kan wel..

O en wel het meest belangrijke: zorg dat de mat waar je op ligt voldoende isoleert want anders wordt het niks.
Meesten hier gaan voor thermarest heb ik begrepen zelf vind ik die dingen zwaar en heb ik ze - nog - niet nodig en slaap tot nu toe altijd prima op EVA-matten..
Nadel is echter dat laatst genoemde veel ruimte vergen..

Meer info:

http://www.sleepingbagratings.org/


suc6
grundig schreef: Meesten hier gaan voor thermarest heb ik begrepen zelf vind ik die dingen zwaar e
Dat betekent dus dat je totaal niet mee bent in de laatste evolutie van slaapmatten, waaronder de Thermarest Neo-Air of de slaapmatjes van Exped. Veel lichter, comfortabeler en beter isolerend dan enige andere soort mat die tot heden op de markt was. Volgens mij gaan veel mensen tegenwoordig voor zo'n matten, en niet voor de traditionele 'zelfopblazende' matten van Thermarest (of een ander merk). Nadelen: hoge prijs en indien beschadigd (lek) totaal onbruikbaar.
grundig schreef: O en wel het meest belangrijke: zorg dat de mat waar je op ligt voldoende isoleert want anders wordt het niks.
slaap tot nu toe altijd prima op EVA-matten.
Die EVA-matten isoleren voor zover ik weet lang niet zo goed als de beter isolerende matjes van Thermarest (b.v. Neo-Air All season) of bepaalde matjes van Exped. Pleiten voor een goed isolerende mat en zelf kiezen voor EVA-matten klinkt in mijn oren een beetje tegenstrijdig.

Renaat
Dat betekent dus dat je totaal niet mee bent in de laatste evolutie van slaapmatten
Zeker wel..
Heb jaren in dat 'wereldje' mogen vertoeven.. :zip:
indien beschadigd (lek) totaal onbruikbaar.
De hoofdreden..

Die EVA-matten isoleren voor zover ik weet lang niet zo goed als de beter isolerende matjes van Thermarest
En daarom sleept 'het korps' ze mee naar Noorwegen en UK tijdens wintertrainingen..
Je hebt ze in verschillende diktes en gebruik zelf altijd de 25mm versie - die prima voldoet bij - tig direct op de sneeuw!! Wel nog meer volume uiteraard ;)
Revanho schreef:Door de fabrikant opgegeven comforttemperaturen zijn ook heel relatief gezien er geen wettelijk vastgelegde regels zijn om die te bepalen.
DIN EN 13537:201
Requirements for sleeping bags; German version EN 13537:2012 (Foreign Standard)
This European Standard specifies the requirements and test methods as well as provisions for labelling of adult sized sleeping bags for use in sports and leisure time activities. This European Standard does not apply to sleeping bags intended for specific purpose such as military use and extreme climate zone expedition. It does not apply to sleeping bags for children or babies: no prediction model exists for the determination of the limiting temperatures based on the thermal resistance of the sleeping bag for these demographics. Moreover, such a model for testing cannot be developed because the necessary controlled sleep trials with children or babies in climatic chambers are, out of ethical reasons, not permitted. This European Standard describes the method for the assessment of the performance in steady state conditions of a sleeping bag with regard to the protection against cold.

Lees ook dit: http://wiki.wereldfietser.nl/index.php? ... aapspullen

Leon
Is dit wat:

http://www.outdorado.com/Lowland_Serai_Extra_400.jsp

- dons
- tot -5C
- 850 gram
- € 199,=
- OP=OP
Ik bump dit topic maar even omdat ik nu ook op zoek ben naar een nieuwe slaapzak. Ik vraag me daarbij af naar wat voor comforttemperatuur ik moet zoeken.

Overdag vang je temperatuurverschillen op met het bekende principe van meerdere laagjes kleding. In hoeverre kan ik dat ook 's nachts toepassen? Als ik een slaapzak met een comforttemperatuur van 8 graden koop, is dat dan met een lakenzak en thermo-ondergoed te rekken tot je kunt slapen bij -2?

Ik kampeer niet in extreme klimaten of jaargetijden (IJsland in aug/sept was tot nu toe het koudst, Virginia in juni het warmst). Maar soms heb je natuurlijk buiten het hoogseizoen of kamperend op hoogte die ene koude nacht en op die manier heb ik toch al drie keer rijp op mijn tent gezien...
Ja die manier werkt, maar nu ook weer niet zoveel. Zelf heb ik voor dit doel een donsvest van 150 gram. Dat scheelt een kleine 5 graden als je ook warme sokken aantrekt. En zo'n donsvest is ook 's avonds rond de tent zo lekker dat ik geen volumineus en zwaar fleece meer nodig heb.
Ik ben ook al een tijdje op zoek naar een nieuwe slaapzak. Als je ze lekker licht en warm wil, kom je snel bij een donzen uit. Alleen is de 'oogst'methode zelden diervriendelijk, de diertjes worden meestal levend geplukt ondanks dat Europa ze verbiedt.
Tja... wat doe ik dan met dat geweten van me...?
Tweedehands? Uit nesten van de Eidergans geplukt dons? Synthetisch?

http://plazilla.com/page/4295039461/de- ... zen-dekbed
bert heuvellander schreef: Tweedehands? Uit nesten van de Eidergans geplukt dons? Synthetisch?
Met een onbeperkt budget, zou ik het wel weten.
Maar ik ben blij dat iemand anders nog eens het probleem van de dierenmishandeling voor de donsproductie naar voren brengt. Dan moet ik het deze keer niet doen.

Renaat
Revanho schreef:Met een onbeperkt budget, zou ik het wel weten.
Je maakt me nieuwsgierig.
PeterVanRijn schreef:
Revanho schreef:Met een onbeperkt budget, zou ik het wel weten.
Je maakt me nieuwsgierig.
Eidereenddons:

- Kwalitatief de beste dons die verkocht wordt. (Beste gewicht/isolatie-verhouding, nog veel beter dan de beste ganzendons.)

- Diervriendelijk: Dons wordt uit de nesten gehaald zonder dat dit de eenden schade toebrengt. Er worden dus geen dieren gedood of levend geplukt.

- 'Onbetaalbaar'. Reken op minstens 2000 euro voor een klein dekbed. Slaapzakken worden er voor zover ik weet niet met gevuld. Maar men zou natuurlijk altijd een slaapzak kunnen laten maken met zo'n dons. Voor minder dan 3000 euro zal je niet geholpen zijn.
Revanho schreef: Maar ik ben blij dat iemand anders nog eens het probleem van de dierenmishandeling voor de donsproductie naar voren brengt. Dan moet ik het deze keer niet doen.
Renaat
Ik zie na wat gegoogle dat de discussie al meerdere keren gevoerd is op dit forum. Wist ik niet, ik ben nog nieuw op dit forum. Toch lijkt het me belangrijk genoeg om dit opnieuw op te rakelen. Wegkijken is geen oplossing (Ich habe es nicht gewusst). Ideaal natuurlijk is om goeie alternatieven te vinden. Ik kijk momenteel naar produkten zoals Western Mountaineering en Tundra. Iemand ervaring mee?

EDIT: Dilemma opgelost. Het wordt geen dons. En bij uitbreiding: koop je een donzen slaapzak, ben je in de meeste gevallen schuldig aan dierenmishandeling. Het is niet anders.
Interessante informatie over de manier waarop de dons gewonnen wordt. Ik zal het zeker meewegen bij het zoeken naar een slaapzak. Mochten we de discussie daarover willen voortzetten, laten we dat dan in dit topic doen.
Ik heb afgelopen jaar de cumulus panyam 450 gekocht.
Ik vind hem fantastisch. Ik gebruikte hem van de lage landen tot in Alaska. Als hij te warm is gebruik ik hem gwn als deken.
Pakvolume en gewicht zijn mijn inziens ook zeer goed.
De prijs is goedkoop tegenover andere merken
Lidje schreef:De prijs is goedkoop tegenover andere merken
Ik wil niet rottig doen, maar dat is ie voor een reden.

We zijn niet voor bont, maar waarom wel voor dons??!! Zie en hoor het leed dat de ganzen aangedaan wordt. Dan kan je niet onverschillig blijven en valt volgens mij ook niet te rijmen met onze hobby. Genieten van de natuur en de buitenlucht, je één voelen met de elementen als de wind in je rug blaast met een ondergaand zonnetje in het gezicht. Opstaan met het geluid van vogels, maar diezelfde dieren onrecht aandoen voor je eigen comfort. Dat kan ik niet begrijpen. 't Is een holocaust op dierenschaal...
't Is een holocaust op dierenschaal...
Het is op den duur onvermijdelijk, maar dit is wel erg gauw. Laten we het constructief houden.

Ik veroorzaak niet graag onnodig dierenleed en na het doorlezen van eerdere topics over donsproductie ben ik heel geïnteresseerd in de synthetische alternatieven. Hoeveel meer hoort een synthetische slaapzak te wegen dan een vergelijkbare donzen?

Ik zie dat er meer ervaren fietsavonturiers geheel afzien van dons. Wat voor spullen hebben zij?